Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 2072 ggr
copia
0

Transfett förbjuds inte i Sverige

Läst i GT idag

- Vi har bättre resultat och ligger på lägre nivåer än Danmark. Därför finns ingen anledning att lagstifta, sade hon.
Transfett ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och finns ofta i livsmedel som innehåller stora mängder mättat fett. Stora mängder mättat fett??

jag trodde att det oftast fanns i kakor, kex och annat industrilagat, ofta gjort på vegetabiliska fetter. Det här får det att låta som om osten, fläsket, smöret och grädden är boven..igen…

Margareta
0

Trist att de inte skiljer på konstgjort transfett och naturligt.

Numer pensionär i Nynäshamn

magma
0

Ligger på lägre nivåer? Transfett är ju förbjudet i Danmark, kan det bli lägre än så? (Det skulle vara Glocalnet då förstås)

MaMaMade
0

*Det* var lågt Magma! Flört

Kan journalisten ha blandat ihop saker o ting månntro?

Vaddå lägre nivåer…det talas ju om nollvisioner hit o nollvisioner dit! Varför inte m transfetter?

andreas0
0

#0, Det "transfettet" som finns i mättat fett är inte alls samma som det dåliga konstgjorda transfettet dom använder till olika saker. Det har helt olika effekter för oss. Att dom valt att kalla båda för samma sak är ett mysterium.

Ulf-S
0

#4: "Mysteriet" här är att livsmedelsverket kränger margariner och oljor åt industrin, eller hur…?

Om det går att misstänkliggöra animaliska fetter så gör de det glatt utan att blinka.

Skogiz
0

#5 QFT. Det trista är att folk i allmänhet tänker"Det är ju tillåtet i Sverige så det kan inte vara skadligt" varpå dom äter vidare med gott samvete. Vilket bara är ännu ett exempel på hur dåliga människor är på att lära av historien… Vi har fått blandat stryknin(rävgift) i ölet (istället för humle) blyfärger i osten, det har blandats arsenik, svavel, fosfor, ammoniak  och jag vet inte allt i våra livsmedel.

"Ja men det var ju förr i tiden" säger det aningslösa folket. Jag lovar (hoppas?) att om 50 år kommer folk att slå sig för pannan för att dom inte kan begripa hur korkade folk var som åt margarin, transfetter och kopiöst med socker.

copia
0

man undrar vart rädslan i att förbjuda transfett sitter? Är det ekonimiska aspekter eller är det för att man inte ´vill erkänna den nya forskningen? Det är beklämmande att se hur man fortsätter att förespråka lightprodukter och annat konstgjort. jag förstår att folk blir förvirrade av allt detta, när det är så enkelt, att naturligt är bäst! Den största hälsovinsten av alla måste väl vara om vi fick ren mat att äta så att vi inte förstör ännu en generation. jag blir rent ledsen när jag tänker på hur mycke skit mina barn har fått äta genom åren, när jag fortfarande inte visste och förstog. Men jag gottgör det nu, och hoppas att jag kan få dom att tänka annorlunda.

Elaichi
0

#2 Det är inte totalförbjudet i Danmark, däremot får det vara max en viss summa som jag inte kommer ihåg, typ 2 g/100 g eller något….

Mervi
0

Det stämmer Elaichi.