Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 5465 ggr
miagumman
0

Magnesium och omega 3

Jag vet att det har skrivits om detta i massor av trådar men just nu är jag lite stressad och har inte tid att kolla upp det. Så därför frågar jag om nån av er kan rekommendera vilken sorts magnesium och omega 3 tillskott jag kan köpa och vart?

Har ingen aning om jag behöver det eller inte men det är kanske lika bra så jag inte får nån brist av nåt slag…

Jag har kört med multivitamintabletter ( Vital ) sen jag började med lchf ( 5 veckor ) och nu är dom slut så jag tänkte att det kanske är bättre att köpa magnesium och omega 3 var för sig istället…

Jag är skitdålig på det här så har ni några förslag blir jag tacksam!

Pasi
0

Omega 3 härifrån är ganska billigt…magnesium i form av dolomit i lösvikt på burk, billigt!

andreas0
0

Jag tycker dom magnesiumtabletterna i 400mg dom har på hälsokosten är bra.

Dom i dolomit är säkert bra också, men jag köper inte den, för jag äter så mycket ost att det hade blivit alldeles för mycket kalcium då.

papa-bear
0

eftersom de har linfröolja under kategorin omega 3 på siten pasi rekommenderar, hur står sig vanligt linfrö i den debatten, och hur mycket kan man i så fall äta av dem per dag utan att dö av cyanidförgiftning?

andreas0
0

#3, linfröolja är "fusk-omega3". Det är vegetabilisk omega 3 istället för animalisk, och den är inte alls lika bra för kroppen på samma sätt. Men eftersom den är billig och ändå faller under betäckningen omega 3 så tillsätter många den till sina produkter för att kunna marknadsföra att dom har extra omega 3. Men den är altså helt värdelös, så håll dig borta från den.

Det är dom produkterna som har fettsyrorna DHA och EPA, vilket är det animaliska omega 3, som är bra för oss. Dom finns i allt kött från animaliska källor, men nötdjur som inte äter gräs utan istället får kraftfoder eller liknadne har mycket lägre halter än vad dom har i vanliga fall (därför många köper så kallat grässkött fast det är dyrare). Fisk är extra rika på EPA och DHA.

Lynxx
0

Det finns tre olika former av mineraler som man måste tänka på. Det finns metalliska mineraler vilket i princip är nermalda stenbitar. Det är i princip sådant som dolomit. De är bara 8-12% absorberbara och när du är 35-40 år så går det ner till 3-4%.

Kelaterade mineraler är bara metalliska mineraler som har en aminosyra, protein eller enzym runt atomen vilket ökar upptaget med 40 procent.

Det mest effektiva sättet att absorbera mineraler är dock den kolloidala  formen. Kolloidala mineraler är till 98 procent absorberbara, 2,5 ggr mer tillgängliga än kelaterade mineraler och 10 ggr mer än metalliska. De kan bara existera i vätska och kan inte göras i piller, kapslar eller tabletter. Varför har ja ingen aning om dock.

De har en mycket liten partikelstorlek, sjutusen gånger mindre än en blodcell och de är negativt laddade. Varje partikel är negativt laddad. Din tarmvägg är positivt laddad så du har faktiskt en elektrisk eller magnetisk faktor som koncentrerar dessa mineraler runt tarmbeläggningen.

Ja skall köpa Clarks Mineralvatten nästa ggn jag beställer fr: Bättre hälsa, vitamin & Hälsoprodukter

Fr vilka jag åxå köper OMEGA-3 som OmegaRx Ultrarenad fiskolja.

miagumman
0

Tack alla snälla Glad för tipsen!

Pasi
0

Lynxx - Jag är lite skeptisk till att de kollodiala skulle vara så bra eftersom kollodial egentligen betyder "fria atomer eller så små partiklar att de håller sig svävande i vätska" …..typ! Ren magnesium som stoppas i saltsyra (magen) bildar snabbt till stor del magnesiumklorid som är ett salt som alltid håller sig svävande eftersom det är vattenlösligt. Magnesiumkarbonat som läggs i saltsyra genomgår nog samma förändring….så frågan är varför kollodiala mineraler skulle vara bättre. Är det ett marknadsföringstrick?Glad

Jag är också skeptisk till att upptaget av mineral skulle bli bättre för att det sitter en protein runt. Proteinerna sönderdelas i fria aminosyror innan de tas upp. Möjligen kan de hindra att klorider bildas!?
Alltid lika skeptisk innan jag vet hur det hänger ihop, som du märker.Skrattande

Lynxx
0

I min inskränkta lilla värld så funderar jag på vad de mineraler som vaxterna tar upp e i för form för att växterna skall kunna ta upp dem genom rötterna? Det tål att kollas upp.

Pasi
0

Lynxx - De är väl alltid i vattenlöslig form, dvs salter (klorider, sulfater, nitrater, karbonater osv).Glad

Lynxx
0

Aha! Livets salt.

-------- 

Varje mineral förekommer i flera olika lättupptagliga former, dels som aminosyrabundna mineralföreningar (arginat och aspartat), dels som aminoetylfosfat (AEP) och dels som citrat och glukonat.

Aminosyror fungerar som naturliga mineraltransportörer i kroppen. I exempelvis magnesiumaspartat är mineralet magnesium bundet till aminosyran asparaginsyra. Kalcium- och magnesiumAEP är mycket speciella föreningar som förekommer naturligt i cellmembranen.

--------

Ja ser att Mivitotal & Silicea är i kolloidal form - men de innebär inte att det är salter. Så frågan e - vilken form av oorganiska mineraltillskott funkar bäst - om de funkar särskilt bra över huvud taget?

Så ja undrar vad som gäller egentligen. Vem ska man tro på, tro på, tro på…….

-------- 

Då ere väl ingen idé att ta mineraltillskott som inte e utvunnet ur växter då - där mineralsalterna e organiska & lättupptagliga.

Normalt behövs det väl mycket saltsyra i magen för att man skall kunna tillgodogöra sig mineraler. Många människor, speciellt sjuka och äldre, har brist på saltsyra. Så mineralerna bör har hög biotillgänglighet.

------- 

Fr KRAV:s sida: 

''Mineralsalter som växterna kan ta upp nybildas också hela tiden i marken på ett naturligt sätt. Det sker genom vittring av markpartiklar och då frigörs ”ny” näring i form av mineralsalter.

Dessa kan växterna ta upp. En stor del lagras också i marken och en del lakas ut. När det gäller fosfor som är ett av mineralerna som växterna behöver har forskningen visat att det finns en sorts svampar (mykorrhizzasvampar) i marken som kan hjälpa växterna att få tag i fosfor ur marken.

Dessa svampar hämmas dock av konstgödsling med fosfor. Man skulle alltså kunna anta att de är mer aktiva i ekologiska jordar. Mer forskning behövs på detta område.

Den ekologiska lantbrukaren får använda mineraliska gödselmedel i sina naturliga former, det vill säga om de inte utsatts för processer som syftat till att göra dem mer lättlösliga. Fosfor kan då tillföras i form av malt berg.

När fosfor tillförs i denna form får markens naturliga syror liksom frosten och vattnet och organismerna i marken jobba vidare med den så att den allt eftersom blir tillgänglig för växterna.

Det är stor skillnad mot att tillföra konstgödselfosfor som behandlats med kemikalier så att fosforn ska lösa sig lätt i vatten och snabbt bli tillgänglig för växterna - något som bland annat visat sig hämma mykorrhizzasvamparna i marken.'' 

-------

Så bl.a. syra måste alltså till för att göra mineralerna biologiskt tillgängliga?

Inte blir ja nå klokare av detta betr. kolloidala vs andra mineraler.

Elaichi
0

När det gäller typ av omega3 så har det gjorts en undersökning mellan olika märken om hur de härsknade (så böjs det nog inte). Iaf, jag har haft rsultatsidan bokmärkt, men nu har de tagit bort den, jag har iaf för mig att det var eskimo som var den enda som inte härsknade. Men då lät de också burkarna stå ute i rumstemperatur, det lär ju ta längre tid om man förvarar de i kylskåp.

Pasi
0

Med tanke på magsyran så är det nog troligt att kroppen har lättast för att ta upp klorider. Natriumklorid och kaliumklorid har väl 100% upptag?
Ja, vem ska man tro på tro på……Skrattande

Sisco
0

#1Pasi

Ups har jus köpt Omega 3 Forte på apoteket.Generad

120 kapslar för 216 kr.

Innehåll:1000mg ca 70% omega 3fettsyror

Av 1000mg fiskolja ca 33%EPA och 22%DHA

Verkar har gjort ett dåligt köp ellerGråter

dufva
0

Det är nog ett ok köp..

En del billigare varianter är bara 500mg i kapslarna så då blir ju plötsligt literpriset högre Glad.

Sisco
0

Tack det käns redan bättreGlad

Pasi
0

Sisco - Så himla dåligt köp var det nog inte. Lite billigare där jag rekommenderade (1000mg, 16%EPA, 11%DHA om jag minns rätt), men då tillkommer lite frakt oxå…

kajsa71
0

Någon som prövat Lyprinol som är gjort på grönläppad mussla? Innehåller Omega 3 mm enligt denna varudeklaration:

omega-3 (34.7%), omega-6 (10.0%), omega-7 (5.9%), omega-9 (49.4%)

Är det för mycket Omega 6?

Pasi
0

#17 Nej, det är ju ganska lite omega 6.Glad Är det billigt?

kajsa71
0

Nej, ganska dyrt, det finns på hälsokostaffärer och sägs vara bra bl.a. mot astma, artros mm.mm.