Är kolhydrater samma sak som Gi-metoden?
Tänkte nämligen försöka äta det sedan efter min viktnedgång med Cambridge.

Det vi använder oss av för att förbättra hälsan är att vi reducerar mängden kolhydrater rejält…och undviker spannmål, potatis och socker men även margarin och andra dåliga fetter. Detta resulterar i ett jämt blodsocker…och förövrigt god hälsa (spannmål och margarin kan vara förödande för hälsan).
GI går inte ut på att minska kolhydraterna utan mer på att inta långsamma, dvs kolhydratkällor som inte höjer blodsockret så snabbt … fettkvaliteten är även av mindre betydelse inom GI-rörelsen.
Metoden vi använder kallas LCHF. Googla på det så hittar du en massa info. Läs även här…

Ok, är inte så bra på vad kolhydrater betyder i maten osv får väl läsa lite om vad ni skriver.
Kolhydrater är socker och stärkelse som finns i frukt, grönsaker, sädesprodukter (bröd, mjöl, pasta), potatis och ris mm. Vi väljer sånt som har så lite som möjligt, nära noll om möjligt. det betyder att sädesprodukter, potatis, ris, frukt och många grönsaker går bort. Istället äter vi kött och fett.

Oj, bara kött och fett! Går ni ner i vikt av det eller står ni bara still i vikten. Jag vill nämligen hitta någon bra metod som gärna är enkel där jag får behålla min vikt sedan.
Men jag älskar ju godis, chips, pasta, potatis och grovt bröd, ost osv. Det är inte mycket av det som man får äta då. Jag har kollat lite på GI-metoden och där får man äta mycket fett med verkar det som.
Man får lov att känna efter vad man tror skulle passa en att ha som livsstil. Det är inte alla som vill, är motiverade eller är beredda att sluta äta det du räknar upp (även om chips inte ingår i "GI" heller:)
Med LCHF är oftast basen:
kött, fisk, fågel, skaldjur, ägg, smör
Ost, feta mejeriprodukter som grädde, creme fraiche, gräddfil
Grönsaker som växer ovan jord och med lågt innehåll av kolhydrater, många håller sig under en gräns på 5%
Man äter i stort sett ganska "normalt", fast istället för pasta till köttfärsåsen så väljer man en sallad eller en grönsaksgratäng
En bok som förklarar hur/vad/varför är Skaldemans bok "Ät dig ner i vikt".
Som fd chipsoman kan jag berätta att det inte varit några som helst problem för mig att avstå dem. Börjar på v 6 efter helgen o har inte haft ngn som helst dragning åt snacksen!
Ost är bra att äta sålänge den är fet: brie, västerbotten, gorgonzola…you name it! *Mmmmm*!
Du kan ju köra en medelstrikt variant m lite fler kolisar o prova dig fram. Faller du dit o börjar ösa på vet du att du är för beroende o då får du strama åt lite tills suget försvunnit. Jag tänkte köra medel men hamnar oftast ngnstans mellan strikt o medel (äter mer grönsaker nu är före LCHF…var usel på grönt förr…)
Jag utesluter alla rotfrukter, pasta, bröd o har skurit ner på sockret till nästan ingenting. Syndar en hel del m hallon, blåbär o mörk choklad men det händer saker m kroppen iaf. Har minskat ngt i vikt, en del i midjemått…kärlekshandtag har krympt o igår såg jag att jag blivit lite smalare i ansiket. Jag har bara några "trivselkilon" som ska bort, en töcken där äppelkagge som damer i min ålder ofta får, samt dåligt samvete för att jag inte varit bättre förebild för mina barn. Det sistnämnda en bra drivkraft!
Välkommen till oss! Det är ett härlig gäng här, kunniga o stöttande!

Välkommen hit,gejsa!
Jag har inte ätit så mycket god mat och smaskiga efterrätter sen jag började med den här kosten! Kolla in recepten här nedan. Jag har ett väldigt sötsug men har under de här 4 veckorna knappt känt av det alls! Har inte ätit en enda lösgodis som jag knaprade hejvilt på tidigare, helt otroligt! Men nån bit mörk 75%:ig choklad unnar jag mig då och då, det räcker. Att sötsuget minskat så radikalt beror på att jag äter mycket mindre kolhydrater än tidigare samt mer fett , inga lightprodukter alls utan äkta vara!
Jag har fått en mycket lugnare mage och har kunnat sluta med både losec och minifom samt tappat ca 3 kg i vikt.
Läs allt du kan om denna metod och försök bilda dig en egen uppfattning om vad du tror passar dig bäst. Jag började med Gi-metodens rivstart som är liknande detta och tänkte jag skulle köra så i 2 veckor och sen öka på kolhydraterna som dom förespråkar. Men hittils har jag inte ändrat på något pga att det funkat så pass bra. Jag tar en dag i sänder och får se på vilken nivå jag hamnar till slut, + att jag är inne här för jämnan och läser,ställer frågor,diskuterar etc. Detta är ett suveränt forum med en massa kompetenta människor som snabbt svarar på de många funderingar som kommer upp!
Lycka till!
Gejsa, håller du på att äta Cambridge just nu? Det är ju tyvärr ett effektivt sätt att lära kroppen hur det är att svälta. Svält leder till viktnedgång. Och sedan när man börjar äta normalt går man genast upp i vikt igen samtidigt som kroppen försöker spara ihop en reserv till nästa svältperiod.
Cambridge är inte bra alls!

Jag håller med Ameichan…Cambridge är inte bra, ställer till med mycket otyg i kroppen.
Alla pulverdieter är att misshandla kroppen, fattar inte hur det får säljas som hälsokost, ännu värre att apoteket har Modifast och liknande.
Gjorde det stora misstaget att gå ner i vikt för några år sedan med Nutrilett. Givetvis har jag gått upp allt igen…. Ända sedan dess har jag haft återkommande smärtor i ryggen, är övertygad om att jag fastade bort mycket muskler…
LCHF=GI noll, varför inte läsa en bok…
GI-Noll!
För kvinnor som vill äta sig smala av Sten Sture Skaldeman
Välkommen hit!

Tack ska ni ha alla som skrivit! Ja, visst låter det lockande att pröva eftersom jag gillar feta ostar och fett överhuvudtaget. Jag är en sådan person som har svårt att bli mätt på grönsaker. Jag känner en tomhet i magen bara någon timma efter en sallad tex. Det ligger väl en tomat på våra tallrikar när vi ska äta gott och det ska vara festligt ca en gång i veckan. :)
Jag har använt Cambridge för ca 2 -eller om det är 3 år sedan. Jag gick då ner 17 kg på ca 2½ månad, min gubbe gick ner 27 kg och ändå åt han då och då. Men gubbar går ju ner fortare än oss kvinnor.
Jag känner inte att jag svälter mig, tvärtom får i mig alla vitaminer och mineraler som jag inte annars får i mig med mina dåliga kostvanor. Jag mår alltid mycket bättre när jag dricker detta. Har inget problem alls. Och konstigt nog så går varken jag eller gubben upp något när vi börjar äta. Det som jag vill få ner nu är ca 5 kg,s övervikt som jag gått upp på över 2 år. Men det är inte konstigt eftersom jag äter så mycket fel mat. Mycket pizza och pasta och chips, ja ni vet!
Däremot för 19 år sedan var jag med i viktväktarna och gick ner många kg minns inte hur mycket men 15 kg tror jag nog att det var. Detta hade jag gått upp när jag slutade röka för 20 år sedan. På ett år gick jag upp 20 kg och tog alltså bort det året efter. Sedan har jag succesivt gått upp igen ca 15 kg på nästan 20 år så det är inte så mycket tycker jag.
Men som sagt jag har nog lättare att börja en annan kostmetod direkt när jag slutar med min cambridge. Tänkte äta detta en vecka till. Och jag gör ju inget annat än tittar på recept nu. Det ena godare än det andra. :)
Vi ska utomlands om precis en månad så jag vill gärna komma i bikinin. Vi firar vår 30 åriga bröllopsdag då.
Men jag såg att man inte fick äta frukt alls. Min gubbe är ju tokig i frukt så jag tvivlar på att han klarar denna kost. Han äter ca 3-5 apelsiner per kväll och något äpple eller två. Han ska ju äta samma som jag isf.
Jag ska läsa så mycket som jag kan finna så får vi se hur det blir.

gejsa #14. Hej! Det med frukt och maken din. Det jag märkt sedan jag för några veckor sedan började med min demivegetarianskt inriktade LCHF-kost är det "alla säger". Sött smakar mer sött efter ett tag. Jag är inte obevekligt strikt, men har lagt om mina ordinarie kostvanor med grunden i kolhydrater och magra mejeriprodukter, mot en istället LCHF-nära kost. Inte bara lite, utan rejält minskat kolhydraterna och rejält ökat med fett och bytt bort margariner till animaliska fetter.
Men beträffande frukt - jag kan inte låta bli än jag äter 1 frukt om dagen, eller varannan dag. Kanske att man med automatik slutar med detta på sikt, vet ej. Det är inte bara att det känns fräscht med någon frukt i allt det feta, det är nog det där med frukters nyttighet som sitter kvar i huvudet, men tillbaka till det smakmässiga.
Ett äpple smakar SÅ mycket mer äpple, och en kiwi smakar SÅ mycket mer kiwi nu mot tidigare. Den söta smaken framträder även den mycket tydligare. Jag får inte mersmak utan det räcker med en frukt per dag eller varannan. Mersmaken kan nog vara individuell från person till person. Men "något" i LCHF-kosten gör att man känner sig nöjd och belåten i kroppen. Sug efter sött (godis, frukt, kakor) har minskat mycket påtagligt för mig. Begäret efter godis och kakor har lagt sig på så gott som noll nu, men enstaka frukter äter jag som sagt. Så jag tänkte att med lchf-kost så kanske din mans begär efter MYCKET frukt begränsar sig till någon enstaka frukt…. eller ingen frukt. Tror det är sannolikt. Eftersom kroppen så lätt känner sig lugn och nöjd med lchf-kost.

#15# Ok, vi får se hur det blir med hans begär efter frukter. Tack för ditt långa svar iaf. :)