Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 3339 ggr
wedge_h
0

Underlag till pålägget ?

Jag skulle vilja ha hjälp att få tag på något lämpligt att placera mitt smörgåspålägg på. Helst något som inte innehåller kh förstås. dessutom ska det gå att köpa, så att jag slipper baka det. Tycker det är roligt att jobba i köket, men det finns så mycket annat att göra.

Använder nu smörgåsrån, Wasas "frigolit"-bröd och Kavlis flatbröd. Men de innehåller ju trots allt lite kh så det vore bra med något som inte innehåller några alls, det räcker med att det går att äta och som sagt, går att lägga pålägg på. Det får gärna knastra lite också. Älskar knäckebröd nämligen.

Kan nån tipsa mig om nåt sånt att köpa?

mulligast
0

Salladsblad:-)

blodtopp
0

Måste du ha något under pålägget? Räcka ut tungan Kan du inte bara äta osten (eller vad det är du vill ha) ändå, som den är eller bre smör på osten? Annars är väl ett salladsblad eller vitkål nåt som är krispigt i alla fall.

ebet
0

Tallrik?Skrattande

blodtopp
0

Den kanske är lite svårtuggad då Oskyldig Men det lär ju knapra i alla fall, om man gärna vill äta den *S*

wedge_h
0

Min fråga var allvarligt ställd, vilket inte ser ut att ha uppfattats av svararna.

mulligast
0

Jo, jag var fullständigt seriös..

Sedan att man kanske har svårt att bre smör på salladsbaldet är kanske en annan sak, men självklart kan man ha sallad under pålägget…(kan ju bre smöret på osten eller skinkan istället)

Ulf-S
0

Kolla (fusk)brödrecepten i vänstra kolumnen.

Vimsan
0

Annika Dalqvist tycker det är ok med "finn crisp", dom hittar du vi knäcke hyllan i affären. innehåller 4,2 g kolisar / skiva. dom knaprar gott.

andreas0
0

En lite tjockare bit skinka eller en tjock bit ost kanske man kan ta. Annars får man nog vänja sig med tanken att brödliknande saker är inget man äter på en sådan här kost.

Wildrat
0

Skinka under osten och ost under skinkan skulle jag rekommendera. Sen smör emellan för att få upp fetthalten. Eller skippa allt vad bröd heter och bred smöret på osten, rulla ihop och stoppa i munnen.

dufva
0

Lite vanesak tror jag.

Numera gör jag sushi utan ris pizza utan botten och tacos utan bröd och tycker det funkar bra.

Vad man märker är ju hur hungerstimulerande bröden är eftersom portionerna tenderar att minska när man gör så här

blodtopp
0

Mitt första svar var fullt seriöst. Behöver du verkligen något under pålägget?
  Det är väldigt gott att äta som det är nämligen och att bre smör på osten är ett bra sätt att få i sig fettet på. Om du ansåg att det var ett oseriöst svar får det stå för dig. Här inne är det många som äter ost med smör på nämligen.

Wildrat
0

Alla sorters bröd är helt onödigt och direkt olämpligt för många. De med IBS och de som är sockerberoende ska ABSOLUT inte äta bröd. Alls!

wedge_h
0

Ulf_S: det var köpa jag ville

Andreas_0: " är inget man äter" nu börjar det likna religion. Hittar jag ett brödliknande föremål utan kh så vill jag äta den trots att det ser ut som bröd.

blodtopp: jag ville ha något att lägga pålägget på, inte handen.

wildrat: jag snackar inte om bröd. Det gäller underlag till pålägg som knastrar.

Det verkar inte finnas något intressant att köpa…

Inte trodde jag att ordet BRÖD skulle väcka såna känslor.

Yakamoto
0

Jag brukar använda gurka som "kex". Ost skinka och en gurkbit.  Himmelsk.

Religion? Nej. Bara aktivt val de flesta av oss gjort då bröd kostar mer än det smakar. Många blir rent bakfulla av för mycket kolhydrater.

Jennix
0

Det finns nog inget bröd utan kolhydrater att köpa. Antingen får man baka själv, bröd på nötter eller fläsksvålar eller så får man äta bröd med kolhydrater.

Många härinne äter inget spannmål alls eftersom vi vet att det är dåligt för kroppen. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

andreas0
0

#14, Självklart så väljer alla hur långt dom vill gå, och skulle du hitta något brödliknande som passar bra för dig så är det jättebra, men än så länge har vi inte hittat något sådant. Nötbrödet som det finns recept på här på sidan går väl, men det är relativt hög halt i det ändå. Något att köpa finns inte alls.

Livia
0

För många av oss är det så att vi "bränner" hela vår dagsranson av kolhydrater om vi stoppar något brödliknande i munnen. Det är som att fråga en nykter alkoholist vilken typ av mellanöl han skulle föredra.

När man kommer till ett forum och frågar en sak, får man räkna med att man får en del svar som man inte räknat med eller kanske inte vill ha, men det är samtidigt hela poängen med att utbyta tankar med andra? Så om vi försöker förmedla tanken att man kanske kan lägga pålägg på annat pålägg eller bara rulla ihop, så är det inte för att vi är elaka… tro't eller ej :)

En skiva zuccini kan funka som "kex"?

ebet
0

Ursäkta skämtet, men efter ngr månader tror jag man vänjer sig vid att man inte behöver ngn handtag till pålägget. Jag tar kniv och gaffel och äter upp det. Eller en bit ost om jag vill hålla det i handen. Och då har jag ändå varit det värsta brödmissbrukaren, och det bästa jag visste att baka bröd. Men när man blir riktigt övertygad, känner i kroppen att bröd är inte bra… Då blir det inte svårt att ändra vanorna.

wedge_h
0

Livia: Det är bara det att om jag får svar på sånt som jag inte frågat om så vill jag förtydliga mig.

Till exempel nu, när jag i mitt första inlägg inte nämner bröd(utom i det jag äter ibland) Jag säger "Underlag till pålägget".

Det jag hoppats på var att jag skulle få tips att def finns kakor av pressade fläsksvålar :-)  eller proteinkakor att köpa.

andreas0
0

Jag föreslog ju tjock skinka, det kan man väl kalla för proteinkaka? Räcka ut tungan

jaghetersophia
0

Jag använder salladsbland och jag har mjukost/ägg/köttbullar på :)

blodtopp
0

Men eftersom det inte finns att köpa några sådana, och de allra flesta här inne väljer bort brödliknande ersättningar, så var det orsaken till att vi kom med andra förslag. Om du inte gillar att vi kom med andra alternativ, so fine. Men du kan inte räkna med att vi svarar det du vill, när du ställer en sån allmän fråga. Hade du istället frågat direkt om det fanns någon proteinkaka eller pressade fläsksvålar som alternativ till bröd hade du fått helt andra svar.

wedge_h
0

blodtopp: nu har jag lärt mig. Finns det?

DaMum
0

Hej wedge-h!

Jag skulle också vilja rekommendera att ha kött under pålägget.

Finns visserligen inte att köpa färdigt, men om du t ex lagar till en hel karré eller benfri kotlettbit i ugn (stekpåse går jättebra) så kan du sedan skära upp skivor i valfri tjocklek och ha som "macka".

Det funkar jättebra och det är gott också! Smör och ost eller kanske salami på. Smarrigt!

Hoppas du hittar något som funkar!

Kram!

wedge_h
0

Vilken marknadspotential!

Finns tydligen inte bröd utan kh, men däremot en massa "köttfritt kött" åt vegertarianerna.

Ska bli kul att se när det börjar röra på sig i butikshyllorna.

blodtopp
0

Det finns fläsksvålar i snacksvariant i alla fall. De är lite väl salta kanske, men knaprar gör de i alla fall. Sambon har upptäckt att de är väldigt goda ihop med ost, men jag håller inte med honom… =) Det kanske kan vara ett alternativ för dig? Lyka heter märket, men håll koll på att det är 'Ækta flæsksvær' i såna fall så du inte köper de vanliga baconsnacksen.

Proteinkakor kanske också finns, men jag har ingen aning om vart i såna fall.

Hanveden
0

#20  Förstår att det är svårt att tänka i nya banor men jag äter min paté (leverpastejen är det för mycket kolhydrater i), en rulle smör (osthyveln fungerar utmärkt på kylskåpskallt smör) och gräddost från en assiett utan att sakna det som var underlag tidigare. Tar jag sedan kokosolja i mitt gröna te får jag upp fetthalten ännu mer. Det är naturligt för mig numer när jag insett hur många fördelar det är med att kroppen slipper det fullkornsbröd som magen inte mådde bra av.

Vi äter ju för att må bra och mår bra gör man på den här kosten. I det här fallet erkänner jag att det gick att "lära den gamla hunden att sitta" är nämligen nyss fyllda 57 och har ätit den här kosten sedan augusti -07. Man lär så läge man lever…

Med LCHF hälsningar  Glad .

Frualbertsson
0

#25 vilket utomordentligt bra tips!

mulligast
0

Men jag tänke nu…hmmm

Om man gillar fläskasvålar.. så kan man ju göra egna, men istället för små tunna, så gör man dem lite bredare så att de blir som smala smörgåsar..kanske?

jaja jag vet att du ville handla detSkrattande men det är iaf ett förslag som kanske någon tar till sig..

Borde ju ge lite mer knäckebrödskänsla än ett salladsblad iaf