Vegetabiliskt fett?
Surfade in på mildas hemsida för att kolla upp deras produkter ang härdat fett och transfetter osv. Förutom den obehagliga propagandan, så blev jag lite förundrad över deras innehållsförteckningar. Ett exempel: Milda mjölkfrittt (som många av mina vänner köper):
Rapsolja (43 %), vegetabiliskt fett, vatten, salt (1,3 %), emulgeringsmedel (sojalecitin och E 471 av vegetabiliskt fett), A- och D- vitaminer, arom, surhetsreglerande medel (citronsyra).
Innehåller inte transfett.
"Vegetabiliskt fett"? Kunde de inte vara mer specifika? Rapsolja är ju också vegetabiliskt fett.. Vad kan det vara de vill dölja? Mina förslag är antingen härdat vegetabiliskt fett eller något fett med dåligt rykte (typ kokosfett).
Någon som har idéer?

Förmodligen handlar det om palmolja…det man skövlar regnskog för att kunna odla.
Funderade på det också.. Det är hårt, mättat fett väl?

Palmoljan är ett mättat fett så ur hälsosynpunkt är det den bästa delen i margarinet
.
Klart att dom vill mörka palmoljan eftersom de flesta av oss vill ha kvar regnskogen..
Hälsomässigt är det ju värre med de omättade fetterna i oljorna som säkert påverkats negativt under omestring med lut och nickelspån mm.
Jag tror nog snarare de vill dölja den eftersom folk tror att de exotiska vegetabiliska fetterna (kokos och palm) är farliga.

Passar på att göra en fundering här:
Vissa produkter innehåller både vegetabiliskt fett och vegetabilisk olja. Är det konsistensen på fettet man snackar om då?

Det är säkert både och..
Jag mejlade en tillverkare för ett tag sen och undrade vad "övrigt vegfett" var för nåt, och fick tillbaka en lång utläggning om att man gjorde mycket för att värna om regnskogen.
Man skickade visst några ören till området som skulle gå till nyplantering 
Det kan väl också vara att det fettet varierar med tillgång? Om de skriver vegetabiliskt fett så kan det väl vara palmolja en gång och bomullsfröolja en annan…
men har de ingen slags skyldighet att redovisa vad för slags fett det är? det är ju som att skriva "fettrik naturprodukt" och inte skriva att det är jordnötter man menar.. vilket alla säkert vet vilka konsekvenser det får.
Vår skolkök erbjuder mjölk o laktosintoleranta en mjölkfritt margarin som tillverkas av Raisio, den heter Keiju. Det står på förpackningen: Med nyttigt, omättat fett & Omega 3+6 i rätt balans.
Innehållet i Smörgåsmargarin:Rapsolja, veget.fett(palm-kokosolja), vatten, camelinaolja, emulgeringsmedel(E471, 472c, av veget. fett)salt, aromämne, vit A o D
Innehållet i Flytande margarin: rapsolja, vatten, camelinaolja,emulgeringsmedel (härdad rapsolja, E471, 472c av veg.fett), salt, aromämne, vit A o D
Vad är camelinaolja?

Vet inte, men trevligt med en ärlig innehållsdeklaration!
Oljedådra
Oljedådra eller dådra (Camelina sativa) är i Sverige en sällsynt åkerväxt, inkommen som kulturväxt under bronsåldern och sedan spridd över södra och mellersta Skandinavien och södra Finland. Den är ettårig, fåbladig, enkel eller upptill grenig, omkring 50 cm hög, och ses bland vårsäd men ännu mer i linåkrar, varför den också kallas lin-dådra. Den har ibland odlats för oljepressning ur fröna och kan utsås både höst och vår. "12 kappar frön (omkring 60 liter) giva 4 kannor (10,5 liter) olja" (Sv. Bot.). Oljan har förr använts både i lampor och som matolja.
Hos släktet Camelina är skidan päronformig och öppnar sig på det sättet, att sprötet avfaller jämte valvlerna (och således ej kvarsitter på skiljeväggen som hos de övriga släktena). Skidan hos denna och alla de följande släktena är en kort skida (silicula), det vill säga högst tre gånger så lång som bred. Groddens rotanlag är ryggliggande.
Internet är fantastisk! Söker man, finner man

Men systerj, varför tror du att kokosoljan är dålig? Den är i själva verket en av de mest nyttiga fetter vi har. Det är margarinets tillverkningsmetod som är läskig. Omestringen. Det finns massor av trådar här om du är intresserad av fetter. Leta till vänster under rubrikerna och använd sökfunktionen.
Du tillhör nog de fortfarande vettsrkrämda låter det som, men rätta mig gärna om jag tror fel.
Nej nej Ullna, tyckte jag var tydlig med att skriva att folk i allmänhet TROR att kokosfett är farligt eftersom det är mättat. Jag tror precis som de flesta på det här forumet, att stabila mättade fetter är bra för kroppen.

Dora
Keiju är inte hälsosammare än något annat margarin
Det innehåller härdade fettsyror alltså "monstervarianter" av omättade fettsyror som är tillverkade med bryska metoder för att få rätt koncistens på produkten.
omega-3 mängden utgörs av a.l.a. som bara är ett försteg till äkta o-3 och våra kroppar klarar inte omvandlingen till äkta vara i någon omfattning
Resultatet blir ett betydande överskott av omega-6 som bidrar till inflammationer och sämre immunförsvar hos ungarna.
Dom laktosintoleranta som trots allt klarar smör eller åtminstone ghee bör få det istället..
Jag har tänkt att ta upp det med min chef, att vi ska sluta servera denna kemiska smörjan till mjölkintoleranta.
Och som du säger att ge Ghee till dem. Eftersom den är 100%fett och då bör inte innehålla mjölksocker och protein.
Eller har jag fel?

Precis!
Köp in Arlas koncentrerade smör som är just ghee.
#15, Det kan innehålla spår av laktos säger arla om man frågar dom. Vad det innebär vet jag inte hur man ska tyda, men med tanke på att dom flesta laktosintoleranta klarar vanligt smör hyffsat bra, så lär väl i stort sett alla utom dom riktigt riktigt känsliga klara ghee/koncentrerat smör.
Kan mjölkintoleranta äta den? Dem tål inte proteinet i mjölken.
#18, Det man tar bort när man gör ghee/koncentrerat smör är just proteinet. Det ska vara 100% fett enligt förpackningen. Den listar 0g protein under näringsvärden. Men jag vågar inte svara på om dom klarar den inte.
Föra veckan handlade jag hos min grossist och köpte Ghee från Arla 1.8kg för min familj, den visar 100%fett och påstår att den innehåller ej protein. Därför borde kunna mjölkintoleranta äta den.
Men den är stenhård. Hur ska dem bre smörgåsen med det?
Jag ska testa att ha framme ca 1 timme på rumstemperetur.
#20, Den blir inte mjukare i rumstemperatur. Jag förslår att man använder osthyvel för att få lagom skivor att lägga på smörgåsen.
Tack. jag ska testa
#20: Alternativet är att blanda din egen "bregott" av den: Ghee+rapsoljaborde göra den mjukare att breda (visserligen inte perfekt omega3:6-ratio, men himla mycket bättre än margarin…).
Eller kanske ghee+kokosolja fungerar bra?
Idag testade jag att ha framme Ghee eftersom Bregotten tog slut och lille mannen (5år) ville äta smörgås. Efter 1 timme var den mjuk och bredbar.
Hur länge kan man ha framme på rumstemperatur, vet någon det?
Ta loss en bit per dag som får stå framme, det som blir över går ju att använda till middagen/kvällsmålet.
Vad kostar den?
Har handlat hos en grossist, om jag minns rätt kostade runt 120kr, för 1,8kg.