Näringsinnehåll och fettprocent
Hej!
Jag köpte en 100 grams påse Valnötter tidigare idag. Det stod på påsen att de innehöll 3,5 g kolhydrater/per 100 gram.
Kan detta stämma? över allt på nätet står det att de innehåller drygt 13 g/100 g?
En annan fråga. Jag köpte även ost. På framsidan står det 40 % Fett i.Tr. Men på baksidan står det fetthalt 23%. Vad är fettprocenten?
Förvirrad!
Enligt MinMat är det också 13 g/100 gram så det stämmer nog.

Men varför står det 3 g/100g på påsen?
Och 1g kol/25 g?

osten var från lidl!
Då är det tyska procent! :-P
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Hur räknar tyskar? 
Den är god iaf, men 23 % är ju lite lite…
Ein, zwei, drei, vier, fünf… för det mesta! :-P
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Jag skriver om sånt här i Frågor och svar om Skaldemans diet.
Aja, baja! Har ni inte läst den?
Tex: Jag gillar Halloumi-ost.
På förpackningen läste jag 45 procent fett från alla länder utom Sverige. Vi anger 25 procent. Vem har rätt?
De utländska uppgifterna är korrekta. Du kan utgå från att all mat du äter har mycket högre fetthalt än vad de svenska etiketterna säger.
Vi räknar med vatteninnehållet och då får man fetthalten att låta lägre. Jag äter Halloumi ibland och vet att det är en kompakt, gummiartad ost. Säg att den innehåller 45 procent vatten. Då stämmer den utländska fetthalten 45 % (torrvikt) bra samman med den svenska uppgiften 25 % (inklusive vatten).
/SSS
PS SIkta gärna på den svenska uppgiften 31% fett!
Är det månne svenskarnas fettskrämdhet som gör att importörerna sätter ut så låg fetthalt som möjligt? Då kommer de snart att bita sig i arslet när folket snart börjar leta så feta produkter som möjligt!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Tack SSS!
Har du någon aning om hur det är med nötterna?

# Håller med!
Jag har bott på irland några år och skillnaden på utbudet av light-produkter där och här hemma är enormt!
Här finns ALLT i light.
Visst , detta har jag läst om och jag läst alla dina böcker SSS men jag glömmer. Måste visst repetera.
har plockat bort mitt felaktiga svar om osten fetthalt.

SSS skriver alldeles korrekt, jag fick själv en lektion i min ostaffär om det där med torrsubstansen och fettprocenten i osten i förra veckan.

Fett i torrsubstansen användes tidigare i Sverige också.
Helfet ost 60+ alltså minst 60%.
Det är säkert fettskräcken som har ändrat vår märkning av ost.
Det gläder mig när jag ser lagrad 17% ost reas för 50 kr/kg. Dom kan lära sig att inte kosta på lagring av den magra osten.