Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 5084 ggr
Perla
0

Ananas - stekt med vispad grädde

Mitt sockersug har gett sig till känna och jag gick igenom vad jag hade hemma. (Börjar bli lite tjatigt med ost, ost eller ost när suget sätter in.) Jag hittade en burk konserverade ananasskivor och grädde har jag i kylen. I min fantasi låter det jättegott med vispad grädde och en stekt ananasskiva och eftersom ananas bara innehåller 1,42 kolhydrater/100g så borde det ju vara perfekt att smaska i sig. Eller?

Mona-Stina
0

Ananasen i sig själv har kanske lågt kolhydratvärde men hur var det med lagen den låg i? Troligtvis full med socker som ananasen dragit åt sig.

Amiechan
0

När du kollade ananasen - kollade du verkligen efter konserverad ananas? Färsk lär vara mindre söt än konserverad eftersom den läggs in i sockerlag…

Och för att vara tråkig och vuxen ;) Bästa sättet att bli av med sockersug är i längden att låta bli att äta socker…

navarro
0

Synd att du börjar bli trött på ost, själv har jag varit och laddat upp med 5 olika sorter idag. Det blev Brie, Gräddost, Greve, Västgöta Kloster och Fetaost. Använder som mat, som mellanmål, i såser och som godis. Har man trott att man varit allergisk mot ost hela livet är det bara att njuta varje dag.

Rita-S
0

Om du välger ananas i egen juice och inte sockerkonserv ligger den enligt Maria Tausons databas på 14 gram kolhydrater per 100 gram ananas. Färsk ananas ligget ungefär på 11 nånting.
Jag tycker inte detta är sådär jättefarligt att lyxa till med vispad grädde en sälsynt gong själv, men frågan är ju hur det går för dig :) ända sättet att prova om det går bra för dig är faktisk att prova. Om du äter ananas med vispad grädde och sen får en ustörtlig trång att vräka i dig alla världens kolhydrater är det kanske smart att låta bli för framtiden, men om du äter en liten bit ananas med vispgrädde och sen är nöjd och belåten och inte mår illa, så kan det fungera bra en sälsynt gong anser jag :) Bara du som bestämmer själva!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Lisabet
0

Konserverad ananas ligger (i nästan alla burkar) inte i sockerlag utan i ananasjuice. I mitt tidigare liv åt jag mycket ananas med grädde, eftersom jag har problem med matsmältningen, och ananas innehåller ett enzym som hjälper.

Hittade faktiskt en burk längst in i skåpet, och visst, den innhöll 15g kolhydrater/100g, så det är onödigt mycket. 

Trodde automatiskt att all ananas innhöll mycket kolhydrater, och enligt fineli innhåller skalad ananas 11,2 g kolhydrater/100g.

Perla
0

Tack för svaren. Vilken tur att jag kollade med er! Det måste vara sockerabstinensens som lurar mig för när jag kollade ananas på minmat innan jag skrev inlägg #0 så såg jag 1,42 nu står det ju mycket riktigt åt det håll ni antyder, 14,20. *suck* Checkade siffrorna på burken - 15g!

Jag har dock bestämt mig för att låta bli ananasen. Suget gick över efter ett tag och då tyckte jag att det var onödigt att äta något sött så här i början. (Jag har varit helt fri ifrån sött i 3 dygn.)

Rita-S
0

BRA! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Jennix
0

Ta lite grädde utan ananas, det kanske funkar? :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Mervi
0

Suget brukar gå över av sig själv. Orkar man bara kämpa mot eller göra något som skingrar tankarna, brukar det ge sig. Man är inte sugen en hel dag i streck utan det kommer och går.Skrattande

DrAnna
0

Det verkar funka med att gå in ett tag här på forumet och läsa och skriva litet också, sen har det gått över!

bluegoose
0

Om man drabbas av paniksug kan man också testa EFT/TFT (finns lite olika varianter av benämningar, men principen är densamma), som går ut på att man knackar på olika meridianpunkter i kroppen. Man använder samma punkter som vid akupunktur och akupressur. Teorin är att man löser upp blockerade energier och lite ditt och datt.

Själv vet jag inte om det är för att man blir så distraherad av själva övningen (man känner sig även ganska fånig Flört ), men det fungerar faktiskt. Jag använder dessa knackningar när jag håller på att balla ur av panik över jobb/vikt/ekonomi/barn/ex-man framåt natten när jag ändå inte kan göra något konstruktivt åt något utan bara ligger och våndas på tomgång… En vända eller två med knackningarna så är jag lugn och full av tillförsikt igen, och kan somna om.

Det kan ju vara värt att prova när man står där framför kylskåpet och sockermonstret flåsar en i nacken.

Venuseva bidrog med en bra länk: www.emofree.com