Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2442 ggr
KatarinaK
0

"Bra kost för äldre"

Jag jobbar som sjukgymnast på ett äldreboende och det finns även öppenverksamhet där för pensionärer som ínte bor där. Kostråden de får av dietister som delas ut i bryschyrer säger såhär ungefär:

Kroppens huvudbränsle är kolhydrater. Nyttigt är frukt och grönsaker. I maten får man gärna ha olja eller flytande margarin. Det är bra att äta bröd till vid alla måltider. Var inte räd för tex grädde i maten eftersom äldre ofta inte behöver gå ned i vikt utan upp.

Vad less jag blir.

Yakamoto
0

Å det HÄR är ett ämne som ligger mig VARMT om hjärtat. Mycket varmt.

Har jobbat många många år inom äldreomsorgen och vad gamla äter och INTE äter är viktigt. Har alltid kämpat för att de äldre ska äta mer FETT. Riktig mjölk, smör, bregott, grädde til kaffet ect.

Jag bakar ofta till dem för att doften och omtanken faktiskt stimulerar aptiten.

Nu har mitt nya projekt kommit. UT MED MILDA IN MED SMÖR. Jag ska se till att jag kommer med i inköpsgruppen för att kunna påverka så mycket som möjligt. Jag ska också kontakta en gammal chef som jobbar med kost och matglädje för äldre… I WANT IN.

*hmmm kanske en ny karriär?*

Aniara4
0

Heja Yakamoto! Lyckliga de äldre som får bli omhändertagna av dig…

Mervi
0

Tänk om alla som jobbar inom äldrevården tänkte som Du Yokamoto.

Yakamoto
0

Det är ett intressant ämne. Jätteintressant. De äldre servas oinspirerad storköks-mat. Ni har alla sett den. Smaklökarna förändras på äldre och ändå kryddas inte maten. Det är viktigt att hålla på traditionerna, visst äldre uppskattar annan mat än barnen. Men man får inte underskatta upptäckarglädjen.

Att propagera för en LCHF-kost är nog inte den kommunala vården riktigt redo för, så att jag kommer satsa på energi-rik kost. Ni har alla läst de. De äldre hamnar på "hemmet" och magrar bort. Att vinna över människor en seger i taget kommer att vara min strategi. Jag jobbar inte med kost idag… men vem vet.  En tanke föddes faktiskt. Tack

Mat är så viktigt för de äldre, ibland är det det enda de har att se fram emot på hela dagen. Mamma åker ned till mormor nu. Hon har lovat att lära personalen att göra äggmjölk till mormor. Massor med god energi.

Aniara4
0

Jag har tidigare jobbat som mentalskötare, och då fanns det ofta äldre personer inlagda som blivit undernärda för att de inte kunnat få i sig tillräckligt med mat (pga Depression oftast, ibland av anledningar som att de trodde maten var förgiftad) och som man försåg med energitäta näringsdrycker. Det räckte liksom inte med att försöka få dem att äta mat. Dessutom gick det lättare att få ner en "milkshake". Har hört att man "lurar" i anorektiker sådana också…

Yakamoto
0

#5 Hemsnickrad "energidryck" av yoghurt, bär och grädde har jag serverat många små tanter. I små vackra glas med sugrör och sked. *hehe*

Aniara4
0

Smart!