Magroblem borta...
Efter att ha testat denna kost i knappt en vecka har jag blivit av med ett problem jag haft i flera år…nämligen gaser i magen. Varje dag har tidigare sett likadan ut med gaser morgon och kväll. Detta har påverkat mitt sociala liv i negativ riktning kan jag lugnt säga.
De senaste dagarna skulle jag nog vilja klassificera mig som "normal". Jag har tidigare testat att avstå från gluten och laktos. Utan resultat. Kanske något bättre när jag uteslutit bröd och pasta. Då har jag inte skurit ner på kolhydraterna överlag, men nu när jag äter minimalt med kolhydrater har mina tarmar normaliserats. Den illaluktande avföringen i varierande konsistens har också normaliserats till det "normala".
Borde jag egentligen berätta detta för en läkare? Är det någgon slags allergi som kanske gömmer sig bland kolhydraterna?
t.

Nja, det kanske är just kombinationen i LCHF-kosten som tar hand om problemet.
Rätt drivmedel ger en motor som går mjukt och fint.
Förutom dom saker du själv nämner så äter du ju säkert mindre fibrer och betydligt mer fett än du gjorde förr.
Många är överkänsliga mot allt vad säd och mjölk heter men på en så låg nivå att läkarnas tester inte kan påvisa det
Men dåligt funkande mage kan det likafullt ge utslag som.
Grattis! Jag har precis samma erfarenhet.
En bakdel som helt plötsligt gett ifrån sig ljudliga, illaluktande gaser i tid och otid när man minst av allt vill skämma ut sig är väldigt skönt att slippa.
Nog tycker jag att du ska tala om för din läkare förbättringarna med magen vid tillfälle.

Försvinnande av magsmärtor och gas är de största
förändringarna jag märkt när jag slutat med kolhydrater. Förr hade jag så ont i magen så jag kude ligga o hyperventidlera på golvet och illa luktade jag ;).
Grattis! Samma här, det är helt underbart att slippa.
Berätta gärna till doktorn.

Vad skönt för dig…
Jag talade förresten med en väninna om denna kosten för några dagar sedan och då sa hon att men fyy äta så mycket ägg.. då blir man ju så rutten i magen och fiser hela tiden…
Så jag sa ja det blir man ju av ägg, MEN vänta nu hallååå, oj jag fiser ju inte alls så mycket som jag gjorde tidigare….
Så det är säkert kolhydrater blandat med ägg som förpestar luften:-)
hon äverväger att testa kosten nu..
Har också samma erfarenhet av en orolig mage som blir lugn av kött och fett.
Var lite deppig för ett par veckor sedan och åt en påse chips. Min mage sparkade bakut och blev precis lika illa som innan LCHF. NU, två veckor senare är den ok igen. Gissa om jag tänker äta chips nåt mer?
Du har gjort samma erfarenhet som massor av oss andra!
Ibland fuskar jag när man "måste", t ex när man äter med kunder och då tar det ett par dygn att reparera skadan,
Men så illa som det var under kolhydrattiden blir det alldrig numera!
Berätta du för din doktor, de verkar överlag vara rätt okunniga om detta!

Samma erfarenhet här! Jag ska snart träffa min doktor, det ska bli kul att se hur han reagerar, för berätta (skryta) ska jag.
Och jag upplever samma sak! Var alltid uppblåst förut. Det är som bortblåst! :-)
då verkar det ju fungera för flera. toppen!

Jag hör till dom som käkar mer än 20 ägg i veckan och borde då vara värre än Pumba, men icke ,det är lungt och fint och här släpp minnsan inte något väder.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
jag brukar säga att det är ägg och fett som har botat min mage!
Vad lite ägg ni äter?
Själv blir det minst 4 om dagen, och jag har inga problem med gaser här (vilket jag däremot hade tidigare).
Hehe, här är också en äggfantast. 6 gulor, 4 vitor per dag är standarden. ;)
Jag har också funderat på ägg+gasbesvär=sant? Förr var det så, men nu har det varit fisfritt sen en månad tillbaks. Heliumballongmagen efter lunch är också puts väck. Och det är SÅ SKÖNT!
:D
Nu taktar jag 7 ägg om dagen i stort sett varje dag. Förut blev det 12 - 14 om dagen,,,,
Ägg ger inga som helst problem med magen - tvärtom!
Jag hade får tills i höstas men i sommar blir det höns istället så att jag får högre kvalite än vad som finns i affären.
Det var faktiskt lite trågigt att äta upp fåren då de var så tama,,,

Min "stressmage" är så lugn och fin nuförtiden så det är helt otroligt! Käkade losec tidigare som jag nu har kunnat sluta med,jippie!
#13 Lite? Tala för dig själv.. Jag kan komma upp i 12 om jag vill. HAHA
20 små ägg blir ca 1000 gram vilket motsvarar 1500 kcal.
Borde inte vara omöjligt alls, totalt blir det 14 gram kolisar.
Jag skall ta och prova en sådan äggdag någon dag framöver!
Har också just haft en deppig period och tröstat mig med flingor och mjölk. Sockrade flingor(nej, jag hade inget sånt hemma men affären hade). Fick halsbränna och riktigt ont i magen och massor av gaser. Hoppas bara att jag kommer ihåg detta nästa gång suget kommer, nu ska jag gå och köpa en massa ägg istället.
Jag tror faktiskt inte att det är någon höjdare att överkonsumera ägg…lagom är bäst. Även när det gäller ägg, tror jag.

#20 Frågan är var lagom ligger, eller gränsen för överkonsumtion…kanske på dagsbehovet av kalorier? Troligen!
#20, vad skulle det vara för farligt med att överkonsumera ägg? Det är ett av dom få livsmedel som verkligen innehåller allt vi behöver (med ett undantag). Man skulle kunna överleva och må bra på att bara äta ägg, även om det skulle bli rätt enformigt.

Det var en gammal man som levde på bara ägg, i USA. Han visade sig ha ypperlig hälsa. När de frågade honom varför han bara åt ägg svarade han - Hm, har aldrig tänkt på det!
Den gamla mannen är numera död men dog nog av nån mer naturlig orsak än metabolt syndrom. Man kanske skulle leta fram nån gammal tidningsartikel om honom!?
Jag har oxå läst om denne man samt även låtit mig inspireras!
Själv funderar jag på att trycka upp en T-skirt med texten "Vägra statiner - Ät mer ägg!"

Tombola - Sån t-shirt vill jag oxå ha!
Tack för länken!
Kanske skall vi göra ett par tröjor?
Jag gjorde några tröjor åt mina barn, lite fusk i något lämpligt program samt utskrift på bläckstråle och sedan transfer på en tröja med ett strykjärn.
Inte den mest tåliga men för att ha när man går på Astras årsmöte håller den,,,,

Astras årsmöte! LOL