Är broccoli farligt för hjärtsjuka?
Hej på er alla medlemmar
Har varit inne på sidan och läst sen en tid tillbaka, tycker den är helt suverän. Har sen ett år tillbaka nästan helt hållit mig till den här kosten. Hälsovinsterna är många. Har varit utsatt för gallstensanfall sen 35 år tillbaka, de är som bortblåsta. Har inte vågat äta ett ägg på alla dessa år. Nu äter jag och min sambo en karta i vecka + riktigt gammaldags fett fläsk. Vinsterna kommer en efter en. När ni diskuterar skit här, så kan jag väl berätta att sista månaden har jag fått gå på toan i stort sätt varje dag. Tidigare, i bästa fall en gång i veckan. Jag har blivit lugnare är inte alls lika spidad som tidigare. Sover gott hela natten, vaknar pigg och utvilad.
Har inte diabetes och inte överviktig men socker och kolhydratkänslig, vilket kan ställa till en massa elände för både kropp och själ.
Angående Kryssningen så hänger jag givetvis på. det ska bli jättetrevligt att träffa er.
Kan någon svara? Ska patienter med hjärtsjukdomar inte äta broccoli? Har hört från patienter, som fått råd från dietister att inte äta broccoli det skulle vara farligt.
En stor kram till Annika och Andreas och även till er alla på det här forumet/ Åsa

Jag kan absolut inte tänka mig att broccolin på något sätt skulle kunna vara skadligt för hjärtat…den innehåller ju nästan bara vatten och lite vitaminer och mineraler.
Grattis till alla hälsovinster!

Skulle möjligen kunna vara att den är rik på kalium vilket i höga nivåer kan få hjärtat att slå i otakt.(arytmi)
Men jag har då aldrig hört nån specifik varning för broccoli
Isåfall måste man ju även varna för banan som är i samma liga vad gäller kalium
Kanske den gamla varningen för gröna grönsaker (vissa röda med) och de som tar Waran hänger kvar? det är ett hjärnspöke som är svåravlivat.
Det går utmärkt att kombinera Waran med grönsaker, bara mängden är ungefär densamma varje dag, man kan ha lite koll på vilka grönsaker som är extra K-vitaminrika, de behöver man ju inte frossa i, eller ska man frossa så får amn frossa alla dagar, året runt.
Waran är egentligen råttgift, det förtunnar blodet och förhindrar att man får fler och nya proppar.
Kan någon ge svar på vilka grönsaker som innehåller mycke K-vitaminer?

#4 Bladgrönsaker och kryddgrönt men även fågel, tror jag. Går att söka på www.fineli.fi
Tack! Ska gå in på sidan och söka.