Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 865 ggr
Katrrrin
0

Ny här...fråga ang hjärnan...

Har ju ätit enligt lchf i ca en månad…helt fantastiskt känns det…gått ner några kila i vikt samt fått en hel massa andra hälsovinster, ingen huvudvärk, piggare, gladare mm…Dock är det ju alltid många i ens omgivning som är kritiska och vill grusa när man är såhär "äckligt" nöjd och positiv till något nytt…Idag var det en på jobbet som sa att akta dig så att inte hjärnan pajar…för den måste ha massa kolhydrater för att funka??? Ligger det någon sanning i det påståendet? Hade inget svar på tal alls…

Kram

blodtopp
0

Det hjärnan behöver i bränsleväg kan kroppen bilda själv. Får den bara tillräckligt mycket protein så bildar levern allt bränsle. Alltså behövs det inga kolhydrater =) Att hjärnan inte klarar sig utan 'tillsatta' (via kosten alltså) kolhydrater är en seglivad myt.

Mimsivimsi
0

däremot klarar sig inte kroppen länge utan vare sig proteiner eller fett.. Cool säg det till tanterna på jobbet som sitter med sina fibermackor utan smör o dricker lättmjölk till..

Pasi
0

Kosten innebär en högre ämnesomsättning i hjärnan, större glukoslager och ATPlager…samtidigt som stora delar av hjärnan fårdrivas av ketoner istället för glukos.
Finns studier som visar att det är så…men varför det blir så vet man inte. Men det kanske inte är så viktigt….viktigare med faktumet att man får en piggare, gladare och bättre fungerande hjärna!Räcka ut tungan

Anders-S
0

Finns de som kallar Altzheimers för diabetes typ 3.

Mervi
0

Har ätit så här sedan sommaren 2005 och hjärnan fungerar ännu, tror jag i alla fall.Flört

starhawk
0

Det är ju bara att kolla eskimåerna som bor på västra delen av Grönland, dom har inte tillgång till kolhydrater, och inte har dom hjärnpaj inte! Som sagt, en seglivad myt!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Amiechan
0

#6: Hade inte tillgång till det… jodå, de har tillgång till det och har därför diabetes precis som vi.

kickelina66
0

Min hjärna fungerar mycket bättre utan en massa kolhydrater. jag har aldrig varit så pigg och klartänkt som nu när jag äter LCHF.

starhawk
0

#7: Som jag uppfattade det har eskimåerna på östra delen av Grönland tillgång till västerländsk mat och har därför fått hjärt-kärl-problem och diabetes, medans dom på västra delen är mer isolerade och lever därför mer traditionellt och har därmed klarat sig från dom åkommorna

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Rita-S
0

#0 Hjärnan förbrinner Glukos, inte fett, så dom som säger hjärnan måste ha "socker" för att överleva har rätt. Det dom "många" därimot inte har kommit i håg från kjemitimen i skolan är att Glukogen kommer från kött. Glukogen är köttets svar på stärkelse, och vid behov bryter kroppen då ned glukogen till glukos. Tamtataaaa, där får man altså det man behöver till hjärnan från kött, inte kolhydraterna. Därimot sitter undertecknade med et behov för litegrann kolisar så inte magen lägger helt av. Dom såkallade långsamma kolisarna jag får från dom vanliga grönsaker (kål o så) räcker mer enn nog för att magen inte skall lägga av helt.

I övrigt brukar argumentet "vad jag äter är faktisk helt och hållent nåt du inte har nånting att bry dig med" funka rätt bra på dom flesta ;) men den trår jag till med först när dom envisas på att jag äter fel trots att jag argumenterar med klukogen-till-klukos, och det fakta att jag mår HIMMELSK nu mot för inte resulterar i ett minimum av "jaja okej, det är din kropp….."

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Katrrrin
0

Tusen tack för alla svar!