Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 693 ggr
KickanLilja
0

Vart börjar man?

Jag är helt novis på det här med att äta rätt och riktigt… Jag har hittills i 22 år kunnat äta vad jag vill och hur mycket som helst utan att gå upp i vikt (160 cm och 54 kg.). Men nu börjar vågen stiga uppåt.

En helt vanlig dag för mig:
Frukost:
Om jag äter någon så blir det 1 macka vitt bröd med ost och saftsoppa
**Lunch:
**Hoppar jag ofta över eller äter något som går att värma i micron (Dafgård, pirog osv).
Kvällsmat:
Blir ofta te (ja, med både socker och mjölk) och mackor igen

Däremellan äter jag godis, ganska mycket till och med, kakor, läsk och annat lika onyttigt.

Vart ska jag börja? Jag är alltid extremt godissugen så jag antar att jag är ganska sockerberoende… Jag har också svårt att hålla mig borta från godsakerna och tänker ofta "men jag äter bara det här så börjar jag på ett nytt liv imorn".

Jag går med hunden 1 rask promenad om dagen på ca 30 minuter, det är ungefär det jag rör mig. Tänkte köpa ett träningskort och köra spinning 3 ggr/veckan i ca 40 min med.

Men var börjar jag med kosten? Vad ska man äta och vad ska man undvika?

mulligast
0

Ihh du verkligen lever på socker…

Saftsoppa till frukost…

Mitt råd (och jag är oxå nybörjare) är att försöka skära ner på bröd och socker till en början

Du ska alltså försöka bli av med Sockret, mjöl, potatis, pasta och ris…

Kött kött kött, fisk, räkor, ägg, smör är de bästa sakerna att äta

med bland annat Keso, creme fraische, grädde

Grönsaker ska du bara ta lite av och satsa då gärna på grönsaker som är ovanförjorden, alltså inga rotsaker..

Du ska se att du kommer att få många bättre ideér och tips av "veteranerna" här, men jag vet att man gärna vill ha svar SNABBT så nu hoppas jag att jag svarat rätt till dig

KickanLilja
0

Ja, jag är ett riktigt sockermonster:/

Tack för alla tips! Det verkar som de flesta här lever på ägg, det kanske jag skulle prova;)

magma
0

Hej och välkommen hit!

Det råder lite delade meningar om det är bäst att klippa av navelsträngen till kolhydrater hårt och brutalt, eller långsammare i etapper.Räcka ut tungan I ditt fall så är jag nog böjd åt det senare alternativet… Du äter stora mängder kolhydrater i form av godis, stärkelse och flytande socker och dessutom näringsfattigt, har också en rejäl sockerklåda.

Mina råd blir:

Köp en bok:) Skaldemans "Ät dig ner i vikt" förklarar principen bakom naturligt ätande, och man får veta hur/vad/varför på ett enkalt och bra sätt. När man gör en stor omställning så är det ovärderligt att ha en bok att läsa på i och som man kan ha som snuttefilt när det känns motigt… För motigt, det kommer det antagligen att bli om du har mycket sug idag- men lättnaden när man kommer ut ur dimman är obeskrivlig:)

Gör en lugnare omställning, så är det mindre risk att du hoppar av projektet helt innan du hunnit komma igenom det värsta. På så vis kan du skära ned på det sista när du kommit igenom den jobbigaste abstinensen. Med "lugnare" så menar jag tex att du kan äta fet, naturell yoghurt, lite nötter, lite hallon, mycket grönsaker osv tills du kommit igenom den värsta omställningen. OBS: Dock ej leva enbart på det! Utan det ska snarare vara ett komplement, annars hamnar du mittemellan stolarna.

Du kommer få lov att slänga Dafgårds så långt du orkar, och laga mat istället:) Man kan göra storkok och alltid laga extra mycket när man väl lagar mat, så slipper man hålla på med matlagning tre ggr/dag. Satsa på protein och grönsaker med max 5% kolhydratsinnehåll, extra fett i form av smör, gräddsås etc om köttet är magert.

Ladda gärna hem LCHF:s kostprogram på forumets startsida och läs där vad du behöver ha hemma. Tex ägg, smör(olivolja), majonnäs, vispgrädde, creme fraiche, fet ost, avocado, kött/fisk/fågel/skaldjur, makrill i tomatsås kanske osv. Lycka till!

asal
0

Någonstans måste du ju börja. Har du hittat hit så har du kommit helt rätt. För här ges svar och tips på allt. Är också ny här men varit inne och läst sen några månader tillbaka.

Sockerbomben en bok skriven av Bitten Jonsson, Bli fri från ditt sockerberoende. Ett bra verktyg som jag varmt rekomenderar i början av kostomläggningen.

Tips på en smaskig frukost:Stek ett halvt pkt. bacon lägg det på tallrik och knäck ett ägg i fettet som blev kvar i pannan, rör om, men låt det inte steka så det blir torrt. En msk. keso på tallriken smula lite fetaost över. En variation kan vara att byta ut baconet mot räkor el. makrill men häll av tomatsåsen. Om du inte har fettet från baconet använd smör och en skvätt grädde till ägget + salt. Ett halvt päron inte helt fel En kopp grönt te. Lovar att du blir mätt och kan hålla sockersuget borta ända till lunchen.

Lycka till!

molana
0

Välkommen hit!  SkrattandeHoppas att Du tar till dig av tipsen på trådarna och artiklarna som finns här.

Mervi
0

Välkommen hit! Jag håller med de andra. Lycka till!

Margareta
0

Välkommen hit!

Har Du hittat Broschyren du kan ladda ner från Start-sidan?

Den heter LCHF på 3 minuter.

Där kan Du se ungefär hur vi äter och utifrån det bestämma i vilken ände du vill börja.

Numer pensionär i Nynäshamn

KickanLilja
0

Vilket varmt välkomnande man fick här!

Tack för alla tips. Jag har läst broschyren på första sidan och ska försöka följa vad man ska äta och inte:)

Hur är det med motionen då? Hur mycket är det bra att röra på sig?

Mervi
0

Man kan motionera så mycket man vill. Det är alltid bra för kroppen att röra sig, efter förmågan alltså, alla kan ju inte pga olika saker.

KickanLilja
0

#9 Sant, men tänkte t.ex. minst 30 min/dag och du kommer att må 10 ggr bättre =D

Margareta
0

#10 vi är inte så kategoriska här - eftersom det inte är nödvändigt även om det är bra för välmåendet och hälsan rent allmänt.

Beroende på vad man väger är det inte alltid så hälsosamt för lederna och därför är det svårt att ge generella recept på motion. Var och en gör efter som förmåga och önskan

Numer pensionär i Nynäshamn