LCHF-recept på blodmat?
Jag älskar blodpalt och blodkorv och har länge velat testa att laga blodmat själv - men alla recept jag har hittat innehåller ju mjöl, vilket inte funkar så bra för mig…
Är det någon som har testat att LCHF-anpassa de här rätterna, eller har några tips om hur man skulle kunna gå till väga?
Jag skulle testa att ta 1 ägg-ula per dl. Gör en liten sats först Ev. lite malda fläsksvålar i
Jag gjorde blodpudding i mitt tidigare liv, där var russin och hackat fett fläsk med i receptet.
Det måste gå med det hackade feta fläsket och äggulor som Gojkan föreslog i stället för rågmjölet jag använde. Gräddas i vattenbad i ugnen.
Lova att rapportera!

Tack för tipsen Gojkan och Mona-Stina! Nu känner jag mogen att testa lite, rapporter kommer! :-)
*Jaaa*! Himmel vad jag längtar efter blodpudding o kamsen!

Idag gjorde jag mitt första försök att åstadkomma blodpalt utan att använda mjöl.
Jag testade med att röra ned äggulor och malda fläsksvålar, men det gick inte att få smeten att hålla ihop i kokvattnet. För att slippa slänga bort allt, så rörde jag ner några extra ägg och hällde hela smeten i en form och gräddade i ugn i stället. Resultatet blev en kompakt "blodpudding" som ärligt talat inte var särskilt god. - Smaken av fläsksvålarna slog igenom för mycket, och jag tycker de där svålarna smakar urk. Eventuellt är det godare med hemgjorda svålar (har aldrig testat), men de där köpes ger jag inte mycket för.
Men, skam den som ger sig. Nästa gång ska jag skippa fläsksvålarna helt, ta i lite tärnad njurtalg och krydda lite maffigare, så ska jag nog åstadkomma en ätlig blodpudding i alla fall!
En annan möjlighet vore ju att grädda härligheten i stekpanna som blodplättar(!), antar jag… Hm… här ska provas vidare!
Goda råd mottages tacksamt! 

Min favorit när det gäller blodmat är just tunn blodpannkaka med smält smör (och lingonsylt). Kruxet är ju att i blodpannkaka ska det ju vara vetemjöl och ägg, salt och kryddpeppar. Undras om det skulle vara en skvätt mjölk också…det går ju att ersätta med grädde…
Någon slags variant borde man ju kunna göra…hmm tänkte på cocospannkakan…går det månne att skippa mjölet och bara ta i ägg, salt, kryddpeppar och grädde? hmmm jag blir sugen när jag tänker på det hela. Det borde ju verkligen vara en rätt som man bidar läääänge på. Och nyttig dessutom.