fakir, ingen ost?
jag tror jag vet svaret, men dom flesta verkar koncentrera sig på att utesluta just grädde när dom är fakirer. Saknar gräddosten om kvällarna!
Du har fattat det hela rätt, om man äter fakir så innebär det ingen ost… Kött, ägg och fett!
…o där gick gränsen för mig! 
Hur länge brukar man gå på fakir? Är det får kort tid att förvänta sig resultat om man skulle testa en månad? Jag trodde inte att ägg ingick i fakir, men om det gör det så kanske jag skulle ge den ett försök.

Du får dricka vatten också…
/SSS
Jag har aldrig klarat fakiren mer än två veckor. Men jag fick resultat direkt, gick ner några hekton per dag, men jag pallar inte så länge.
#4:
Behåller man viktnedgången sen, då man återgår till att äta som vanligt enligt LCHF? Eller går man då upp sina hekton igen? Ska man ha nån särskild övergångsfas?
Det handlar ju inte om någon kaloribantning, så min gissning är att man behåller sin viktminskning. SSS gick ju ned det mesta av sina kilon på fakirkost? Själv klarar jag inte mer än ett par dagar, sedan tappar jag aptiten, får ingen lust att laga mat och blir illamående.
för min del blir det tofu, ägg och mycket smör
ja och vatten då som herr S påpekade.
ovanjordgrönsaker äter jag fortfarande lite av, men det kanske är dumt?
jajaj några veckors fakir kan man väl överleva, vill få gång viktminskningen igen!

Den stora poängen med Fakiren är inte att man vanligen får igång fettförbränningen, även om det är värdefullt i sig. Den stora poängen är att man får ett rent utgångsläge och kan testa vad det var som bromsade viktminskningen. Om man nu tror att det var ett speciellt födoämne. Genom att återföra ett födoämne i veckan får man ett säkert svar.
/SSS
låter förnuftigt, då är det nog grädden för min del……vilket innebär även cremefraiche och ost antar jag då……mer eller mindre samma skrot och korn fast i olika form och tillverkningsprocedur?
Kan man äta fläsksvålar under fakir tro? Lycas som har noll kh. Finns på coop.
Hockeytroll - du kan væl gøra din egen variant av fakir.. Fakir + lite ost ær ju fortfarande strikt! Om du inte øverdriver osten førstås :P Fungerar inte det så får du væl ta bort osten och se om det går bættre, precis som Sten Sture sa då vet du ju om du kanske reagerar på mjølkprodukter.
Sjælv kør jag lite fakir nu, men æter ibland lite brie på kvællarna (nær mina kollegor snaskar dessert så blir jag också lite sugen;), eller lite lite fetaost till lunch. Och går ner.
Det ær dumt att vara FØR strikt i onødan tycker jag i alla fall, risken finns nog att man trøttnar då!
#13 mycket sant, allt som kändes så roligt med mat, blev med ens lite tråkigare! det jag känner att jag tillåter trots fakirtid är grönsaker, det kan ju inte var fel sålänge det inte blir för mkt kollisar? men bort med grädden och lite ost då och då, då blir livet med ens lite roligare 
Ja det blir lite før mycket "bantning" med fakir tycker jag, jag vill tænka att så hær ska jag ju leva resten av livet. Och det skulle jag inte klara bara på ægg och køtt!
Men vad jag har førstått så ær det lite olika, en del reagerar mer på grønsaker, andra kan inte æta så mycket mjølkprodukter utan att gå upp i vikt, du får prøva vad som passar bæst før!
Och som sagt, vad vore livet utan en bit ost då och då :D

Ost kan vara problematiskt eftersom mjölkprotein orsakar en högre insulinutsöndring än andra proteiner.
Det är inte bara laktosen som kan vara problematisk!
Jag Går inte ner... jag äter mejeriprodukter, smör undantaget.
Du måste själv komma på vad som funkar för dig!
Vill jag bara hålla vikten kan jag frossa i ost och grädde, men som sagt: inte om jag vill gå ner.
Bra info om mjölkproteinet. Men fisk funkar väl i stort sett som kött här? Fisk, ägg och fett skulle kunna vara en strikt fakir, om man inte känner för att äta kött?

#17: Ja!
#17 Ja absolut, kika in denna tråd dær Eremitha fakirar på fisk. Lax måste vara jættebra fakirmat, fett och gott :)
Det är inte särskilt konstigt egentligen att mjölkprotein triggar insulinutsöndring. Insulin är ett tillväxthormon, och när vi får mjölkprotein som barn genom modersmjölken så vill våra kroppar så klart passa på att växa så mycket som möjligt.
Tack för påminnelsen angående mjölkprotein! Ska undvika det ett tag, se om jag märker någon skillnad.. Tycker jag har "svällt" på senaste tiden… Ulf_S, kan du äta någon grönsak om du ska gå ner eller är det bara fakir som gäller?

honung, för mig funkar det bra med grönsaker. Men vi är ju alla olika!

Jag kanske är petig nu. Men uttrycket "fakirkost" står för mig för något väldigt strikt. Tanken med begreppet är väl just det? Att utesluta kolhydrater och bara äta fett och proteiner.
Om man väljer att äta något mindre restriktivt och tillåter ett visst mått av grönsaker eller lite ost, till exempel, då blir det någon slags "fakir light". Inte alls fel - men är det fakirkost? Missförstånd uppstår lätt.
Jag ser paralleller till benämningen vegetarian. Under många år som vegetarian fick jag ofta frågan ute på restaurang om jag åt fisk. Detta berodde förstås på att många som åt kost baserad på veg + fisk, kallade sig vegetarianer. Min motfråga brukade bli: Var växer det?
Önskar alla (inklusive mig själv) lycka till i processen att finna sin individuella optimala kost!
Fair Winds and Following Seas!
Den ursprungliga definitionen av fakir var att bara äta skaldemans bantarbiffar. Sedan dess har rätt många använt den för att inkludera annat kött och fett också, och det är väl ok. Men att kalla något som innehåller mjölprodukter eller grönsaker för fakir, det tycker jag är fel. Många här äter ju så hela tiden, och det är ju vanlig LCHF kost, om än en striktare variant än vad en del äter.