Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 908 ggr
hockeytroll
0

för mycket fett?

anar att den frågan har kommit upp tidigare men hittar ingen sådan tråd just nu. min energifördelning ligger generellt sett 79% fett, 5 % kolhydrater och 16 % protein med ca 1500-2000 kalorier om dagen, ca 20 gram kolhydrater. Vet att det är lite för lite protein, men märker jag att det ligger lågt kör jag i ihop lite ägg-mjölk innan sängdags.

Blir lite förvirrad när jag läser att man ska äta mycket fett, men senare läser att vissa  inte tål att äta grädde, etc, och då jag har legat still i viktnedgång de senaste 2 måanderna funderar jag på att utelsuta just grädde ett tag. Men frågan är då var jag ska få mitt fettitag ifrån? Äter nämligen inte kött och har en känsla av att många får sitt fett därifrån. Smör bättre än grädde? Hur många gram fett äter ni under en dag? för min del blir det mellan 100-160 gr per dag…

hoppas på svar, lite luddigt skrivet, men ni kanske förstår!

reamdn
0

Det vissa inte tål (eller tror sig tåla) i grädde är laktosen. I smör är det betydligt mindre laktos per fettmängd, så smör är bättre. Vill du få bort laktosen helt kan du skira smöret (dvs göra "ghee". Finns trådar om hur man gör). Ghee är enligt mig t.om. godare än vanligt smör. Smakar mer fast det borde vara precis tvärt om.

hockeytroll
0

*puttar upp*

andreas0
0

79% ligger nära den över gränsen, jag skulle inte gå högre, men nog kan du ligga kvar där om du vill.

Jennix
0

Smör är bättre än grädde pga laktosen, absolut! Många går inte ner i vikt av grädde. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

ragnhildar
0

Kan man köpa lactosfri grädde?? . . stoppar den i så fall inte den viktnedgång som ev orsakats av "vanlig"grädde?

andreas0
0

#5, Laktosfri grädde är inte bättre än vanlig grädde ur viktminskningssynpunk. Den innehåller minst lika mycket socker. Dom tar bort laktoset genom att bryta ner det till andra typer av socker, men sockermängden är fortfarande samma.

Laktosfri grädde kan vara bra om man är laktosallergiker, men för resten av oss finns det nog ingen särskild fördel.

ragnhildar
0

Tack för det svaret.