Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3621 ggr
Salina
0

Ost-tips

Jag bor i Tyskland och vet inte om denna sorten finns hemma i Sverige med, men det är värt att kolla!

Jag var och storhandlade igar och fragade mannen i ostdisken efter den fetaste smakrika osten han hade. Han verkade tycka det var en himla kul uppgift och började ge förslag med iver. En kollega till honom kom förbi och han fragade henne vad hon tyckte, hennes förslag pa en 50% ost slog han dock bort med "Nej, bara 50%! Den är alldeles för mager!" Haha, han hade förstatt vinken. Istället rekommenderade han en 70% ost som heter Rougette Lantkäse. Mycket smak, krämig och himla god!

Skrattande

systerj
0

hihi.. kanske tid att flytta till tyskland?

Medlem
0

Wow 70% fett, inte dåligt det Flört Tack för tipset. Vi ska flytta till Tyskland inom en snar framtid. Ska kolla om jag hittar osten Skrattande

Amiechan
0

Fast 70% tysk ost motsvarar kanske svensk 35% ost tror jag ;)
De räknar inte med vattnet i osten som vi gör i Sverige.

Samma mascarponeburk (som jag råkar ha framför mig på skrivbordet) deklarerar 80% fett på tyska och 41,5% fett på danska.

Mervi
0

Våra ostar verkar bara "nyttigare" till de fettskrämdaFlörtpå papperet i alla fall. Bra att tänka på när man handlar att det finns mer fett i ostarna än man tror.

grona-marie
0

Förr i värden pratade man om 60+ ost, det är ost med 60% fett när vattnet är borträknat, ungefär 30% annars tror jag. 70% i tysklan är väl kanske som vår Stureost som är 38%

Margareta
0

Jag tror att 60+ Brie är 34% fett så det verkar stämma

Numer pensionär i Nynäshamn

zanna81
0

Och jag som har undrat så vad det där 60+ står för…tack!