HJÄLP VI GÅR OPP !
Vi gick ner så bra de första 10 dagarna 4 kg var ca , sen började vi må konstigt blev speedade , så jag läste och läste här och ökade på fettet, det kändes ok.
'Sen stod jag stilla i några dagar 4-5 och gubben tappade lite till, i morse var det en som stod i sovrumsdörren -JAG HAR GÅTT OPP 2 KG!!
Vad gör vi för fel ,
*om jag fattat rätt så ska inte fettet i sig göra att man går opp , även om man tycker att man äter väldigt mycket .
* Har dragit ner på kolhydraterna ännu mer får kanske i oss ca 20-30 , första tiden åt vi 40/dag och rasade ?
* han har varit tvungen ätt börja äta värk medicin , både antiinflammatoriska och paracetamol och muskelavslappnande , phu stackars kropp men av nöden tvunget,
* kan det påverka honom så mycket , vätska ?
Vi äter inte mycket mejeriprodukter förutom ost och grädde , filen på morgonen fick han sluta med när vi hade svårt att hålla oss under 40/dag, men det verkar som om många äter tex fil på morgonen , hur får ni ihop det per dag då , äter vi kanske för mycket grönsaker , äter kanske en fjärde del av tallriken till lunchmaten, sen är vi svaga för sallader, gör på vitkål och morötter hade tomater och lite paprika och gurka och lök, har minskat ner på detta nu och äter lite mera protein och fett istället ,
Snälla svar fort så inte min bättre hälft tappar sugen
Det verkar som att ni fått en rivstart och gjort av med både vätska och magnesium. Värken kommer när det fattas magnesium. Det köper man bäst på hälsokosten. Den på Apoteket har tyvärr en massa tillsatser - för att de gjort sugtabletter av dem.
Man kan rasa i vikt på betydligt mer kolhydrater i början - för det blir som ett chocktillstånd för kroppen. Sen när kroppen balanserat sig efter det nya kan man behöva skära lite till. Det är så olika hur man reagerar så det är svårt att säga direkt hur någon skall göra.
Numer pensionär i Nynäshamn
Man kan inte gå upp två kilo fettvikt på så kort tid. Det är fysiskt omöjligt för kroppen att lägga på så mycket så snabbt. Det är helt klart vatten som har blivit bundet i kroppen av någon anledning.
Det finns flera saker som kan binda vatten i kroppen:
Större kolhydratintag
Stort saltintag
Stress
osv.
Medicinerna kanske har någon effekt dom med.

Tack Snälla, nu kanske jag kan få sällskap på LCHF resan.
En till fråga , Annika Dahlqvist talar om att man kan äta rapsolja, här har jag läst att det nästan är tabu och absolut inte att steka i , ok det kan köpa men , i majonäs som är så gott.???
Sen undrar jag om det är till stor nackdel att inte välja ekologiskt , förutom moral och miljömässigt, hälsomässigt är det ju vettigare men blir det märkbart sämre för mig, mindre viktnedgång tex.
Inga matoljor är bra egentligen, för dom flesta har för mycket omega 6 och för lågt omega 3.
Rapsolja är ändå bland dom bättre, så om man tvunget ska ha en olja så är det den man ska ta. Det är så Annika resonerar. Om man ska använda olja så är det till majonäs och liknande man använder det. Man ska aldrig steka med vegetabilisk olja, eftersom härsknar så lätt när den kommer i kontakt med värme, vilket är dåligt för kroppen. Olivolja kan man använda som salladsdressing om man vill ha något med lite smak. Ett undantag för ovanstående är kokosolja, den är bra fast den är vegetabilisk. Fast den går inte att använda till majonäs och liknande för den är fast vid rumstemperatur.
Du behöver inte vara rädd för att äta majonäs ibland om du tycker det är gott.
Ekologiskt eller inte har ingen som helst påverkan på viktnedgången. Dom flesta väljer det här för att vi vill få i oss så lite kemikalier och annat sådant som möjligt, samt att ekologiskt kött ofta har högre halt omega 3.