Förbrukning av magnesium och kalcium
Tjena!
Inflammationer och utsöndring av kortisol och insulin förbrukar ju en herrans massa magnesium.
Undrar: Någon som vet om allt detta förbrukar lika mycket kalcium, eller om det förbrukar (och urlakar förbrukade mineraler) mer magnesium än kalcium!?

Jag tror att urlakat magnesium även resulterar i urlakat kalcium, om man följer all logik.
Kan´förklara kopplingarna mellan metabola syndromet (insulin, kortisol) och benskörhet.

Tack Pasi! Ja, så är det väl, att oavsett om det är så att inflammationer och våldsamma utsöndringar av nämna hormon förbrukar mer magnesium än kalcium, så gör den "inbyggda" mg/cal-"balansfunktionen" att lika mycket av båda mineralerna lakas ut - den ena mer i förbrukad form, den andra mer i oförbrukad!? Ja, så att man därför egentligen inte behöver bry sig om kroppsreaktionerna ifråga förbrukar kalcium, eller bara lakar ut oanvänt… Tänker jag rätt?

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar!?
Själv menar jag att magnesiumet är det som främst lakas ut (ur blodet) och skapar obalans, och med tiden så innebär det brist även på kalcium då magnesiumet behövs för kalciumupptag och för användningen i skelett.
Och med undermålig återuppbyggnad och reparation av skelettet så innebär det lägre styrka och densitet med tiden.

Jag förstår dig - skit samma om du inte förstås mig! ;-)
Nä, men magnesium som lakas ur p.g.a. inflammationer och div. hormonutsöndringar i överflöd lakas väl ut för att kroppsreaktioner FÖRBRUKAR mineralen i fråga!? Om nu reaktionerna inte skulle förbruka kalcium, så lakas väl kalcium ut också p.g.a. den där "balansakten" - men i oförbrukad form då!?
Nu förstår du väl mig - fast menar du kanske att kroppsreaktionerna egentligen inte förbrukar någon av mineralerna, utan bara lakar ut dem oanvänt!?
Man kan iaf vända på saken & konstatera betr. Mg/Ca-balansen: **
Magnesium och dess betydelse för hälsan**
Benskörhet blir allt vanligare och svenska forskare anser att det blir nästa stora folksjukdom. I USA studerade Barnett två samhällen, i det ena var skelettfrakturer vanliga och i det andra sällan förekommande.
Analyser gjordes på den viktigaste födan - dricksvattnet. Fluor-, jod- och fosforhalterna var lika i de båda orterna. Däremot fann man skillnader i Ca- och Mg - halterna. Barnett ansåg att benskörheten berodde på för låg magnesiumfosfathalt - i ben och skelett bör den vara ca 1%.
Hypofysen reglerar K - och Ca - balansen och för att göra detta användes Mg, som har en lugnande effekt på binjurarnas hormonproduktion. Om Mg - halten är för låg, blir det större hormonproduktion och snabbare nedbrytning än uppbyggnad av skelettet.
Enligt Gaby ger enbart Ca-tillskott vid benskörhet abnormt stora Ca - kristaller i skelettet. Om Mg-tillskott gavs, bildades normala Ca - kristaller och därmed erhölls bättre mineraltäthet och således ett starkare skelett.
Extra Ca - tillskott utan Mg - tillförsel kan påskynda osteoporos!
Dagligt intag bör för vuxen vara 400 mg Mg och 800 mg Ca enligt författaren. Skelettet bryts ned och byggs upp ständigt under vår livstid. Omloppstiden är ca tio år.

Lynxx - Det var en bra text.
B-O - Då förstår jag vad du menar. Magnsium både förbrukas och drivs ut av höga insulinnivåer, enl Dr Mercola.
Kortisol har ytterligare en effekt på skelettet…den bryter ner proteinerna som finns där. Finns mycket att läsa om man googlar eftersom forskarna verkar fått upp ögonen på detta….äntligen.