Starthjälp, någon? =)
Jag har några frågor som jag hoppas att någon kan svara på.
Om man tränar en del, är den här kosten ändå okey?
Jag är inte direkt överviktig, men ligger ändå över min trivselvikt med sisådär 5-6-7kg. Kommer jag gå ner dem med LCHF-kost eller är det främst om man är riktigt överviktig som man går går ner?
Har jag fattat det rätt att man alltså ska fortsätta äta samma mängd protein som tidigare, ta bort kolydrater och lägga på mera fett? Är det så enkelt? Hur vet man att man inte tar för mkt/lite fett?
Finns det inte en massa viktiga vitaminer i grönsaker som kroppen behöver? Har sett att en del knappt äter grönsaker alls?
Har en massa frågor som jag inte riktigt hittat svar på, börjar med dom här. Tacksam för svar! =)

Du kan helt klart äta denna kosten när du tränar och inte är direkt överviktig. Själv har jag 2 kilo ungefär som jag skulle vilja bli av med, har gått ner några kilon på de 2 månader jag ätit så här.
Tränar styrketräning själv och det funkar jättebra, du ska vara medveten om bara att de första veckorna är musklerna inte som vanligt, man har inte samma ork. Men det kommer snart tillbaks och med denna kosten bygger du muskler lättare än med HC kost.
Du kommer kanske att tappa lite i vikt, denna kosten normaliserar oss, dvs vi kommer att hamna på den vikt som är bra för oss ungefär.
Är man rädd för att inte få i sig tillräckligt med vitaminer så är det helt ok att äta grönsaker, men mer som krydda än största del av måltiden, man kan också som jag ta Multivitamin.
Alla har massor av frågor i början, läs allt du hittar och fråga på så ska du se att det löser sig! lycka till och
VÄLKOMMEN HIT!

Om man tränar en del, är den här kosten ändå okey?
Ja, men det kan gå lite segt i början innan kroppen ställt om helt till fettförbränning och glykogendepåerna fyllts på igen.
Jag är inte direkt överviktig, men ligger ändå över min trivselvikt med sisådär 5-6-7kg. Kommer jag gå ner dem med LCHF-kost eller är det främst om man är riktigt överviktig som man går går ner?
Lite olika. Det viktigaste är kanske den finfina hälsan man får.
Har jag fattat det rätt att man alltså ska fortsätta äta samma mängd protein som tidigare, ta bort kolydrater och lägga på mera fett? Är det så enkelt? Hur vet man att man inte tar för mkt/lite fett?
Så enkelt är det! Hungern reglerar hur mycket man äter - ät när du är hungrig, sluta när du är mätt.
Finns det inte en massa viktiga vitaminer i grönsaker som kroppen behöver? Har sett att en del knappt äter grönsaker alls?
Vilken vitamin tänker du på som inte finns i animalisk föda?
Ärligt talat så är grönsaker och framförallt frukt ganska vitaminfattig mat. Allt man behöver finns i kon (eller vad man nu äter)…den har gått runt och samlat ihop precis det en människa, eller annat rovdjur behöver.
Tack!! =) Jag både styrketränar och kondisitonstränar en del, men då vet jag att det är okey att ta det lite lugnt i början då.
Tack för ditt svar! Ska snoka reda på lite mer info nu.. ;-)
Man behöver alltså inte börja kaloriräkna eller %räkna, det sköter kroppen själv om man lyssnar?

Jag började ju räkna på minmat för att se om jag får i mig fett så det räcker. Det är ju lätt att göra när man väl kommer in i det. Kolla gärna på mina trådar, jag har frågat massor den sista tiden. Det är min 9:e dag i dag och jag börjar fatta nu. Körde med Cambridge i en månad innan jag började med detta. Vi trodde att jag skulle gå upp flera kg först då när jag började med den här kosten. Men har fortsatt att gå ner konstigt nog. Nu 4 hg det är junästan ett halvt kg. :) Så jag är mer än nöjd. Gott är det ju också.
#gott? =) Ja, det är nog en vanesak. Jag är van att äta light och lätt, kommer nog tycka det är flottigt och fett i början. Men ostar osv är ju lovely!
Ska leta upp lite av dina inlägg, tack för tipset!

Haha jag har alldrig ätit light produkter men däremot mycket bröd, godis, chips och pasta, ris och potatis. Det har jag ju drastiskt fått ta bort nu. Men det var inga problem för mig när jag är hemma och komponerar min matsedel själv. :)
Man behöver inte lägga till så väldigt mycket fett, så att det ser rinnigt ocg flottigt ut för att komma upp i rätt energiprocent. Om man byter ut lättproduktera till "helfetts-"-dito så kommer man långt och så lägger man tex till fetare ost som dessutom har mer smak än de magra så är det ganska lätt---och gott.