Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 871 ggr
Dora
0

Fasta-Påsk-Upp i vikt

Hur många av er fastar före Påsk? När jag var liten då fick vi aldrig kött på onsdagar och fredagar. Min mormor och många gamla körde en hårdare variant. Dem åt inte heller animaliska produkter som smör, grädde. Dem åt mycke potatis, hemlagad pasta, bröd med olja, majsgryn, Tyvärr jag mins inte om dem blev tjockare eller ej på fasta perioden.

Men i skolan där jag jobbar, har jag haft tillfälle att se att på fastan kan man gå upp i vikt

Killen som var 13år åt ingenting med animalisk kost, som min mormor. Han trodde att han ska gå ner i vikt eftersom han var och är överviktig. Han åt: potatis, pasta, bulgor, ris, grönsaker, sedan en massa knäckebröd med mjölkfri smör.

Vad tror ni, vad hände? Ja,  Han gick upp i vikt under dem veckorna och undrade själv varför blev så.

magma
0

Jag har aldrig fastat före påsk:) Däremot förstås gått upp i vikt på en kost där kolhydraterna var i klar majoritet…

Amiechan
0

Som den lutheran jag är Flört har jag aldrig fastat vegetariskt innan påsk. Däremot har jag gjort andra inskränkningar i min kost eller gett upp andra saker som jag älskar att göra. Så min vikt har inte påverkats negativt.

Men det borde vara därför de medeltida munkarna blev tjocka. Skrattande  Med långa fasteperioder och flera dagars (sädbaserad) vegetarisk fasta i veckan måste insulinpåslaget blivit rejält.

Dora
0

Jag kommer fasta på mitt sätt i år. Jag kommer ta bort endast köttet /gris, kyckling, nöt/ men tillåter  fisk, ägg och smör.

Det är ganska konstig känsla när man bestämmer sig att man fastar, avstår från kött tex. på fredagar för att när dagen kommer då blir man så sugen på att äta kött, som man har aldrig ätit förut.

När jag var liten och fick fasta på Långfredag var det så gott att äta vår påskskinka på Påskdagen.

Nu vet vi att äggen ger inga dåliga kolesterolvärde därför kommar jag äta en massa ägg under påsken.