Full i skratt...
Blir så full i skratt när jag tänker på hur snacket kring mat och frukt så radikalt har förändrats här hemma de här senaste veckorna! Jag och sonen åt alldeles nyss middag bestående av kotlett med vitlöksost och coleslaw, mumsfillibabba! Han har aldrig varit särskilt förtjust i frukt så vid vissa måltider har jag lagt fram en banan el dyl vid hans tallrik som han då käkat upp av bara farten. Smart av mig trodde jag ja…
I dag la jag fram en banan av gammal vana men när han käkat klart säger han att han inte orkar äta upp den och vad svarar då jag som tidigare skulle ha lagt fram långa ramsor om hur hälsosamt det är med frukt osv? Jo så här: Det spelar ingen roll för den är ju ändå lika onyttig som en cocacola, om inte onyttigare, bara lite mer fibrer!
Nu har jag istället fullt sjå med att få honom övertygad att en banan innehåller mer socker än en cola osv…Som vi säger här uppe: Dit dä bär dä bäre!

Vad är coleslaw? Ska börja äta denna kost och vill göra lite recept innan jag börjar. Känns som enformigt att ha broccoli eller vitkål/blomkål till köttet.
Titta under "Mat- recept på grönt, sidorätter och vegetariskt" så finns där flera recept på cole slaw! :)

Enklaste cole-slaw är riven rå vitkål, använd en osthyvel men akta tummen, och turkisk youghurt eller gräddfil. Man kan ta i lite vispgrädde också. Sedan finns det massor med recept med varianter om du söker i Google på cole-slaw low carb .

Jag river vitkål med osthyveln och hackar i lite rödlök sen rör jag samman 1/2-1 dl majonäs, 1 dl cremefraiche och 2-3 tsk fransk senap som jag blandar ihop med det andra. Jättegott!

Hanveden, jag kan inte öppna ditt inlägg vad gör jag för fel?
Jag tom loggades ut när jag prövade öppna….

Ok, tack. Äter ni det till kött allihop?

Jajamen, det passar till kotletter,biff,kyckling,fläskfile etc etc!
Men vi varierar naturligtvis med annat för det är nog inte så bra att äta för mycket vitkål ur lchf synpunkt.

Jasså, är vitkål inte bra att äta? Varför?
Tror inte att jag kommer att bli mätt på rå vitkål med kött heller. Måste hitta något mer att ta till köttet. :)
#6 Såg inte själv att det fanns en länkpil med diagrammet. Den länkpilen skapades nog för att diagrammet i orginal kunde man klicka på och få det uppförstorat. Men nu har jag gjort en länk till FETA LÖGNERS gamla blogg där jag hittade det.
LCHF hälsningar
.
gejsa - det du behöver är FETT för att bli mätt :)
kryddsmör, smör, feta såser osv. är det tillbehör du söker som kommer att göra dig mätt :)
Grönsakstillbehören är inte till för att göra dig mätt. De är till för att göra tallriken vacker och ge lite smakupplevelser.

Haha jo, jag vet men sås brukar jag inte bli mätt på heller ju.
OKej, då kommer frågan - hur mycket äter du gejsa? Man blir mätt på fett+proteiner. Blir man inte mätt äter man för lite av det ena eller båda. :)
Alternativet är att du är helt ny på det här och ännu inte lärt dig att känna skillnad på de två olika sorters mättnad som finns:
- proppfull mage
- mätt och belåten
Proppfull mage är typisk kolhydratmättnad. Den nöjda och belåtna är för oss som äter fett :)
#4, det är fel på din länk för att du har skrivit .JPG med stora bokstäver, när det ska vara .jpg med små bokstäver, i slutet av adressen.
jämföra coca cola med banan är som att jämföra calvados med frisk äppeljuice…
Hmm. Nu förstår jag inte stallostby? Det låter som om du tycker äppeljuice är godare än calvados? ;)
#15 Se inlägg #11.
LCHF hälsningar
.
#8 Vitkål är väl en bra grönsak om man ska äta lite grönsaker? För mycket är nog relativt men lite vitkål varje dag ser jag inte som nåt fel. :) Fast jag har inte mängden kolhydrater i huvudet, ska tilläggas. Har bara för mig att kålsorter och sallad är rätt OK…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#17..eller nyttigare..
Ang #12, Jag tycker att fettet, när man lagar mat, blir som spad/sky som blir kvar i "botten" på tallriken och känns inte så nice att försöka få i sig. Man reder ju inte såserna längre med mjöl o dyl. så det är inte samma sak…
Jag försöker reda så gott det går med grädde och har någon gång testat med äggula. När jag använder grädde blir det simmigt och när jag använder äggula tycker jag det blir som mindre klumpar.
Har ni något/några bra tips?
Tack på förhand! Det känns verkligen som att det här är ett riktigt fint ställe, bra tongång och skönt att man inte behöver känna sig dum när man frågar något
Hoppas ni har överseende med en nybörjare fortsättningsvis.
Jag tycker att en rejält ihopkokt gräddsås är mumsigast. Har aldrig förstått varför man måste redan en sås m mjöl. Dock kan jag hålla m om att stekskyn inte alltid blir så rolig att jobba m.
#12 grönsakerna finns inte till för att göra tallriken fin , då kunde vi lika gärna skita i dom och njuter vi av dess smak så tillför de förmodligen också något vi behöver i form av mineraler och vitaminer..

#14# Jag har ju inte börjat att äta kosten än. Ska väl börja nästa vecka. Men när jag läser det en del äter så vet jag att jag inte kan bli mätt på det. För när jag tex åt kött och potatis med gräddsås så behövde jag minst 4 potatisar, stora alltså för att bli mätt med en kotlett. Så jag tror inte att jag blir mätt på en kotlett och massor av sås med vitkål menar jag. Vitkål äter man ju när man äter pizza och den blev jag inte mätt på utan pizzan. Förstår du hur jag menar?

#23…
jag njuter (tyvärr
) av popcorn, chips godis läsk etc etc , men de tillför inte så mycket…..
Och vi KAN skita i det.. jag gör det i stort sett nu…
och vaddå (ang #16 #20) att äppeljuice är nyttigare än calvados???
jag som är ny på detta forum undrar lite om du har råkat komma in på fel forum?

#25 angående #16 #20
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
jag har tänkt HELT FEL!!!!!
har för mig att det finns en köttbit som heter calvados och trodde du jämförde det med äppeljuice
men det är ju alkoholen du menar…..
Bry Er INTE om vad jag skrivit ovan(#25)…*fniss*
#23: Jag menar faktiskt exakt det :) Det finns inga vitaminer i grönsaker som inte kan fås från kött/inälvor. Inte ens c-vitamin är begränsat till växtligheten. Och när man ser det så blir grönsakerna till för dekoration och smak, inte för näring.
#24 skrev: Jag har ju inte börjat att äta kosten än.
Jag tror att den enkla förklaringen är just den. Ät så här i någon månad (eller mer) och du kommer att inse att du inte behöver 4
potatisar för att bli mätt. Kolhydraterna i potatisen driver din hunger och inte din mättnad. I början åt jag lite mer av köttdelen för att jag inte kände igen mina mättnadssignaler men numera behövs det inte. Jag blir nöjd och är mätt mycket längre än om jag skulle lägga till ett par potatisar till köttet.
Och vitkålen lär inte göra varken till eller ifrån, nej :) Den är till för smaken och känslan av att ha något till köttet. Den är inte nödvändig även om den är god.
Jämför pizzan - förr åt jag en pizza och blev proppmätt och hungrig igen 4 timmar senare. Idag äter jag fyllningen på pizzan (inget bröd) och är inte hungrig förrän 6-8 timmar senare. Konstigt men sant :)
#20: lite nyttigare är det väl att skippa alkoholen. Men i mitt fall - bläääh. Jag har alltid tyckt att äppeljuice är skitäckligt :P Och idag skulle jag få lika mycket "baksmälla" av att dricka äppeljuice som att dricka calvados…
#0: Jag är ledsen miagumman att din tråd spårade ur så totalt! Men jag tyckte det var kul att läsa ditt ursprungsinlägg :D
#27 Det är kanske så att hungerdrivningen av att äta kolisar är kroppens sätt att säga "De där kommer du _aldrig_ att hålla dig mätt på" och sen tvingar den i dig lite mer bara för att du ska klara dig lite längre ;)

Jag måsye bara få säga det en gång till: man blir mätt av fett, gejsa!
När man äter vitkål i form av cole slaw har man ju i även majonnäs, vilket ju höjer fettprocenten. Sten Sture har i flera av sina magrare recept tips på att lägga till cole slaw för att få ett bättre ratio.
Jag bruka ha i citronpeppar i cole slaw. Det är jättegott!

# 21 Att duka med en sked så man kan skeda i sig den goa skyn.
#31, Citronpeppar från vanliga affären innehåller glutamat. Inget för den som vill undvika sånt.
#32 Skulle gissa på att minst hälften av all mat vi äter där hemma ätes ur skål med sked. Vi har alltså svängt ganska kraftigt i hur vi äter rent materialtekniskt :)
Är kanske inte så konstigt att det tog så pass lång tid innan någon uppfann gaffeln :)
Ja, spork är nog inte helt fel att investera i
. Fram tills dess nöjer jag mig med djup tallrik och sked…
nu har jag inte läst alla inlägg för jag orkar inte höra alla fanatiker… Jag har sållat mycket kolhydrater under minst sex veckor nu…och upplever mest att magen är stabil och inga kolikkrämpor utan snarare mer magsårssvid..
Om jag äter en pizza äter jag inget mer den dagen!!! den står mig upp i halsen hela kvällen och måste dessutom bunkra med vatten på nattygsbordet pga allt salt..(som tynger ner en..) Numera står jag mej gott och väl på en halv..
Och miagumman låt din son äta banan! som faktiskt också är en tillgång till kalium..coca cola går fetbort..
"Alla fanatiker"?
Det här forumet skapades som en mötesplats för de som äter, eller är intresserade av, att äta en kolhydratreducerad kost och där vi kunde talas vid. Detta utan att riskera att bli bemött på ett nedsättande sätt eller få en negativ stämpel p.g.a sin inställning till kost och hälsa, oavsett om man äter frukt, en stor andel grönsaker eller är vegan alternativt renodlad köttätare.
Även om du anser att de som inte tycker grönsaker är nödvändiga är jobbiga fanatiker, och inte orkar läsa det de skriver, så orkade du ändå kommentera det. Det finns många sådana här, så om du inte orkar läsa sådant så finns det en risk att du inte kommer trivas här i längden, tyvärr. För den saken kommer inte ändra sig inom överskådlig tid…
Det är önskvärt med respekt åt båda håll- för att behålla ett gott klimat där alla är välkomna att skriva sin åsikt.

magma,jag kunde inte ha sagt det bättre själv!
Stallostby,naturligtvis käkar sonen bananer om han vill det!

stallostby - Bara för att du kan äta pizza utan att få ökad hunger så betyder det inte att det gäller majoriteten av oss.
Med "fanatisk" får du det att låta som om jag inte förstår min kropp (och är allmänt okunnig)…men jag kan tala om att jag faktiskt är ledande expert på den…ingen annan vet bättre än jag själv.
Vad är det för vitaminer som du tror man får från grönt som man inte lika gärna kan få från animaliska produkter? Om du tycker jag är okunnig så får du väl upplysa mig.
Man kanske kan blanda 700mg kalium, 20mg c-vitamin och 2g fiber i en 33cl cola….då bör den bli lika nyttig som en banan.
javisst gör coca cola till "functional food" som är så populärt nu för tiden, maten berikas ju hit och dit ex omega 3 ägg..
Mig veterligen innehåller tex ägg inte c-vitamin och tror inte kött gör det heller i några större mängder varvid man fick skjörbjugg förr..
kors då! äter inte lever..
#41: Skörbjugg var vanligast för skeppsbesättningar. Den vanliga kosten där var inte färskt kött och grönsaker (som ju inte kan förvaras särskillt länge) utan stora mängder lättlagrade kolhydrater i form av skeppsskorpor, (utblandat) öl o.s.v.
Engelsmännen fick äta lime (påtryckningar från "lime-industrin") trots det sämre c-vitamininnehållet jämfört med citron.
James Cook lyckades övertyga sin besättning om att brysselkål var ätligt och höll därmed skörbjuggen i besättningen på avstånd med denna nyttiga lc-grönsak ;)
Vad är det c-vitaminet gör med kollagenet i kroppen egentligen? Det behövs en hel del c-vitamin för att kollagenet ska kunna fungera rätt i en kolhydratrik kost medan det inte är något problem i en köttbaserad kost. Beror det på att kött (och buljong!) är mycket kollagenrik mat?

Himmel vad jag är imponerad över all kunskap som finns samlad här, som en ren guldgruva! Underbart! =)
.