Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5675 ggr
AnnaCathrina
0

Trötthet = vitaminbrist?

Hur är det egentligen med trötthet? Vad beror det på? Och nu menar jag inte den tillfälliga trötthet man kan uppleva i början med lchf utan mer kronisk trötthet och trötthet för människor som inte äter som vi.

Jag har flera vänner som ständigt klagar på trötthet. Jag har själv varit trött, speciellt innan jag började med lchf. Jag är trött nu med emellanåt men inte riktigt på samma sätt längre. Har under några dagar provat äta lever till frukost och jag tycker det har gett positivt resultat ganska omgående.  

Jag tolkar det som att den här typen av trötthet kan vara orsakad av någon slags obalans i kroppen, vitaminbrist eller liknande. Men det skulle vara intressant att veta lite mer ingående vad det kan bero på.

Hur är det med er som har ätit lchf lite längre tid. Märker ni stor skillnad? Och ni som äter lever regelbundet har ni märkt något? Jag vet ju att Andreas härinne har ätit lever och fått mer energi. Fler som märkt något? 

Om man behöver fylla på vitamin- och mineralförråden är det lever som gäller då? Och hur gör en vegetarian?

Många frågor Glad

Medlem
0

Jag tror att de kemikalier som jag fått i mig är vad som orsakat min ständiga trötthet. Visst känner jag mig piggare ibland med LCHF men tröttheten är där hela tiden liksom.

Jennix
0

Stress, Depression, för lite utomhusljus, brist på bra fett. Det finns många saker som kan ge trötthet tror jag.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Pasi
0

Klart att det är lever (och solljus) som gäller!Cool

Orsaker till trötthet: Stress och dålig sömnkvalitet ihop med brist på essentiella näringsämnen, kroppen kan inte gå på mer fart än den svagaste länken medger. Men kanske även obalans i hormonsystemen…..spannmålsallergi, lektiner och candida. Mycket som spelar in, tror jag.Glad

magma
0

*arrghh* Jag vill ju prova lever men kommer inte över mitt inre motstånd på något vis. Höll i en förpackning ungnötslever på ICA i veckan, vände och vred på den och inuti plastbyttan så halkade klumpen omkring i en simmig blodvätska, som liksom glimmade metalliskt på ytan??? Fick associationer till "lever=reningsorgan=gifter" och la tillbaks den… Suck.

Pasi
0

magma - Du är en riktig fegis…tom telepatetisk vågade…..Skrattande

AnnaCathrina
0

#1 Medlem - blir man inte av med dessa kemikalier efter ett tag? eller får man dras med dem hela livet?

#3 Pasi - hur kommer man då till rätta med dessa problem? I vilken ände börjar man liksom?

#4 Magma - jag har inte varit nån leverälskare precis och dragit mig för att äta lever. Men när jag började äta lever häromdagen så upptäckte jag att det var helt okej. Jag till och med längtade efter lever den andra dagen. Visst klumpen ser lite sladdrig ut först men när man steker den i bitar så blir det som vilket kött som helst.

Pasi
0

#6 - Kosten är väl det enklaste, så alltså borde det vara enklast är att börja där. Sedan tar man sina kor och flyttar ut i skogen. Glad
Finns nog inget vettigt svar då dagens samhälle styr vad vi äter, hur vi lever och sätter stor press på oss.

AnnaCathrina
0

Du har rätt Pasi. Man får börja med det enklaste.

Wildrat
0

Jag blev piggare när jag började ta vitamintabletter. Jag har inte heller vågat testa lever ännu så du är inte ensam magma.

Frualbertsson
0

Vätskebrist har varit en stor bov för mig när jag varit trött. Det och koffeinabstinens.

Medlem
0

#6 Enligt vad jag läst här så repareras skadorna av den kost vi äter.

Lisabet
0

Har man hypotyreos, sköldkörtelbrist, kan man vara mycket trött, och orken tar fort slut om man anstränger sig.

När jag började med Levaxin för många år sedan, blev jag mycket piggare. Det hjälpte tills för några år sedan, när jag kom i klimakteriet.

korseett
0

D-vitamin har väl nyligen diskuterats och att vi i Norden har brist på det vintertid plus att veggisar och tjockisar verkar ha större brist på det än andra.

Snuffe
0

magma, ta och pröva med kycklinglever istället. Är man inte van att hantera nötlever kan det kännas "sliskigt" i början men man vänjer sig, dessutom är det ju mindre kolisar i kycklinglevern.

Mervi
0

Kycklinglever är jättegott. Man kan göra Margaretas kycklinglevermousse eller bara steka lever, lök, svamp och krydda på med grädde, jättegott. Smakar lent, inte alls så skarp leversmak i den.

magma
0

Jag ska nog prova det, det fanns dock ingen kycklinglever på "min" ICA-butik när jag kollade. Kanske Margaretas recept på kycklinglevermousse? Fast vad har man den till, eller äter man den som den är???

Pasi
0

En stor klick mousse, några kokta ägg och en bit rumsvarm ost…god kombo!Räcka ut tungan

Ulf-S
0

Just ägg passar bra att toppa med annat, håller med om att det låter som en bra kombination!

Jag äter ofta ägghalvor med lite rom eller paté.

korseett
0

kycklinglevern finns fryst magma