Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 645 ggr
Gojkan
0

Planerat avsteg

Det enda avsteg jag gjort sedan början av november var ett apelsin på julafton. Nu har jag planerat att äta ett apelsin kommande helg. Vilket är bäst:

att äta det som efterätt i samband med måltid elleräta det som mellanmål. Jag är inte sockerberoende så det triggar inte igång sötsug.

ingrids
0

det sägs att det är bäst att äta frukten efter en måltid…men själv har jag lite svårt för det, får magkatarrkänsla om jag blandar protein/fett  med frukt…olika hur man reagerar förståss

är du inte sockerberoende måste det gå bra att äta en apelsin till mellanmål, själv gör jag det och det funkar för min del

Gojkan
0

Tack för det!

odezza
0

Oj, till avstegen räknar jag pasta, bröd, ris potatis, socker och sådant… inte någon enstaka apelsin. Men det beror ju förståss på hur strikt man vill vara.

Just nu "frossar" jag på blodapelsiner, för att det är säsong, och för att blodapelsiner är i stort sett den enda frukt jag fortfarande tycker är god…

Jag äter högst en om dagen, med det blir bara kanske 4-5 st på en vecka, så det är inte ens en varje dag… Och snart är ju säsongen över, och då lär det inte bli något som ersättning för de uteblivna blodapelsinerna…

Tidpunkten varierar… ibland som efterrätt, ibland som mellanmål, ibland som TV-godis på kvällen… men aldrig på morgonen, jag tror att det är bra att man har fått in lite fett i matsmältningssystemet först…

"still lost in space and time"

avant
0

Så vitt jag vet är det rätt bra att ta något fett till; det behövs inte mycket. Nån skiva ost eller så.

Varför: jo, vitamininnehållet i frukt har ju diskuterats, men det vore ju ändå rätt schysst att kunna tillgodogöra sig de vitaminer som eventuellt finns när man ändå håller på och tuggar. Ett flertal vitaminer och mineraler tas bara upp i samband med fettintag.

Mervi
0

Om jag äter frukt som efterrätt så får jag mer gaser i magen av det. Läste faktiskt i Montinaqs bok att frukten som äts efter middagen hindras av de andra maten att smältas och börjar jäsa istället. Frukten brukar normalt fara snabbt genom tarmen. Jag skulle ätit frukten på kvällen och inte blandat i något annat.

Nu äter jag inte frukt men när jag gjorde det förr så hade jag riktiga kramper i magen efter lunchen.

ikna
0

Frukten är bäst att äta på fastande mage, alltså direkt på morgonen eller 3 timmar efter måltid, men vänta sen minst 20 min innan nästa måltid.

Margareta
0

Det är så olika teorier om när och hur man skall göra.

Du får pröva dig fram helt enkelt.

Numer pensionär i Nynäshamn