Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1122 ggr
Konstigabaralillajag
0

Snacka om skillnad :)

Jag har tidigare gjort dessa smörbollar men då använt det smöret som jag använder när jag lagar mat, dvs normalsaltat. I dag hittade jag ett litet 250 g paket med osaltat smör i våran lilla ICA-butik och gjorde nu en sats med smörbollar… vilken skillnad! Vart riktigt goda. Körde även kokosen i matberedaren så den slogs sönder och blev som grovt mjöl… Mums!!

Wildrat
0

Stog och tittade på det lilla (dyra) paketet osaltat smör idag och funderade på om jag skulle köpa det till äggmjölken men bestämde mig för att vänta. Har för mig Willys har större paket, ska ta mig dit och kolla…

Medlem
0

Här jag bor kostar saltat och osaltat smör likadant. Jag köper alltid osaltat.

#0 Har du receptet?

MaMaMade
0

Låter bra Wildrat, ska till Willys på måndag efter att Minstan varit hos logopeden.

Jag fixade inte smörbollarna…skulle vilja få tag i fint kokosmjöl, flagorna fastnar i halsen på mig o jag har redan rethosta så att det räcker. Annars så lyfter ju lite salt fram chokladsmaken men jag kantänka mig att det blir för mkt saltsmak för en LCHF:are.

Medlem
0

Jag märkte också att med LCHF är det mindre salt som behövs. Vet inte varför!

ikna
0

Här där jag bor, kostar de små paketerna smör mindre/kg än ½kg. Dessutom är osaltat ytterligare nån krona billigare.Glad

Konstigabaralillajag
0

Detta recepet är kopierat från Ingeborgs recept. Finns inlägg om det i menyn till vänster nu… 

Receptet:
100 gram smör 80 % fett
100 gram torkade kokosflingor
1 msk kakaopulver 20-22 % fett
 2 msk bryggt kaffe
1 msk hermesetas lättströ

Detta blir 10 portioner

Cattis77
0

#4. Jag tycker nog tvärtom. Än så länge iallafall. Gillar salt mer nu än någonsin. Har bara hållt på i 3 veckor dock.

Ulf-S
0

Mitt saltsug går i vågor verkar det som… Just nu vill jag ha mycket salt, för någon månad sedan nästan inget alls.

miagumman
0

Jag saltar och kryddar betydligt mindre än tidigare och tycker allt smakar mycket mer!

hoppet
0

Jag tycker det mesta smakar både mer salt och sött. Ska prova att göra chokladbollarna utan sötningsmedel eller socker.

Medlem
0

#6 Tack ska du ha :-)

grona-marie
0

Försökte göra såna bollar häromdagen, hade inget sötningsmedel och det blev inte gott. Ska testa tispset att köra i matberedaren och så kanske litet stevia piggar upp

andreas0
0

Om ni kör osaltat så bör ni investera i någon slags lufttät plastlåda att förvara smöret i. Det blir nämligen dåligt rätt fort om det inte ligger lufttätt (saltet skyddar mot det, därför man har salt i vanliga fall). Det osaltade har också en förmåga att ta upp smaken från annat i kylen, och det är väl inte alltid så trevligt.

Fast det är klart, som LCHFare kanske vi gör slut på ett paket smör så snabbt att det inte hinner bli dåligt i alla fall. Räcka ut tungan

systerj
0

Usch.. det är så deprimerande, jag fullkomligen älskar smaken av kokos men jag har upptäckt att min überkänsliga mage förmodligen inte klarar det heller.. Får blanda smör och kakao enbart och gotta mig med. *suck* (självömkan är guld värd)