Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7256 ggr
katjahelen
0

Coconut cream

Jag var i en asiatisk mataffär och handlade idag. Hittade något som hette "coconut cream" som ser ut ungefär som en tvål. Jag var lite osäker på vad det var och vad man kan använda det till, men eftersom den var billig och jag har hört om många här på forumet som verkar gilla kokosfett så chansade jag och köpte den. Produkten heter:

Creamed Coconut (Renuka) 100% ren kokosnöt. Inget socker, inga artificiella smaktillsatser, inget konserveringsmedel.                   

protein 6 g

kolhydrater 7 g

fett 68 g (per 100 g)

Känner någon till denna produkt? Är det kokosfett och vad kan jag använda det till?

Bookjones
0

Om det är samma jag har så nej, det är inte kokosfett men det är OK att använda. Jag gör en vansinnigt god varm choklad med kokossmak med äggmjölken och en matsked var av kokosgrädde och kakopulver.

kaisakavat
0

På min alldeles nyinköpta Coconut Cream på tetra står det:

Innehåll: Färsk pressad kokosnöt, vatten, stabiliseringsmedel, emulgeringsmedel, protein 1,9 g, kolh 2,6 g, 18,3 g

Din grunka är uppenbarligen mer "koncentrerad". Siffrorna ser ju OK ut. Kokosflingor (coops) har siffrorna: pr 5,5 g, kolh 6,5 g, fett 62 g - dvs mkt likt det du anger..

kaisakavat
0

Alltså - jag menar att det verkar ju vara just det som står på förpackningen: Kokosnöt, alltså.

katjahelen
0

Så det är alltså en slags kokoskräm jag har köpt, verkar det som. Den är i helt fast form, man måste skära i den med kniv om man ska få ut en bit. Är det samma som du har på tetra?

kaisakavat
0

Nej, jag tror det är KOKOSNÖT.

Kokosnöter är ju en "nöt" (?), även óm den är ihålig och innehåller en vätska när man knäcker den, så har den ju ett "nötkött" (haha) en hård massa innanför det bruna "håriga skalet…

Fast jag har ju inte sett din grunka….

Ulf-S
0

Jag brukar köpa creamed coconut, den är fast men har låg smältpunkt. Den jag köper är förpackad i små påsar, så jag brukar lägga en påse i en mugg med varmt vatten så att den blir lätt att hälla/klämma ut.

Eftersom den är så pass koncentrerad funkar den inte som sås på egen hand (det blir mest bara torrt, grynigt och otäckt) men är väldigt bra när man vill ha kokossmak i någon gryta eller soppa! Eller dryck, som Bookies choklad. 

Man kanske kan säga att det är som koncentrerad kokosmjölk?

kaisakavat
0

Aha!