Salt ger sockersug?
Min man går på friskvård en gång i veckan.
Där fick han veta att SALT ger SOCKERSUG.
Stämmer detta?
// Shintaida

Jag har aldrig märkt eller hört det förut.
Mycket salt gör mig snarare sugen på vatten…
Jag tycker att det låter bekant.
Var jag har hört det minns jag - som vanligt - inte (suck) eller hur det i så fall skulle gå till biologiskt, men jag är ganska säker på att det måste finnas en del kolhydrater med i kosten för att kroppen ska associera saltet till sockret…
Har en kompis som slutade äta socker för ETT ANTAL år sedan och hon säger att för henne gäller detta - alltså att salt kan ge henne sockersug. Hon är vegetarian och äter alltså mycket kolhydrater. Kanske hänger det ihop….
Det har jag aldrig hört någon säga eller har någon erfarenhet av själv…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Om det är så vet jag inte men när jag jag haft min värsta hetsätningsperioder och ätit mycket salt(chips) så så får jag ett enormt sötsug och bara måste ha något sött.
Vet ju inte om det stämmer - har bara hört det…

Jag läste precis något intressant i "Nourishing traditions": I vanligt raffinerat bordssalt ingår druvsocker som ett led i tillverkningen.
Kanske kan vara det som spökar om man är enormt känslig eller använder massor av salt…?
Nu hittar jag på helt fritt och det kanske är helt galet:
Kanske kolhydratreservens vatten binds till saltet som tillförs och att man då känner att man behöver mer kolhydrater på något sätt? Och då snabba kolhydrater…
Som sagt, jag hittade på helt fritt.
dito

äter man snabbmat som är mkt saltat, som chips, saltlakrits och pommes frites, kanske man tror att det är salt mat man blir sugen på när det i själva verket är det saltet sitter på.
#10 Det tror jag också, det är ofta stärkelse o druvsocker i chips och sånt.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Kan det inte vara så att salt gör dig törstig och om du inte kan läsa din kropp rätt tror du att du vill ha socker?

#12 Salt gör dig törstig och så dricker du läsk för att minska törsten. Läsk som innehåller 10,6 % socker och därmed är något hyperton vilket sedan drar mer vatten från kroppen för att späda ut sockret och du blir ännu törstigare.
Chips, lakris mm innehåller mer socker än salt och ger insulinpåslag som sedan sänker blodsockret så att man får sockersug.
De verkar snacka skit på den där "friskvården". Undrar vad de baserar sina påståenden på?
Tänker tillbaks på min gymnasietid då jag försökte leva likt en "hälsoguru" (pff!) dvs så gott som INGET fett, MASSOR av fibrer och INGET(då menar jag inget..) salt. Vågade knappt ha mer än en halv dl lättmjlk i min osaltade råggrynsgröt för att det skulle bli för mycket fett. (!) Galenskap.. Jag borde ha fattat att jag inte alls levde nyttigt med tanke på att mitt Blodtryck var så lågt att jag knappt klarade av att sitta upp och läsa/se på tv/annat. Fick ligga ner så huvudet fick tillräckligt med blod.
Oj.. nu kom jag visst bort mig lite. Nej, men det jag vill ha sagt är att salt är viktigt för kroppens vätskebalans och det behöver man. Jag har själv aldrig i mitt liv märkt att jag blivit sötsugen av det. Inte hört det av någon heller. Jo, nu. :)
Då har jag nog sagt rätt till min man. För han kom hem och frågade mig hur det låg till. Och jag sa att salt BEHÖVER man för balansen i kroppen, dock INTE sockret.
Ett tag laborerade jag med saltet - tog bort det. Blev då yr och konstig. Började med salt igen och mådde mycket bättre. Jag ville veta saltets påverkan på kroppen, nämligen.
I samma veva som hans "friskvårdpedagog" andades om saltet, så sa hon att GI-metoden var den som vetenskapligt slagit bäst ut, angående viktnedgång och välmående. Men där är väl salt inkluderat?
Jag frågade min man om han berättade om LCHF - men det hade han inte VÅGAT!
Arrrghh - JAG skulle nog ge dom mer friskvård än vad den pedagogen gör! Blir frustrerad när han kommer hem och berättar vad dom "tutar" i dom! Tur att han ser på MIG och är MED mig när jag kör LCHF! Studier på nära håll, så att säga. *ler*
// Shintaida

systerj - Och kanske inte ens då verkar saltmängden spela så stor roll. Länk
Njurarna klarar normalt att dumpa ca 16g salt per dygn och ligger man en bit under det så skall inga problem uppstå, så länge man har fungerande njurar. Högt Blodtryck kan ju tyda på lite vajsing på njurarna så man kanske inte bör ligga allt för nära gränsen för njurarnas kapacitet då. 

tror inte man behöver oroa sig om att äta för mkt salt när man äter LCHF.
Det enda saltet man äter är ju det man tillsätter vid matlagning, och i ev. saltat smör, vilket inte är så mycket.
Tänk tidigare hur man öste på salt på pommes, potatisen, pastan, riset, tänk hur mycket salt det fanns i chips, ostbågar och annat snacks, i all färdigmat man åt, i all snabbmat man vräkte i sig.
Och allt bröd man äter är för det mesta saltat.
Saltet vi får i oss idag när vi äter LCHF är ok för oss, det finns även viktiga mineraler i det.
Varför ta bort även det saltet? Då smakar ju maten ingenting dessutom hihi..
Misstänkte att det inte var det huvudsakliga problemet.. Som vanligt!
Gjorde praktik på en njurmedicinsk avdelning för något år sen när jag fortfarande pluggade, trodde jag skulle få kommentarer om att min kost skadade njurarna, men inte ett ljud. Skönt! Annars brukar ju en del komma med att proteiner och salt osv är farligt. Det kanske finns hopp. Eller så sket de bara fullständigt i min hälsa.. ;D
Läste det där att salt ger fetma i slutändan på Text-tv förra veckan, tror jag. Har även fått ett nyhetsbrev från Netdoktor ang detta (som jag inte orkat läsa än, det är så mycket svammel där).
Om jag kommer ihåg rätt, så handlade det om att salt mat ger törst vilket gör att ungdomar dricker mer läsk vilket innehåller socker eller sötningsmedel vilket i sin tur ger fetma vilket i sin tur ger……………
Verkar som att de nu försöker hitta alla möjliga orsaker till fetman, nu när fettet verkar vara oskyldigt. De är väl inne på rätt spår med sockret och sötningsmedel och så, men att ta omvägen och skylla på saltet, ja vad kan man säga? Tycker det är patetiskt.

Jag har hört om att salt mat gör skolbarn feta eftersom de dricker mycket läsk då.
Jag tycker att i så fall är det läsken som ger feta barn.
Eller hur, Cowboy!
#20 #21 Vilken logik vissa har… Om man äter salt mat dricker man mer läsk och blir tjock. Då är det saltet man blir tjock av… 
Ja, du känner väl till att med statistik kan man "bevisa" vad man vill, bara man söker efter det.. Så fungerar tyvärr vårt samhälle.
På mig kunde det stämma att salt gav sötsug.
Har aldrig haft något sockermonster inneboende (förutom enstaka besök i lingonveckan) utan har istället haft ett saltsug eller kryddsug. Massor av popcorn har gått åt här hemma under åren + salta pinnar. När jag känt mig "mätt" på salt så har jag oftast fått sug på något sött efter ett tag men det har räckt med en eller två bitar godis/choklad. på något sätt kanske det har varit kroppens signal att det räcker med salt nu, att ngt sött blivit en broms?

Jag tycker mig ha märkt motsatsen sedan jag började äta LCHF. Med så lite kolisar i maten blir allting salt helt plötsligt! Jag som alltid saltat "alldeles för mycket" använder mycket mindre salt nu….Jag börjar förstå hur min mat smakat förut - blä!!