Bra och dåliga oljor
Jag är ny medlem här, och jag märker att här får man lära sig massor om LCHF. På egen hand har jag forskat och läst om olika oljor. Jag tycker man får varierande resultat när man t ex läser om rapsolja. På vissa ställen säger man att rapsolja är bra, åtminstone som dressing. På andra ställen döms den ut.
Jag känner att jag gått vilse i oljedjungenln och vet inte vilken olja jag ska köpa för att vara på säkra sidan. Olivolja har jag alltid hemma, men jag behöver även en olja att kunna steka i, som tål upphettning.
Kan någon tipsa om en site där det finns en bra sammaställning över diverse oljor?
Rapsolja innehåller mkt omega6 vilket gör att balansen mellan omega6 o omega3 ofta störs om man använder rapsoljan till mkt.
Stek i smör el cocosfett. Smöret ger fin smak, tycker du att det lätt bränner vid tycker jag att du ska ta cocosfettet, det ger ingen smak o är det renaste fettet…går utmärkt att fritera i. Ringla sedan olivolja över grönsakerna.

Kortfattat kan man säga att man inte bör steka i någon fröolja utom kokosolja.
Oljor med låga värden av omega-6 kan man använda sig av i kalla dressingar (raps och olivolja)
Oljor med mycket omega-6 bör man sky som pesten (Solros, majs mfl)
Linfröolja är rik på fleromättade fetter (både omega-3 och 6) men är så reaktiv att den i princip härsknar innan du hunnit få ur korken. Dessutom kan vi inte tillgodogöra oss o-3 biten i den..
Stekning ska man bara göra i mättade fetter som är stabila nog att inte förändras under upphettning (smör kokosfett ister ghee)
Man får ju välja fett utifrån vad man vill uppnå. De flesta av oss som tror på LCHF tror att mättat fett och enkelomättat fett är nyttigt, medan fleromättat inte är bra. Rapsolja innehåller stor andel fleromättat fett. Olivolja varierar mycket, men innehåller mer mättat och enkelomättat än rapsolja. Kokosfett/kokosolja innehåller mycket mättat fett, medan macadamiaolja innehåller 84 % enkelomättat, cirka 13 % mättat och bara lite fleromättat. Macadamia innehåller också lika mycket O6 som O3 (3 % vardera).

Tack för era snabba svar. Jag är på jakt efter kokosolja, men det är inte helt lätt att få tag på här, jag bor på Åland. Måste påverka vår hälsokostaffär att ta in det.
Jag antar att det kokosfett som finns i mataffären inte är så bra?
det kokosfettet går bra men är kanske inte den bästa
Kokosfett och kokosolja är samma sak. Ekologiskt är som vanligt bättre men om du inte hittar nåt funkar det med det vanliga från affären också. Fettet är likadant, det är bara framställningsättet som är olika.

Ok! Då är det ju inga problem! 
Det finns kokosfett i vår supermarket här, jättebra om man kan använda det!
Men nu blev jag ju sugen på att göra ghee också… man får verkligen inspiration på den här siten!
Spelar det någon roll om man köper den raffinerade kokosoljan, den som inte har någon smak/lukt? Eller är det den kallpressade som gäller?
Spelar ingen som helst roll.
Tack för det snabba svaret Mona-Stina! Nu kan jag luta mig tillbaka och se hur LCHF artar sig!. :)

Pröva kokosfett i kaffet! Det lät helt sjukt när jag läste om det här i Kif, men nu har jag prövat och det är helt ok!