Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1019 ggr
sarahn
0

resten av familjen då?

Jag har funderat lite på vad jag ska laga för mat till min sambo och min 3 åriga son nu när jag äter enligt LCHF.

För jag kan väl inte servera dom tex en kotlett med fet sås (som jag äter)till deras potatis eller pasta? Om jag uppfattat det hela rätt så ska man väl inte äta mkt fett och kolhydrater ihop. Då går man väl upp i vikt?

Hur gör ni till resten av familjen? Lagar ni fet mat till er själva och annan mat med kolisar i till dom andra?

Min sambo e nyfiken på denna kost och undrar om han börjar äta enligt LCHF, är det nån fara att dricka ngr öl + whiskey på helgen? (Han är ej överviktig utan vill äta denna kost för hans hälsa)

Föresten.. vad tycker ni om ridderheims cabanossi? Alltså ur hälsosynpunkt. Är den "godkänd" att äta? 1%kolisar  39% fett E301 E330 E250

Jag e tokig i denna korvRäcka ut tungan

Ha det så bra

-Sarah

Dora
0

När vi äter middag då min sambo och mina söner (18 & 5 år ) äter som jag.

Kött, sås, grönsak. Ibland får dem lägga till pasta eller ris.

Men det blir bekvämare, man slipper rengöra en kastrull tillGlad och man blir mätt.

Om din man tar bort kolhydraterna( pasta, ris, bröd,mm ) under veckan då kanske kan han unna sig sin öl. Men jag tror att det är bättre att dricka stark sprit än öl.

SSS dricker vin, men innan vinet rekommenderar han att man ska äta något fett, tex fet ost,

Mervi
0

Jag har inte detta bekymmer då min man äter LCHF han med. I början åt man maten + lite kolhydrater, idag är helt omvändSkrattande.

SvartKaffe
0

Din son är kanske inte så stort problem med, det skall böjas i tid heter det ju…Flört

Min sambo får laga sin egen pasta/ris/potatis om han vill ha någon. Det finns alltid grönsaker till maten istället om han vill ha det så får han ta, jag lagar alltid så det räcker åt oss båda. En grönsallad, kokt broccoli eller grönsaksmix från frysdisken, cole-slow eller nåt annat.

Han äter i alla fall mindre pasta/ris/potatis eftersom han oftast tar av det i grönsaksväg jag sätter fram till mig själv. Sommartid är det mycket lättare att vara utan kolisarna helt för hans del, en bit grillad kyckling eller kött, kryddsmör eller B-sås och bara grönsallad eller coleslow till då är helt tillräckligt. Vissa veckor är han nog inne på "riktig" LCHF då.

Han har i alla fall varken gått upp eller ner i vikt på det stora hela, inte så det märkts i alla fall. Vi är ju olika och för honom funkar det att blanda. Han har några trivselkilon och lite mage men inte så det stör.

miagumman
0

Jag och mannen äter båda lchf och sonen som är 20 äter som oss, när han nu är hemma, med ibland quinoa el potatis till maten. Han tycker för övrigt detta är supergott och är väldigt intresserad vad vi ska äta på dagarna osv!

Men jag har oxå haft samma tankar som dig att han kanske går upp i vikt eller att det blir tokigt på nåt annat sätt med hans hälsa när han inte äter helt i stil med oss. Han äter ju mycket mer kolhydrater än oss under veckorna och då framförallt när han sover borta naturligtvis.

Men annars funkar detta helt okey och ingen klagar på maten längre!Glad

sarahn
0

men det jag mest undrar över är att om min sambo äter min mat (alltså mkt mera fett) hemma och lägger till lite pasta, ris eller potatis och dyl och dessutom måste äta denna kolhydratrika mat som det oftast bjuds på när han väldigt ofta är på utb, kurser mm. Typ mackor, pajer, pastarätter, potatis rätter mm mm

Hur funkar detta? Min feta mat + den kolhydratrika maten på alla ställen han kommer till?

blir så snurrig på detta iblandFundersam

Tur att ni finns

Kram på er alla

DaMum
0

När min 10-åriga dotter började med LCHF för 1 år sedan, åt hon fortfarande kolhydratrik mat i skolan. Ännu fler kolhydrater för hennes del, eftersom hon är glutenintolerant och det finns mer socker i spannmål som hon "tål".

Det blev en katastrof. Hon ökade i vikt.

F o m sommaren 2007 äter hon ren LCHF och får med sig matlådor till skolan. Det går jättebra och hon går ner i vikt och är pigg och glad.

Alltid svårt att råda andra, men det enklaste vore väl om alla åt likadant?

Kram!

miagumman
0

Absolut,DaMum men det är ju inte alltid så lätt i verkligheten. Med vuxna barn som bor hemma ca 50% och käkar borta 50% och då mest sk skräpmat, pizza, hamburgare mm blir det ju så att dom äter både lchf och skräp….suck!

andreas0
0

#0, E250 är bra att undvika, det är natriumnitrit, vilket kan vara cancerframkallande. Tyvärr är det mycket svårt att hitta charkprodukter som inte har det i sig i sverige. Möjligtvis så finns det på lidl och sådana affärer. Eller i gårdsbutiker. Dom andra nummerna du nämner känner jag inte till.

Men om du inte bryr dig om tillsatserna så mycket så är den utmärkt LCHF mat vad gäller sammansättningen.

Öl bör man inte dricka, det har massor med kolhydrater i sig men whisky går bra. (Fast se upp i början på LCHF, eftersom man tål mycket mindre alkohol dom första månaderna på LCHF innan man känner av effekterna. Ta det lungt. En del säger att man blir billig i drift, fast jag tycker inte att man kan se det som en fördel).

Fett och kolhydrat som kombination är inte bra för sådana som är insulinresistenta. Dom kan gå upp mycket snabbt i vikt på det. Personer som aldrig varit kraftigt överviktiga klarar det oftast utan problem, och barn klarar det i princip alltid (förhoppninsgvis är inte deras kroppar förstörda av kolhydrater ännu, fast det finns väl undantag där också, barnfetma blir ju mer utbredd hör man om ibland). Men du kan ju dra ner på kolhydraterna lite åt dom också, om dom nu tvungen ska ha dom alls, det mår dom nog bättre av. Du kanske kan köra någon GI-variant fast med högt fettinnehåll för dom? I GI bortgår ju dom sämsta kolhydraterna, även om det är en del som är kvar.

Men när dom ser all god mat du lassar in så ska du se att dom kanske bestämmer sig för att testa också Flört.

DrAnna
0

Om sambon äter som du hemma så innebär det också att han får skära ner ordentligt på kolhydraterna. Annars går han nog upp i vikt.

parisjetaime
0

Det här kanske är lite OT på tråden men på tal om öl så är jag så glad för jag kan säga att "det kan ju innehålla gluten" så jag slipper dra en hel historia om kolhydratinnehåll osv. (+ att öl är äckligt Fot i munnnen)