Spara pengar med LCHF
Hittade ingen befintlig tråd om detta…fast troligen har ämnet varit upp förr.
Många kommentarer fälls om att denna maten är dyr. Jag tycker inte det stämmer, inte om man ser till helheten. Skrubbade nyss upp mig inför natten och kom då på saker jag slipper köpa sedan jag bytte kost. Förutom all möjlig skräpmat förståss…
Exempel:
-Det går åt mycket mindre fuktighetskräm. Min hud var fruktansvärt torr innan - det är den inte längre (och inte fet heller för den delen).
-Mindre förbrukning av Alvedon, för värken i min kropp har lindrats.
-Jag fryser mycket mindre så jag slipper ta heta bad, slita ut yllesockar och köra elementen onödigt hårt = lägre garn- och elräkning. ;))
Finns det fler bra exempel?

man spar ju in på alla "mellanmål" man var tvungen att äta, alla gånger man blivit vrålhungrig på stan och tryckt i sig ett par hamburgare.
man köper ju inte längre bröd, pasta, ris, potatis, godis, läsk (de två senaste kunde jag spendera hundratals kronor i veckan på). Man äter mer sällan och mindre måltider.
Jag iaf dricker mindre alkohol än tidigare, så där spar man ju också in på pengar.

Ät en strikt gurkdiet på 2 000 kCal och du behöver äta 16,7 kg gurka per dag till en kostnad av minst 333 kronor per dag.
Om vi i stället äter oxfilé räcker det med 800 g oxfilé och 2 dL vispgrädde till en kostnad av 140 kronor per dag, 42 % av priset för gurkan. Och det finns betydligt billigare kött.
Sedan påstår man att grönsaker är billigt!

spirit - 

….tänker nu: ….16…….komma…..7….kg…..gurka…..
Bor i Norrbotten - tror att ALL mat är dyrare här, förutom löjrom och hjortron som man "fixar" på annat vis än via affär. 
Oxfilén får man dra upp ett par hunkor per kilo för. Närmare i a f..
Men som väl är - även skräpmaten är dyr. Så min ekonomi-teori håller i alla väder. 
Jag håller med, det är mycket vi slipper lägga pengar på. Tänk bara vad brödet och frukten kostar.
Kött brukar jag för det mesta köpa när det är extrapris.

Jag har upptäckt att soptunnan har blivit betydligt tommare sedan omläggningen till LCHF-kost. Nu skulle det gott och väl räcka med sophämtning en gång i månaden, i stället för varannan vecka. Det kan man spara några hundralappar om året på! (Okej, inga svindlande summor, men ändå.) Samhällsekonomiskt måste det ju också bli en vinst, med mindre sopberg och lägre transportkostnader för att köra omkring skräpet. :-)

För mig går det nog på ett ut. Bor i Norge där köttet är DYYYYRT. Särskilt om jag vill ha ekologiskt, så det får det bara bli ibland. Tidigare kunde jag spara några kronor på att äta vegetariskt några dar i veckan.
Men visst, inga mellanmål och inte en massa frukt och grönt. Mindre toa-papper hävdade någon..? He, he

OCh godis är ganska dyrt och det släpar man inte hem längre.

Vispgrädden är ju inte dyrare än den utspädda matgrädden som jag aldrig förstått varför man ska köpa. Standardmjölk är inte dyrare än lättmjölk.
Att smör är dyrare än margarin är inte så konstigt, det är ju hela ide´n med margarin. Skinn är dyrare än galon eller plast. alla imitationer är billigare än äkta vara.
Det måste vara bättre att lägga pengar på bra mat än på medeciner och sjukskrivningar.

Förut kunde halva summan på kvittot i affären vara kex, godis och läsk. (Chips har däremot aldrig varit min last, inte tillräckligt sött!
)

Alla kostnader för tandläkarbesök, läkarbesök och s.k. läkemedel som de allra flesta på sikt mer eller mindre helt kan spara in på…
Tandläkarbesök är mycket dyra och det är konstaterat mer än en gång att tänderna mår bättre…
Numer pensionär i Nynäshamn

Okej nu har jag på skoj tittat lite och jämfört 2 veckor med varandra. Vecka 1 är en exempelvecka innan jag började med LCHF. Vecka 2 är hur jag äter nu.
Sedan har jag kollat priser på netextra.se och räknat ut hur mycket jag spenderat på mat på vardera vecka.
Intressant, jag lever ungefär 1700kr billigare nu än förr! Och då gick jag ändå omkring hungrig och irriterad..
"Normalkost"
Dag 1
Frukost
1 tallrik lättfil m flingor, 2 fullkornsmörgåsar med skinka, fettfri ost, gurka, 1 kopp varm choklad
Mellis
1 minimeal/risifrutti
Lunch
Mc donalds big mc meal + 1 cheeseburgare
Mellis
1 bakelse, kaffe latte, några godisråttor
Middag
Kycklingbröst med ris och färdig tzatziki
Kvällsnacks
1 påse ostbågar, lite jordnötter, 1L cola light, en liten påse plockgodis
Dag 2
Frukost
1 tallrik lättfil m flingor, 2 fullkornsmörgåsar med skinka, fettfri ost, gurka, 1 kopp varm choklad
Mellis
1 äpple
Lunch
Dagens lunch kalops med potatis
Mellis
2 cheeseburgare innan hemgång
Middag
Pyttipanna med rödbetor, 2 glas vin
Kvällsnacks
Minipizza
Dag 3
vill hålla ner med tanke på så mkt snabbmat i början av veckan
Frukost
1 tallrik lättfil m flingor, 2 fullkornsmörgåsar med skinka, fettfri ost, gurka
Mellis
Ingenting
Lunch
Dagens sallad med fettfri dressing och kalkonbröst
Mellis
Vrålhungrig men tar ändå bara en kaffe
Middag
Varit duktig idag, så kan äta fläskfilet med pommes och bearnaise
Kvällsnacks
Kan "unna mig" 3 glas vin och en påse chips, lite godis slinker också ner
Dag 4
Tänker: äh jag kan lika gärna börja nästa måndag
Frukost
En kopp kaffe
Mellis
1 snickers och 1 bakelse med kaffe på fikarasten
Lunch
Dagens lunch - lasagne
Mellis
åker förbi mcdonalds o köper en lilla menyn (cheeseburgare, pommes, cola)
Middag
Hämt-pizza med cola light
Kvällsnacks
Proppmätt men lyckas ändå trycka i mig lite choklad
Dag 5
Frukost
3 mackor med ost och skinka
Mellis
4 kakor med kaffe på fikarasten
Lunch
Dagens lunch - chinabuffé 89kr
Mellis
tårta med kaffe
Middag
Stinas kyckling med pommes frites o färdigsås
Kvällsnacks
5 glas vin, 1 påse chips, godis, jordnötter framför tv'n
Dag 6
Frukost
Baguette med skinka, ost, varm choklad
Mellis
Lunch
Sibylla-burgare med pommes
Mellis
Glass med chokladsås
Middag
Oxfilet med potatisgratäng och rödvinssås, 2 glas vin
Kvällsnacks
Utgång - 7 söta vodkadrinkar, mcdonalds på vägen hem
Dag 7
Bakis
Frukost
Baguette med skinka, ost, varm choklad
Mellis
Lunch
Hämtpizza med cola light
Mellis
Glass med chokladsås
Middag
färdigkyckling med baguette och potatissallad
Kvällsnacks
godis och cocacola, ½ påse chips, tänker "imorgon börjar jag"
LCHF
Dag 1
Frukost
Äggmjölk med mixade bär
Mellis
Lunch
dagens lunch utan kolhydrater, kaffe
Mellis
Middag
kycklingklubba med gräddsås och 3 broccoli-buketter
Kvällsnacks
några oliver och lite ost
Dag 2
Frukost
Äggmjölk med mixade bär
Mellis
Lunch
Mellis
Middag
Grillad lax med blomkålsmos
Kvällsnacks
Dag 3
Frukost
Äggmjölk med mixade bär
Mellis
Lunch
Mellis
Middag
Fläskkarré med lite broccoli och bearnaise
Kvällsnacks
Dag 4
Frukost
Äggmjölk med mixade bär
Mellis
Lunch
Mellis
Middag
Kebabsallad med vitlöksdressing
Kvällsnacks
några oliver med fetaost
Dag 5
Frukost
fläskkotlett med avokadoröra och ost
Mellis
Lunch
Mellis
Middag
Helstekt kyckling med grönsaksgratäng och rödvinssås
Kvällsnacks
2 glas vin
Dag 6
Frukost
Mellis
Lunch
ingenting, åt sen frukost
Mellis
Middag
Oxfilet med bearnaise och grillade grönsaker
Kvällsnacks
2 glas vin
Dag 7
Frukost
Mellis
Lunch
ingenting, åt sen frukost
Mellis
Middag
Omelett-burrito med köttfärs, guacemole, gurka, tomat, gräddfil
Kvällsnacks
2 glas vin
Normalkost
LCHF
1 veckas förbrukning
Kostnad
1 veckas förbrukning
Kostnad
1L lättfil
12,90 kr
15ägg
34,90 kr
1L lättmjölk
8,90 kr
1L standardmjölk
8,90 kr
0,3pkt flingor
12,60 kr
1pkt kokosfett
21,90 kr
1pkt fullkornsbröd
29,90 kr
1pkt smör osaltat
28,90 kr
1pkt skinka
48,90 kr
500g mixade bär
49,90 kr
1 fettfri ost
49,90 kr
5 dagens lunch
345,00 kr
0,5 pkt becel
22,90 kr
1pkt oliver
25,90 kr
1 gurka
17,90 kr
1pkt fetaost
28,90 kr
0.3 pkt oboy
6,90 kr
1pkt grädde
14,90 kr
1 risifrutti
12,90 kr
1broccoli
10,00 kr
2 Bigmc Meal
118,00 kr
1zuccini
15,00 kr
5 cheeseburgare
50,00 kr
1blomkål
15,00 kr
1 lilla menyn
39,00 kr
3 avokados
26,90 kr
1kg godis
100,00 kr
1pkt gräddfil
13,90 kr
1 minipizza
18,90 kr
1 kycklingklubba
18,00 kr
0,5 kg pyttipanna
39,90 kr
1 bit lax
49,00 kr
100g rödbetor
8,90 kr
200g fläskkarré
20,00 kr
2 dagens lunch
138,00 kr
1 kebabsallad
69,00 kr
1 dagens sallad
79,00 kr
600g fläskkotlett
69,00 kr
1 chinabuffe lunch
89,00 kr
1 hel kyckling
35,00 kr
1pkt ostbågar
29,90 kr
1pkt riven ost
28,00 kr
2 påsar jordnötter
43,00 kr
200g oxfilét
60,00 kr
3 påsar chips
84,00 kr
250g köttfärs
32,00 kr
6L coca cola
125,00 kr
1 gurka
17,90 kr
300g fläskfilé
35,00 kr
1 tomat
5,00 kr
1kg pommes frites
29,90 kr
6 glas vin
100,00 kr
1 färdig-bearnaise
18,90 kr
1 färdig brunsås
18,90 kr
1 073,00 kr
1 färdig rödvinssås
18,90 kr
2 snickers
20,00 kr
1 bakelse
25,00 kr
2 hämtpizza
140,00 kr
1pkt vitt bröd
27,90 kr
2 baguette
17,90 kr
0.5 pkt stinas kyckling
20,50 kr
1 bit tårta m kaffe
39,00 kr
Sibylla-meny
69,00 kr
1pkt glass
31,90 kr
1 pkt chokladsås
28,90 kr
200g oxfilet
60,00 kr
1pkt potatis
29,00 kr
7 vodkadrinkar
700,00 kr
1 färdigkyckling
39,90 kr
1pkt potatissallad
29,90 kr
12 glas vin
200,00 kr
2 786,80 kr
Wow vilken utredning…
Ja jag är inte förvånad, eftersom jag tycker det blir billigare med LCHF…

Det kan bli en ny garderob eller något annat kul - Ålandskryssning med LCHF:are kanske?
Numer pensionär i Nynäshamn
Mimsivimsi - Fantastiskt!
Vilken ambitiös uträkning. Och det där stämmer. Förut körde man kundvagn med en massa bröd och pasta och annat strunt (samt ännu värre saker…) och nu går man runt med en korg på armen. Mjölkpaketen har ersatts av lika många gräddpaket. ;) Ändå räcker maten länge. Och även pengarna.
Du har för övrigt inspirerat mig - jag ska åxå göra en jämförelse. Fast inte här… bara för mig själv. Komnmer jag fram till något chockerande så skriver jag..
Din jämförelse var verkligen intressant. Dessvärre tillhör jag dom som tycker att det är dyrare med LCHF kosten. Jag lever på en väldigt tajt budget då jag är arbetslös/sjukskriven och det går mer pengar på mat nu än innan för mig. Jag lever dock på en turistort vilket gör att matpriserna är betydligt högre här. Senast jag handlade gick jag ut med en kasse för över 500kr, tidigare gick jag ut med 2 kassar för samma summa.. så dyrare måste det nog ändå vara. (och då handlade jag inte godis eller annat tidigare heller, utan bara "mat")

Räcker att jag tittar på vinflaskan så blir jag lullig, mycket billig i drift numera.
Har inga impulsköp - går inte ut pga ketosnadedräkt…

Mimsivimsi - Vilket jobb du lagt ner!
TiniTott - Man kan inte räkna antalet kassar. Maten nu är MYCKET energitätare vilket gör att en kasse räcker mycket längre än vad en fettsnål kasse gjorde.
Fläskfärs och fläskkarre är rätt billigt…för att inte tala om ägg! :)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

En massa nyttig mat är förvånansvärt billig
Inälvsmat kostar sällan mer än 25 kronor /kg
Strömming och sill är nästan gratis
Alla onyttiga mellanmål är bota
glass chips godis var inte gratis
Ser man det långsiktigt så kommer vi att vara friskare än många normalkostare.
Det kommer att ge klirr i kassan
Färre sjukdomar och sjukdagar
Mindre frånvaro från jobbet
Mindre med mediciner
Vi kommer att vara friska och orka jobba kanske ända till pensionen
Vi kommer att kvittera ut pension under en längre period

#20 Jaaaa! Nu behöver man ju inte köpa den extra-dyra extra-magra nötfärsen!

Fast jag har börjat inpulshandla tyg och syr saker när jag är sötsugen…. men det händer allt mer sellan. Och killen brukar gilla mnin asmå (i dubbel bemerkelse) projekt ;)

lägg även märke till att nu har jag lagt in 5 dagar med dagens lunch (det blev så den veckan då jag gjorde beräkningarna) men tar man med sig lunchlåda blir det ännu billigare!

Ja, jag äter aldrig ute, mitt matkonto ligger på ungefär 1000:- i månaden totalt, ibland lite mer. Mycket potatis och lågprispasta blev det!
För mig blir det definitivt dyrare, men inte så mycket som man skulle kunna befara.

det beror ju också på hur kolhydratberoende man var tidigare.
Som ni ser i diagrammet fick jag många utfall och det blir dyrare i längden att impulshandla snabbmat och godis.
Visst, lever man på vatten o knäckebröd så blir det billigare, men det alternativet fanns inte för mig.

Jämförde en torftig vatten och bröd med en ganska torftig, men mycket godare LCHF-måltid.
Dagsbehovet av bröd är inte så billigt (även om vatten är det)….kollade veckans bröderbjudande - 28:-/kg….2200 kcal = nästan 13:- per 1000 kcal. Billigaste knäckebrödet är inte mycket billigare - Falu rågrut ca 9-11:- / 235-250g, vilket borde bli lite billigare per 1000 kcal.
Motsvarand billiga LCHF, 1000 kcal - 280 g karre (30:-/kg) + 70g smör (50:-/kg) = <12:-!!!

så kortfattat - det finns inga ursäkter för att inte äta LCHF!

Svårt att slå pasta med ketchup rent kostnadsmässigt…men å andra sidan så ger inte det nåt kroppen behöver förutom energi.

#29 Jo men i de flesta fall tillför pasta med ketchup massor! Gaser, ont i magen och sockersug!
*har har har*

# 29 - jag kan! Pasta med salt. Utan ketchup. Matkostnaden blir pyttelåg och sjukvården har ju högkostnadsskydd! 
Jag vet av tonårsbarnen att det är osynliga saker som gör att pengarna försvinner i börsen om man har ont om dem. T ex godis i väntan på bussen, fika på stan, extra nåt till fredagsfilmen etc. Snabbt köpt snabbt uppätet och sedan glömt. Sedan är det plötsligt tomt i plånboken! Då får man verkligen vara detektiv för att finna var pengarna försvann.
Jag tror att vi lätt glömmer dessa kostnader när vi jämför matkostnader. Ofta har vi lite mer pengar än studiebidraget att röra oss med och då märks det inte lika tydligt. Men de ingår ju också! Så ser vi hur dyrt köttbiten är och jämför med pastan. Ja det går att äta svindyr LCHF men fläskkarré och kyckling och ägg är inte så dyrt. Det svåra är att handla det billiga hela tiden…Frys är nog också nästan nödvändig. OK det blir lite tradigt med all fläskkarré och ägg men: pasta pasta pasta, macka macka macka?
Det är inte lätt - men det är möjligt och det är värt besväret!
#32: Ja, frys hade jag inte under mina första två år som student. Det är svårt att spara pengar på storpack då! Om storpacket inte är saker som tål att lagras i garderoben (dvs inte kött och sånt).

#30, 31 sant!