Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2035 ggr
miagumman
0

Svar på tal!

Finns det nån därute som kan ge några enkla och lättfattade tips på vad jag kan svara människor som är kritiska till lchf-kost och som säger att vår hjärna behöver kolhydrater.

Stötte på en sån igår som med ett snett litet leende kritiskt lyssnade till mina positiva erfarenheter av denna kost och som sa just de orden: Ja,ja, men hjärnan behöver kolhydrater för att funka ( Typ: stackars lilla dumma vän..) Hon arbetar dessutom som chef på en vårdcentral så hon kände sig nog som expert på det området kan jag tänka…

Jag får lätt tunghäfta i dessa situationer och försöker svara så gott jag kan men det blir mest svammel känns det som…Generad Så snälla, ge mig tips på hur jag på ett enkelt sätt kan förklara så jag kan ge svar på tal!

bluegoose
0

Usch ja, det där känner man igen… Skrikandes 

Här kommer ett par argument i alla fall: 

• De få kolhydrater som kroppen behöver kan den tillverka själv av protein.
  • Det finns essentiella (livsnödvändiga) proteiner och essentiella fetter, men det finns inga essentiella kolhydrater.

Annars får du väl skriva ut ett antal LCHF på tre minuter-broschyrer att ha i handväskan och dela ut… Flört

[Norum]
0

Jag har slutat att förklara…. Varför skulle jag? Tror att vi LC-folk är de enda som krävs på en förklaring på varför vi äter som vi gör. Förnedrande, tycker jag. Ingen slänger sig över diabetiker, lakosintoleranta eller någon annan som inte äter "som folk". Jag äter så här för att må bra, det räcker.

miagumman
0

Tack bluegoose! Det där med en massa broschyrer i handväskan lät ju inte helt fel! Skrattande

miagumman
0

I och för sig skruttis har du rätt men det är ändå bra att veta vad man ska svara om man "ställs mot väggen" i en diskussion.

maxiq
0

Modersmjölken, som vi äter när vi och vår hjärna växer som mest, innehåller mest mättat fett. Varför har naturen valt att göra så?

[Norum]
0

Blir bara så less ibland på "försvarstalet"… Usch. har nog en grinig dag idag känns det som. Kanske bättre att dra täcket över huvudet och gömma sig en stund istället ? :-)

miagumman
0

Det har du så rätt i maxiq!!

margreto
0

Jag tror att som sjukvårdsmänniska/kostmänniska kan man nog köpa LC -delen. Trots allt vet ju dom flesta att diabetespatienter överlever en "sockerfri" kost. Men däremot får man nog fullkomligt nippran av att fettandelen är så hög i den här kosten. Man behöver ju i och för sig inte väcka den björn som sover med att gå in på detta om ingen frågar… men själv tycker jag det låter logiskt att ökad förbränning kräver mer fett än man tidigare trott (om det nu är det man vill uppnå och förespråkar).

Något som jag tycker känns rätt viktigt är väl trots allt att sprida vidare, och därmed ta sig tid till att förklara de hälsovinster som man kan vittna om.

maxiq
0

Jag tror inte att de köper LC-delen eftersom de räknar kolhydrater till de livsnödvändiga näringsämnena, bara de är tillräckligt långsamma… :-|

miagumman
0

#9, ja så uppfattar jag oxå att de resonerar,suck!

andreas0
0

Skriv ut dokumentet där socialstyrelsen frikände dahlqvist och godkände lågkolhydratkost, och ha med och visa upp.

Samtidigt som du slänger upp det dokumentet i ansiktet på dom så påpeka att socialstyrelsen hade en arbetsgrupp som i över ett år försökte hitta något som pekade på att kosten skulle var farligt, men hittade ingenting. Fråga sen vad dom känner till för studier som socialstyrelsen missade fast dom letade i över ett år.