PMShunger
Jag är ett monster ett par dagar före mens och första dagen på mensen. Ingen botten. Idag är en av de där dagarna. Jag är förvånande ointresserad av kolhydrater (jag brukar vara rabiat, förra mensen hade jag kunnat MÖRDA för en Tasty.)
Mina funderingar är mest hur jag ska tackla det är. Äta som en utsvulten varg av rätt saker och hoppas att det lägger sig? Det lägger sig inte de här dagarna, men om jag äter "rätt saker", kött, smör, fisk, ägg, skaldjur så är det "inte så farligt".
Jag håller mig från choklad och kolhydrater det är inte intressant längre, det är liksom mest STORA mängder mat jag vill åt. Mest hela tiden.
Jag har unnat mig en stor flaska Ramlösa, det hjälper faktiskt lite (jag säger unna då jag av miljö/ekonomiska skäl helst INTE köper vatten).
Några tips från "veteranerna"?
Ät på bara. Dom flesta får ingen viktnedgång under dom här dagarna ändå om jag har förstått det rätt, snarare så att många får lite viktuppgång vad dom än äter, som försvinner direkt efteråt. Och håller du dig till bra LCHF mat så lär det inte påverka vikten uppåt mer än vad det hade blivit annars. Och ska viktnedgången vara utebliven ändå kan du väl lika gärna passa på att njuta av maten. 
Däremot har jag ju ingen förstahandserfarenhet av det hela, så om jag har förstått det fel får någon rätta mig. 
Japp…Japp var min stora passion under lingonveckan förr…som du säger; man skulle nästan kunna döda för det man är sugen efter.
Det sägs ju att man samlar vatten då så det kan ju vara orsaken till ev viktuppgång. Själv såg jag jämt ut som om jag var i 7 mån minst. Obekvämt!
Däremot lärde jag mig sista året att man ska dricka mkt vatten ändå, muskelkramperna blir mindre då.

Ja fy vale för pms!! Jag tycker jag har lidit av pms i åratal nu och haft ett rejält sötsug i samband med det samt nedstämdhet, trötthet, huvudvärk, sömnsvårigheter mm mm. I och för sig är detta något jag har känning av även utan pms men det blir sju resor värre när jag är i den fasen! Nu det här sista året tycker jag det har lättat lite och det kan nog bero på att jag varit sjukskriven och har kunnat slappna av lite mer. Sen är ju mensen på upphällningen för mig numera, JIPPI!! ,
så det spelar givetvis oxå in!
Yakamoto, jag tror du ska äta det du känner för och i de mängder du vill ha, men som du själv säger, inga kolhydrater.
Om då folk frågar din man: måntabra? Kan han svara: jojomens!!……( Obs: Dåligt gammalt skämt från obyggden…
)

Mia.. jag är från Ångermanland. Jag förstår vad du menar. Nicke Sjödin ftw. (lyssnar på rimstugan varje år om jag inte är hemma tar jag den via nätet LOL )
Jag har ett vidrigt humör de här dagarna. Jag är elak, arg och gråter för INGENTING (men vänta nu… just DEN biten ÄR bättre nu) osv osv.

Aha, ännu en ångermanlänning!!
Nicke Sjödin är en av mina favoriter! Jag är uppväxt med den dialekten och gör mitt bästa för att sprida den vidare till mina barn!

Mia. Jag lever i exil i Stockholm. Föredrar livet där uppe. Bearbetar gubben så att vi kan flytta uppöver. Jag pratar bara mål på begäran eller om jag varit hemma en längre tid. Men det sitter i ryggmärgen.

Det är klart ni ska flytta uppöver!!
Ja visst sitter det i ryggmärgen alltid! Pratar jag med min mamma i telefon förvandlas jag med ens och faller in i gamla vanliga familjedialekten, å det grövsta dessutom!! Är det däremot nån främmande människa på tråden skärper jag mig och pratar " normalt " Jag tycker iallafall jag pratar som vanligt då men det är ju jag det….Den i andra sidan luren kanske fortfarande tycker jag pratar "bonnigt"..!
Skitsamma! Eller som Nicke Sjödin skulle ha sagt: Jäg bry int mäg! eller: int bry ja mä om dä e!

Hehehe

Slipper värk och smärtor sen jag la om kosten - underbart! Dessutom är jag plötsligt regelbunden, vilket jag aldrig varit förut…
Däremot blir jag fortfarande deppig och lättretlig och tycker att jag är ful och obegåvad, mm…. det går dock över efter ett par dagar och blir då åter mitt underbara jag!
Säger som nån annan sa; ÄT. Håller du dig till det tillåtna, får du ingen varig viktökning. Det man går upp innan/under mensen är vatten.
Apropå PMS mat ; ät mat och se till att du blir mätt oavsett mängd. Det är bättre än att falla tillföga/tillbaks på kolhydrater.
Mens tiden så binder min kropp vatten oavsett vad jag gjör, och det blir borta under några dagar bara sen, så jag tycker, ät när du är hungrig så länge du äter av rätta sakerna. :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag håller med alla andra. ÄT! :D
Och kanske kanske Yakamoto blir din pms bättre av lchf också. Min blev det. Mycket. Men det tog ett par månader. Jag gick från två-fyra "förlorade" dagar i månaden till "Ojsan, skulle jag ha mens nu igen?".

#12 hoppas.

PMS hungern är det enda PMS symptom jag har kvar. Brukade bli arg och sur som f-n, äta allt som fanns och lite till. Hade hemsk värk och tuttarna brukade vara så ömma att jag trodde jag var gravid jämt! Brukade svullna och må riktigt illa med diarre och hela fadderullan. Numera är lite extra hunger enda varningen så man kommer ihåg att packa lite skydd i väskan.