Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2000 ggr
ruphus
0

Lowcarb bröd

I senaste numret av topphälsa provade de olika bröd. Det fanns ett bröd som hette "Low Carb".

Innehåller: Gluten, äppelfibrer, vetemjöl, linfrö, solrosfrön, fibrex, jäst

Näringsinnehåll:

Protein 29g/100 gram

Kolhydrater 11g /100 g 

Fett: 12g/100g

Hela brödet väger 450 g och det är 18 skivor. Varje skiva väger då alltså 25 g. Och brödet innehåller 0,11 kolhydrater per gram. Varje skiva innehåller således 2,75 g kolhydrater (0,11 x 25).

Så det brödet borde väl vara ok? Eller har någon testat?

Mona-Stina
0

För min del är det för mycket kolhydrater per skiva. Lika bra att lära sig låta bli bröd över huvud taget.

Allt som överstiger 5g kolhydrater per 100g undviker jag, en bra regel.

ruphus
0

Mkay, men jag tänkte per skiva då. En del tycker ju att finn crisp är ok (har inte kolhydratvärdet per skiva i huvudet nu). Men ifall man pallar med det är väl en skiva okej nu och då?

hockeytroll
0

är det det brödet som är tillverkat av Carb Zone? Har fått för mej att det bara finns i stockholm Fundersam

ruphus
0

Ahh, jo det är tillverkat av Carb Zone! Det var ju synd i så fall!

Medlem
0

Det innehåller vetemjöl som jag undviker. Prova göra polarbröd eller bröd gjort på nötter som du kan hitta recepten på forumet. Jätte gott.

hockeytroll
0

jag blev så sugen på brödet så jag beställde via GI-boden. Visst det är mkt kolhydrater, men inte fasligt mycket……så en skiva om dan tycker JAG är helt ok.

fiffi86
0

Jag har provat deras bröd. Har även provat deras vita bröd.

De är helt ok och kan vara bättre än vanligt bröd om man håller sig till EN-TVÅ skivor per dag.

Jag bakar hellre nötbrödet nu förtiden. Mår mycket bättre i magen av det!

Frk_Smilla
0

Jag tillhör oxå dem som uppskattar Carbzones bröd. Jag brukar äta två skivor av deras vita bröd till frukost lör-sön.

Margareta
0

Jag har bara provsmakat brödet och jag tyckte inte ens det var gott - inte svårt att vara utan alls.

Numer pensionär i Nynäshamn