Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5025 ggr
telepatetisk
0

Lever... Ihhh! Läskigt!

Ah, idag åt jag lever för första gången någonsin. (Jag är vegetarian av miljömässiga skäl, och det är bra att restprodukter tas om hand tycker jag så det har jag inga problem med att äta, men gris och kyckling tål jag inte, det fick bli ungnöt)

Jag tänkte köpa det igår men vågade inte, den såg så läskig ut i affären! Men idag tänkte jag att vaffan, kostar 8 kronor för massor, är det äckligt så är det inte hela världen.  

Sjukt enkelt var det ju också, bara att skölja, skiva och steka. (Fast jag fnissade hela tiden medan jag skivade den, konsistensen är ju lagom härlig, men blev mkt bättre när den var stekt.)

Stekte gul och röd paprika till, slängde i creme fraishe och oregano, peppar, örtsalt, chilipeppar. Det blev gott!

Och lever är ju så sjukt nyttigt!

Jag har verkligen börjat trivas med LCHF, känner mig så mycket piggare, och har återupptagit min kärlekshistoria med ost! (seriöst, brödet på ostmackan är ju bara ivägen!)

Mättare längre, på mindre mat, don't mind if I do!

Amiechan
0

Härligt telepatetisk :D

raphanus
0

Vänta nu…du tyckte alltså att det var gott, fast det står läskigt i rubrikraden? Ja, i så fall håller jag med. Jag åt nötlever i lördags. Och apropå vegetariskt, så kan jag tycka att det doftar nästan som rödbeta när jag står och skivar lammlever.

Brynhilde
0

Kul att du kommit på hur gott lever är. Jag kan hålla med om att det kan se läskigt ut i rått tillstånd.

Jag kan rekommendera lammlever om du lyckas få fatt på det. Den har en mildare, rundare smak än ungnötslever.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

dufva
0

telepatetisk

Bra att du börjar leva ett hälsosammare liv!

Lever är underbart käk md massor av A och Dvitaminer och inte minst B12 som de flesta veganer fär brist på till slut vilket kan sluta rejält läskigt Hemlis.

magma
0

*haha* Jag trodde du tyckte det var äckligt efter att ha läst din rubrik.Skrattande Kul att du gillade det, du är modigare än jag- jag har inte vågat prova!

Margareta
0

Tufft gjort telepatetisk - du kanske skulle gilla mina kycklinglevermousse?

Numer pensionär i Nynäshamn

odezza
0

Oj… du är bra mycket tuffare än mig, som ändå är köttätare… jag hatar lever… Flört

Det enda i leverväg jag kan fördra är Margaretas kycklinglevermousse… Räcka ut tungan

"still lost in space and time"

kajsa71
0

Jag har gjort Margaretas kycklinglevermousse idag! Den blev jättegod!

Mervi
0

Jag har alltid gillat lever men kycklinglever är godast.

Skaldeman
0

Jag har just fått hem en laddning lammlever och lammnjure. Från djur som garanterat inte fått ett gram tillskott. Det ska bli härligt att utforma ett antal alldeles nya recept.

Sten Sture

raphanus
0

Kalvnjure har jag ätit, men aldrig lammdito. Och laga själv? Vet inte … är det svårt?

mulligast
0

Åhh vilken tur för dig att du vågade smaka det..

det är sååååå gott och sååååå nyttigt;-)

raphanus
0

Jag har ju ett lite ambivalent förhållande till lever. Inget annat smakar som lever, och ibland när jag tänker på smaken och föreställer mig den, kan den tyckas något frånstötande. Men så, när jag står där och skär upp den, och känner den rödbetslika doften och sedan får den nystekt med lök, kapris och bacon, då smakar det alltid gott och känns bra efteråt.

Jennix
0

Det är gott att blanda lite stekt fläsk som är salt, med stekt lever och grädde. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

telepatetisk
0

WOW! Jag känner mig stöttad i mitt leverintag, alla andra jag känner har rynkat på näsan.. inklusive mina föräldrar..

#4 dufva, inte en chans att jag skulle bli vegan säger jag bara, galet att leva utan ost!! :D  

#6 Hmm, jag tål tyvärr inte kyckling Margareta, men går den att göra på annan lever?

#11 Det var hur lätt som helst, bara att steka, precis som kött, tog inte ens lång tid! och jag blev mätt så attans fort!  

#14, det tror jag säkert, :p men jag äter inte gris heller, eller något annat kött som föds upp för att slaktas, förutom just det som blir över när andra käkar hamburgare, dvs typ lever

Hmm Jag ska definitivt försöka få tag på lammlever, undras om det skulle gå att få tag på älglever? äter älg eftersom de definitivt "föds upp" ekologiskt.. 

Egentligen är jag väl inte någon "riktig" vegetarian, men det är det enklaste sättet att beskriva min ideologi (miljömässigt och rättvisemässigt bättre att äta vegetariskt, då det går åt mindre energi för att framställa, jag minns än bilden i min biologibok som berättade hur mkt majs som behövs för att föda upp en ko, hehe) och diet så folk förstår.. och fisk äter ju många vegetarianer…  men blodpudding (som jag skippar nu, i och med sockret) och lever.. det håller jag lite mer tyst om…

drutten53
0

själv föredrar jag ungnötslever…svinlever är bäsk i smaken..smakar mycket gris av den…..jag gör leverstuvning..med mycket gul lök..sen grädde…det är mumma det….men måste bara säga..denna blomkålsjanssons..det är så gott..så den har jag nog levt mest på detta år….äter nog den 4 dagar i veckan…blir även det idag med…kram på er alla

Brynhilde
0

Telepatetisk, det går bra att använda vilken lever som helst till levermousse eller pastej. Det smakar lite olika, bara.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

NancyAlke
0

Ett tips till er som gör levergryta/stuvning… det blir jättegott att slänga i en näve djupfrysta lingon. Det ska ju serveras lingonsylt till lever, i alla fall har jag lärt mig det, men eftersom den går bort, så slänger jag i bara lingonen.

Jag gör min gryta på lever, lök, bacon och lingon… och en massa grädde förståss…

anki1
0

Åhhh. Jag längtar så efter lever, men jag har en familj som inte äter det. gubben brukade äta förr, fast han inte tyckte det var så gott. Han reagear mest på konsistensen av rå lever. men det är bara så gott leverstuvning. Jag får nöja mej med leverpastej.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

raphanus
0

#19 Ja, det där med mat och förhållanden, alltså! Jag har haft åtskilliga surströmmingsänklingar och -änkor hemma hos mig som inte har fått äta det hemma för sina respektive. Kanske vi ska dra ihop ett levergäng nån dag när det suger i tarmarna?

Margareta
0

#20 - Jag ställer upp

#15 Älglever är gott - men där kan verkligen säga att det smakar lever.
Fjällkorna som fanns när jag växte upp åt hemodlat hö och hemodlat kraftfoder under vintern och gräs dygnet runt på sommaren. Inte ett majskorn i deras liv.

Numer pensionär i Nynäshamn

raphanus
0

Okej, kag ska lägga ett stycke i blöt i eftermiddag. Får jag tag på lamm, blir det det, annars kalv.

[Karro]
0

jag är också imponerad av ditt leverintag och som sagt nyttigt!!!!!!!

greensis
0

Oh, jag blir sugen på kycklinglever!

Vi gör ibland "två dagars lever" - dag ett äter vi vuxna stekt lever (barnen tvärspottar ut det), dag två mal vi ner resterna, blandar med köttfärs, ägg och gör leverbiffar som hela familjen äter.

Men vi är knepiga och äter en del invälvsmat - för lchf gjorde jag till och med egen pölsa. Nu är det ju korngryn i den, men man kanske skulle testa att göra en korngrynfri och se om familjen äter.

Fabricati diem, pvnc!

Frualbertsson
0

Oj nu blev jag imponerad här. Det vara inte dåligt att du vågade. Jag har inte vågat än, men kanske att jag gör det nu. Det låter ju inte så illa att ha det tillsammans med bacon och gräddsås. Eller som du med paprika… ja kära nån, jag får väl ta och testa endera dagen då.

jag tål kyckling så jag ska testa det, för det verkar ju somom de flesta tycker den är god.

Yakamoto
0

Grattis.  Modigt att utmana sigsjälv sådär.

Mitt tips.  Stek i smör och citronsaft. (kan väl inte vara så mycket kolisar i det?) Jag har alltid älskat lever stekt i smör och massor med citron. SÅ gott. Ungarna äter det också!

Ta-Co
0

Jag har aldrig tillagat lever själv Generad Skäms mycket men å andra sidan kanske det är dags att göra ett försök.

andreas0
0

#27, det är inget svårt att tillaga lever, det är precis som annat kött vad gäller tillagning, bara att koncistensen är lite mjukare innan dom är tillagade.

Brittelisabet
0

Är det ingen som prövat malda leverbiffar? Det är jättegott, särskilt om man har svårt med leverkoncistensen. Jag brukar köpa mald lever och blanda i pinjenötsmjöl (som jag maler själv) (är pinjenötsmjöl ok enligt LCHF?), lite gul lök (kan lämnas bort), salt peppar och ett ägg. Det blir supergoda biffar som kan ätas tillsammans med t ex Skaldemans cole slaw! Det är heller inte så noga vilken typ av lever man använder för leversmaken blir inte lika stark när man blandar ut den med pinjenötter och ägg.

Pröva, snälla ni!

Ta-Co
0

Usch, när jag hör leverbiffar tänker jag på de oätliga svartbruna sakerna i en ljus, vattnig sås som man fick i skolan… Efter det har jag aldrig klarat av leverbiffar Ledsen

greensis
0

Men prova med hälften köttfärs-hälften lever om minnessmaken blir för stark. Gräddsås till, kanske med svamp.

Fabricati diem, pvnc!

Ta-Co
0

#31, Oj, det visste jag inte att man kunde, har aldrig hört talas om att blanda i köttfärs. Hmm, då kan jag tänka mig det blir betydligt godare!

Jag försöker skriva upp alla tips och matrecept jag hittar här i ett häfte. Jag har ännu inte hittat någon bra bok om lchf-kost. Det finns ju massor av böcker om gi men det verkar inte alls vara samma sak för där ska man väl hålla nere på fettet plus att man ska käka alla grönsaker och frukter. Kanske jag missat någon tråd om det, jag tycker jag försökt läsa allt här de senaste dagarna för att lyckas bättre med kosten denna gång (jag visste inte om denna sajt första gången jag försökte…)

Brittelisabet
0

Jag har bara goda minnen av leverbiffar från skolan. De var jättegoda, de vi fick. Det är väl därför jag gillar dem fortfarande.
Helt klart är gräddsås gott till!

Wildrat
0

#32, Än finns ingen kokbok med LCHF. Två är på tankestadiet. Tills dess får du hålla till godo med recepten härifrån (scrolla menyn till vänster nedåt så hittar du rubriker) och såna som man kan modifiera själv. Leta på nätet så hittar ni fler sidor med recept…

boiblg
0

Ja lever är bra mat .Det vet eskimåerna som äter levern rå vid den nyskjutna sälen. Många vitaminer där som Folsyra och A vitamin vilket de behöver

Pasi
0

Enligt the Bear så åt aldrig eskimåerna sällever….den innehåller för mycket a-vitamin enligt honom.Glad

The Inuit ate much of their meat raw if not frozen, and only boiled their meat a little in skins over seal-oil lamps, no other cooking method was available. The ancient Inuit fed most of the animal (including the stomach and intestines) to their dogs. They consumed the tongue, liver (not seal) and nose, as well as some favoured cuts like the shoulder from the carcass, the remainder was fed to the dogs. Dogs were very important and ate as well or better than the people in most circumstances. It was end-game starvation if an Inuit either failed to feed or ate his dogs. 

I think that an A intake of over 25,000 units is considered risky and 100,000 is known to be dangerously toxic, and will make you sick. Levels of 250,000 and over have killed.

The fish-eating seal's liver has been tested to contain as much as one million units in only 100 gms. Inuit never eat seal or polar bear liver, but will consume some caribou liver.

raphanus
0

Jag råkade steka levern lite för lite i måndags, så en del bitar kändes lite råa, men inte blev jag sjuk av det. Men rå lammlever, är det så nyttigt framför stekt, tro?

Pasi
0

#38 Det tror jag!

magma
0

Det är nog t.o.m att föredra, näringsmässigt menar jag…Hemlis

raphanus
0

Okej, det är ju inget jag skulle bjuda på till middag, rå lammlever alltså, men man kanske kan prova då, som råbiff kanske…

Sockerbubbla
0

Lever är nog inte det godaste jag vet..

Förstår ditt dilemma,när min mamma stekte lever till mig.. JAg visste det inte då, men sdan när hon sa att det var lever höll jag på och kräkas. Smakade löst och mjöligt, uah!

Alfhan
0

Pröva att köpa kalvlever nästa gång, hittas hos bättre köttdiskar. Ännu godare! Synd att du inte äter bacon för det är förbaskat gott till, gärna med lite kapris till. Mmmm… jättegott.

Frualbertsson
0

I morgon bär det av till affären ska storhandla. Då ska jag köpa hem lever för första gången i mitt liv.

Måste ju testa, för alla andra recept här har ju varit väldigt gott (ja förutom det där så kallade polarbrödet som jag tyckte var bläää) får väl tro er på orden Glad

MaMaMade
0

Den som lever får se, Frualbertsson! Flört Länge leve levern!

Räcka ut tungan    *Så*himla*gott*!    Räcka ut tungan

telepatetisk
0

RÅ lever? Riktigt så hardcore är jag nog inte redo för att bli… >.<

Frualbertsson
0

#45 Nu har jag gjort det… jag har ätit lever till frukost! och det var inte så illa. Men jag tror att det var tur att jag stekte den tillsammans med bacon, för jag har fortfarande kvar den där olustkänslan från skolmatsalen och de överstekta små tärnade leverbitarna i minnet.

Kommer bli fler frukostar med lever, Tack telepatetisk för din uppmuntrande tråd om lever! =)

Pasi
0

telepatetisk - Jag tycker du var modig som vågade testa lever!Glad

raphanus
0

#47 - jo, men det är det som är haken med lever: den är alldeles för lätt att översteka. Och så måste den vara färskstekt. Jag förslkte ta med gårdagsgryta till jobbet en gång, och det var ingen höjdare som återuppvärmd mat. Men när du nu lagar den själv och inte är i några bambatanters våld, så ät och njut!

Frualbertsson
0

#49 inser du att du tilltalar just en bambatant nu? =)

Fast du är förlåten raphanus… bara det inte upprepas Flört

Amiechan
0

#49-50: Hahahahah! Ironin i det hela är underbar :D

clajo
0

Pannbiff av finmald kycklinglever, blandat med kycklingfärs, köttfärs, salt, peppar och vitlök, stekt i mycket smör är mums! Kanske för att det inte smakar så mycket lever…Fundersam

raphanus
0

Då tar vi hand på det, Frualbertsson! Jag har själv ett förflutet som servitör. Bra att du trots ditt yrke kan ha förståelse för att en del kan känna olustkänslor inför levern i bamba. Du skrev det själv i #47. Annars vill jag bara påpeka att jag överlag har haft tur med mina bambatanter och deras mat. Lever fick vi kanske två gånger på tolv år, det var inte gott, men annars fick jag i stort sett bara bra mat i skolan. Och ingen skada är skedd, för nu lagar jag ju till och med lever själv med glädje.

Frualbertsson
0

#53 Jepp det tar vi i hand på.