Saknar jag något i min mat?
Jag måste bara höra om någon har något tips på vad jag kan göra fel..
Ikväll åt jag en fläskkotlett stekt i smör, med stekta champinjoner och haricort verts med lite vitlök. Till det hade jag sallad, tomat, gurka och en större klick kryddsmör.
Nu efter två timmar är jag vrålhungrig igen.. och måste således gå till kylskåpet. Imorse åt jag två hårdkokta ägg med majonnäs och stod mig hela dagen??
Var det alldeles för lite fett i min middag eller vad kan det bero på?

Var grönsakerna eller köttet huvuddelen av målet? en fläskkotlett på en hel dag låter inte så mycket.
Fläskotletten var huvuddelen egentligen.. oj jag kan alltså äta flera? Inte undra på jag är hungrig haha =) Har ingen aning om proportioner på maten än..

Det där låter precis så som jag är många utav veckans 7 dagar.
Jag är ingen expert, men jag tror att det kan ha med att magen blir "mätt" på fett under middagen efter en köttbit. när magen sedan har fått arbeta lite och förstår att det inte kom lika mycket fett som den trodde så alarmar den för mera mat.
Detta sker kanske pga tidigare "kolhydratsvana" och att det tar ett tag för magen att verkligen vänja sig.
När detta inträffar för mig så är det bara till att ta all kraft att inte lockas utav lillasyrrans bröd utan istället äta något som blev kvar utav middagen, möjligen en till köttbit eller en del ost. Vissa gånger så räcker det med en bit smör och ett glas vatten. Ibland är vi människor dåliga på att tolka vad det är kroppen vill..
Hoppas att jag får fram vad jag vill och att det är till nytta för dig och lycka till..
#2, Självklart kan du äta flera. Jag äter minst två om jag äter fläskkotlett. Ta dom med tjock fettrand när du köper.
När du är hungrig ska du alltid äta, ovavsett hur lång/kort tid det var sen du åt sist, och ovavsett om det är en konstig tid på dygnet eller inte. Blir du hungrig snabbt så var det oftast antingen för lite mat, eller för lite fett. Sluta inte äta fören du är mätt och nöjd.

Precis som Andreas säger så ska man tillfredsställa sina hungerkänslor, men förstås också lyssna på kroppen när den säger att det räcker.
Det är viktigt att komma ifrån bantningstänket och lära sig tolka kroppens signaler istället.
Med rätt balans på insulin glukagon och kortisol kommer det att ge sig själv
Långsiktigt är det vad som ger resultat för när kroppen märker att den får näring när den behöver blir den villigare att också ta av kroppsfettet.
Lagren blir inte lika livsviktiga att hålla fast vid och kroppen justerar ned den vikt den tycker att du behöver ha (setpoint theory).