Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 1271 ggr
telepatetisk
0

Soppor?!

Hjälp hjälp hjälp!

Jag måste göra om min läppiercing (måste och måste, jag vill helt enkelt, vill inte leva utan den!) och då måste man leva på flytande i en vecka! (eftersom läppen svullnar upp till tredubbel storlek ) till frukost funkar ju yoghurt, men sen då? kan ju inte leva på smält ost och råa ägg..

förra gången jag tog den kunde jag ju äta vanliga, grönsakssoppor.. mixade med stavmixer.. men potatissoppa går ju fetbort! äggröra kanske funkar när svullnaden lagt sig…

är vegetarian också (men äter fisk), någon som har nåt bra tips på en lättdrucken soppa som man kan mixa? Vore super! 

thanx!

Jennix
0

Broccolisoppa är mumsigt! Koka broccoli, eventuellt med nån vitlöksklyfta, spara spadet för att dryga ut med. Mixa med grädde och smör. SMaka av med kryddor. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

grona-marie
0

Avocadosoppa är också gott, avocado, grädde, buljong- mixa.

Amiechan
0

Mixa i äggulor i buljongen så får du drickbara nyttigheter. Och jag antar att det blir dags för dig att dricka äggmjölksgrädden det pratas så mycket om :)

telepatetisk
0

Åh, jag älskar broccoli! =) och avokado! Antar att jag får dricka lite olja för att få i mig fett.. heheh.. Och äggula blir nog bra!

Men, äggmjölksgrädden är jag jätterädd för! Fast, vi får väl se om jag ändrar mig när jag står där med uppsvällda läppar och desperat hunger i blicken… hehe.. I'll try anything twice!

Tack för tipsen! Jag blev genast lugnare om att soppor och LCHF går ihop, och det vore ju trist att slarva nu när jag har kommit igång så bra!

Allamej
0

Äggmjölksgrädden är mums!

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Amiechan
0

Heh, jag gillade inte den… men när så många gör det vore det ju dumt att inte testa :D

Idag mixade jag buljong som fått koka upp med massa vitlök. Det blev så vitt och krämigt av vitlöken! Och sen mixade jag i äggulor och slutligen stoppade jag i köttet.

Allt vad bönor och kikärtor går ju fint att mixa och det innehåller ju proteiner. Och champinjoner är ju gott och går bra att mixa!

För övrigt skulle jag aldrig få för mig att pierca mig i läppen - det verkar hemskt x.X Men vi är alla galna på vårt eget sätt! :D

telepatetisk
0

Det låter jättegott med vitlöksbuljong! Superbra, jag har verkligen fått hjärnsläpp känner jag! =)

men Amiechan jag älskar min läppiercing.. :D tappade den i förra veckan så den växte igen, och känner mig inte som migsjälv utan den! (fast min mamma blev glad att den var borta.. )

Det gör faktiskt inte ont alls, men alla kan ju inte ha den typen av utsmyckning, det skulle vara tråkigt ;p

Amiechan
0

Visst hade det varit trist - men du hade säkert tagit bort läpppiercingen då till din mammas fasa. Hemlis    Flört

Amiechan
0

Har du funderat på att koka egen buljong telepatetisk? Jag gör det av flera skäl, både att det är nyttigt och gott och så av den etiska anledningen: jag slänger inte de ben jag gnatat på utan återanvänder mera av kossan/grisen/hönan/fisken. Benen blir inte avfall direkt utan att det nyttiga tagits om hand om. Du kanske skulle kunna koka buljong på fiskrens (typ köpa och äta hel lax och ta hand om benen) när du får mod till det. :)

Och sen i höst när dina föräldrar vräker kräftor kan du ta hand om skalen och koka kräftbuljong. Återanvändning på hög nivå! :D

andreas0
0

Hemmagjord buljong! Bland det nyttigaste man över huvud taget kan äta, och smakar jättegott! Man kan ha det som det är, eller ha det som bas i olika soppor.

Recept finns här.

Sedan brukar jag göra soppa på spadet som blir över när jag kokar ett långkok med t.ex. högrev. Brukar bli gott med.

Glöm bara inte att ta ordentligt med grädde och eventuelt smält smör i dina soppor, eftersom soppor oftast är väldigt fettsnål mat.

Margareta
0

Telepatetisk - har Du upptäckt att det finns ett forum här på iFokus som heter Bodyart? Visst ingår piercing i detta?

Kolla om de har några bra tips på hur man överlever medan läppen är svullen - då kanske du får chansen att prata kost med dom….Hemlis

Numer pensionär i Nynäshamn

magma
0

Prova att koka ihop squash med ett par vitlöksklyftor i vatten, salt/peppar, ett par smörklickar. Mixa sedan alltihop med en liten burk creme fraiche. I originalreceptet ska det vara potatis, men kanske det kan fungera utan…

Kvinnlig40talist
0

Spenatsoppa:

4 dl varm buljong, tinad spenat, några dl gräddmjölk, men mest grädde. Koka ihop en stund. Servera med klick meze yoghurt, kalv (fläsk) frikadeller eller ägghalva. Kryddpeppar är en god krydda till.

telepatetisk
0

Nu är det gjort! En mouche (sitter som en skönhetsfläck över läppen på vänster sida) blev det (jag är totalt kär i den!) och det första jag gjorde blev just spenatsoppa ^^ fast ägg kan jag inte äta (kan inte öppna munnen så mycket..)

#9 o 10 Egen buljong, det låter sjukt spännande! Måste jag någon gång i framtiden våga göra! (Men har jag ätit och gillat lever har jag väl klarat av det värsta.. :p) 

#12 det låter sjukt gott! :D 

Gud vad sjukt mycket jag använt sjukt nu! :p

#11, ja jag var faktiskt inne där, men blev lite rädd för hela forumet.. =)

Tack för alla tips! Känns som att jag borde klara dethär! :D

Margareta
0

Lever är klart värre än att koka buljong - Du har redan klarat det värsta och det kan bara bli bättre!

Det enda jag kan tänka mig som värre än lever är de övriga inälvorna - hjärta och njure - där går min gräns.

Kul telepatetisk - blir lika glad varje gång att se dig här!

Kyss

Jag känner inte dom på Bodyart och vet inte alls hur det är där - tänkte bara om det var något i "samma bransch"

Numer pensionär i Nynäshamn