Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1008 ggr
Cattis77
0

Barnfamiljen´s upplägg???

Nu när jag o min man kör med feta creme fraiche såser mm nästan till varje middag - hur göra till våra barn på 5 & 2 år??

Dom får äta kolhydrater som vanligt i form av pasta, ris mm till tex kött, korv, köttfärs mm. Men om dom oxå äter väldigt fet mat samtidigt som kolhydratintaget är samma -riskerar dom inte då att grunda en viktökning som inte är hälsosam?

Är livrädd att mina barn ska bli överviktiga då deras far kämpat med extrakilon i hela sin barndom samt hans mamma som har samma problem.

Ponera att vi äter karréskivor med en fet sås till (då äter dom kanske tex potatis eller ris även till det ju). Eller köttfärsbiffar med creme fraiche sås (då kanske det blir potatismos till barnen), kycklinggratäng med grädde o creme fraiche…..Förstår ni vad jag menar? Dom är såpass små så det är inte riktigt fair att ta bort pasta, potatismos mm när det är det dom tycker om och har lite svårt att vänja sig vid kött, biffar mm. Det måste ju finnas nåt dom känner igen för att våga äta.

Ska vi skippa feta såser till dom helt enkelt?? (Dom är helt normalviktiga idag)

andreas0
0

Jag tycker inte du ska skippa fettet till dom. Ordentligt fett behöver hjärnan för att utvecklas, och det är extra viktigt under uppväxten.

Om jag var förälder hade jag gett mina barn samma LCHF mat som mig själv. Jag är helt övertygad om att det är den optimala maten man kan äta för så bra hälsa och utveckling som möjligt, för alla, och hade inte viljat ge dom något annat.

Ett alternativ är väl att minska ner på pastan och potatismosen, alternativt lära dom att det äter man efter maten om man inte har blivit mätt på det andra. Och sedan kan man väl göra en långsam övergång, om man inte vill chocka barnen med helt ny mat

andreas0
0

Ville bara tillägga att det finns dom som tror att ADHD och liknande sjukdomar beror på för lite fett i kosten under uppväxten. Jag tycker detta verkar troligt.

Skogiz
0

Tillräcklig mängd naturligt fett är om möjligt ännu viktigare för barn än för vuxna. Försök styra deras portioner mot mer kött & sås och mindre pasta/bröd/potatis/ris. Se om det är någon grönsak dom gillar extra mycket och kör 50/50 med dom grönsakerna och potatis etc. Ibland blir det bara kött, sås och grönt här och barnen protesterar inte längre.

MaMaMade
0

Jag tror som ovan, dra ner på stärkelserika produkter allteftersom. Här har jag satsat på att i första hand minska sockret. Jag försöker också se till att mängden protein/sås överstiger pastan/potatisen. De är urusla på att få i sig grönsaker så det smugglar jag ner så gott det går, lite anser jag att de måste få i sig.

Det går hyfsat bra här än så länge o mina töser är 3o 5 år. Sonen är 12 o får bestämma själv. Han avskyr potatis o de flesta grönsaker så där funkar det, dock hatar han smör o såser också…men det kan ju ändra sig. Man har ju sina perioder i den åldern. Han får själv handla för sin veckorpeng o är rätt så insnöad på läsk o bullar men jag för en svag men ständig indoktrinering om sockrets o alla tillsatsers faror. Ex vad det gör m ens hjärna…han är väldigt intelligent så i princip bör han förstå vad jag säger o han är väldigt stolt över sina skolresultat så en dag kanske han fattar rätt beslut… Flört

Cattis77
0

Det där med grönsaker är svårt hemma hos oss. Gurka funkar alltid men hur mycket nyttigheter finns det i det.

Dottern åt faktiskt lite blomkålsmos häromdagen när vi sa att det var vanligt mos. Hihi….Inte illa att få i henne sådant.

SvartKaffe
0

I och med att de fortfarande är så små så är det ju nu du har möjlighet att grunda goda vanor. Hade säkert varit en annan femma med tonåringar.

Modersmjölk innehåller väl i princip bara fett och protein, egentligen är det ju vad de fått från början så att säga.

MaMaMade
0

Här funkar bara majs på alla o det älskar de. Minstan är pigg på att åtminstone prova allt o hon älskar coleslaw. Hon kan ocksåäta av broccoli- o blomkålsmoset. Gurka o sallad är däremot helskumt, spottas ut. Man får ta det pö om pö, att helförbjuda el tvärt lägga om gör dem bara mer tvärsemot. En 5-åring o därunder är iaf lättare att omvända än en pubertal egensinnig unge! Flört

andreas0
0

#5, Är du ute efter nyttigheter så ska du inte ge dom grönsaker. Trotts att det tjatas en massa om det, så har grönsaker rätt lite vitaminer och liknande i sig om man jämför med innehållet i ägg, fisk, kött, osv. Det finns ett par enstaka som är bra, men det är oftast sådana som barn inte tycker om, t.ex. broccoli. Men grönsaker är inget man behöver. Ägg t.ex. innehåller alla vitaminer och mineraler vi behver, förutom vitamin c.

Kolla upp i en näringstabell om du inte tror mig.

Frukt är ännu värre än grönsaker, vilket du kan se i den här artikeln:

http://www.kostdoktorn.se/?page_id=41

Kolla speciellt på diagramet.

Men visst kan det vara bra att ta lite grönsaker ibland, nyttigheter är ju inte allt, det ska smaka också, och lite variation är inte fel.

andreas0
0

#6, I modersmjölk kommer 37% av näringen från kolhydrater, 55% från fett, och 8% från protein. Så visst är det en del kolhydrater i den.

MaMaMade
0

Jag tror att vi såhär i övergången till att LCHF ska bli accepterat får ta att vissa vill ha lite grönsaker i kosten. Jag tycker om grönsaker o äter hellre av dem o utesluter sockersnask, bullar od.

När det gäller barnen så har vi det här m den sociala acceptansen. Jag kan ta en diskussion men när de står i skolmatsalen o får en utskällning av mattanten/läraren för att de inte tar av grönsakerna t ex…kan min 6-åring då föra en diskussion om hur det i medicinskt o fysiologiskt syfte är bättre att *inte* äta grönsaker? Tyvärr, det kan hon inte. Den dagen LCHF går igenom som en fullt accepterbar kost, *då* kan vi tala om att utesluta grönsakerna för barnen.

andreas0
0

#10, Jo jag håller med dig. Jag förespråkar inte någon uteslutning av grönsakerna, tvärtom. Grönsaker smakar gott och har relativt låg kolhydratandel. Jag vill bara inte att folk ska ha den felaktiga uppfattningen är grönsaker är jättenyttiga, som dom flesta tror nu. Men nåja, en radikal ide i taget. Räcka ut tungan

MaMaMade
0

Exactamente, man vinner inget på att döma o köra över folk!

(Samma sak m barnuppfostran men jag ska villigt erkänna att jag känner för att införa diktatur härhemma *minst* en ggn om dagen! Flört)

Amiechan
0

39: Absolut - och så växer ju ungarna bra på den också! :)

Även om de inte blir lika tjocka som barn på ersättning (lika långa blir de dock i genomsnitt). Det har tyvärr lett till att många föräldrarpå BVC:s uppmaning/tjat avvant barnet från modersmjölk och gått över till ersättning.  

BVC:s tillväxtkurva baseras i 9 fall av 10 inte på ammade barn utan på ersättningsbarn. Man får själv skaffa sig den kunskapen på nätet. *suck*

anki1
0

13, Mina barn har jag delvis (överhängande) fått föda upp på ersättning, men det vari nte av eget val utan för att min mjölk inte räckte till. Och sedan kom de på att det var lättare med flaskan och ville inte ha bröstet. Men jag mår inte dåligt av det. Modersmjölk är det bästa och ersättning det näst bästa. som finns just nu iaf.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Skadlig
0

#10 Ok, jag har en elaking på gång, det där med social acceptans var det inte det som hon dietisten på Stinas Debatt också pratade om eller ;)

Du har dock helt rätt i att en 6:åring inte ska behöva ta en diskution med lärare/mattant. Det måste tyvärr du göra. Ljug om du måste och räkna upp saker som barnet ditt inte tåler typ potatis, majs, ris, soja och vete. Säg inte gluten får då plockar de bara fram glutenfritt istället. Alternativt så får du hävda att ni har gåt över till den religiösa inriktningen Abelism :)

Flesta här anser ju att det inte finns något egenvärde med kolhydrater så varför ska vi lära barnen att äta fel? 

Ber om ursäkt för tonen, jag blir sarkastisk när jag är trött även om min avsikt inte är att vara sarkastisk.

Amiechan
0

#14: Nej, det är ju en himla tur ersättning finns! Men då finge man ju önska att BVC visste när den behövs och kan uppmuntra och hjälpa till med den när den behövs. Och kan det där med flaskförvirring och hur man kan hindra det.

Och att "flaskbarn" (hehe. vilket ord!) jämfördes med flaskbarn. Att jämföra med fel grupp hjälper ju ingen…

Wildrat
0

Man behöver väl inte vara lika strikt med friska barn, de har ju inte förstört sin kropp och lär ju tåla en del kolhydrater? Men man kan ge dem LCHF hemma och så kan de äta lite kolisar i skolan med mycket kött och sås. Om möjligt lobba i skolan för fet mjölk och bregott och fett i maten.

Skadlig
0

#17 Jo det låter som en kompromiss som kan fungera.

Jennix
0

Tja, har man normalviktiga barn så kanske man bara tar bort det värsta i form av kolhydrater som t.ex. socker och kanske skär ner på bröd, pasta o ris?

Jag tror ju många här och i övrigt blivit överviktiga just pga att dom tagit bort fett och ätit för mycket kolhydrater som bröd, pasta, pizza och socker.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[Karro]
0

klokt sagt Jennix

elind
0

Min dotter är 3½ år och äter LCHF här hemma. Hon äter inte strikt eftersom hon på dagis och hos sin pappa äter "vanlig" mat. Det händer också att hon får lite dinkelpasta eller ris här hemma men det är inte ofta hon efterfrågar det.

Hon har egentligen alltid varit väldigt bra på att veta vad hon behöver, som så många andra barn som bara äter upp smöret och osten på sina mackor Glad. Jag tror att det faktum att jag ammade henne i 2½ år, aldrig har gett henne välling eller "barngröt" har påverkat hur hon väljer att äta idag.