Grädde
Nu är det jag igen med mina frågor…
Efter att ha läst mycket här i alla bra trådar så började jag äta grädde på ett annat sätt än vad jag tidigare gjort. Vad säger er erfarenhet när det gäller grädde? Leder det till stillastånd i viktminskningen eller kan man gå så gott som opåverkad genom gräddkonsumeringen om man ändå kompenserar det andra kolhydratintaget? Grädde är ju inte så väldigt kolhydratrikt.
Är för övrigt väldigt glad över att ha hittat kolhydrater i fokus och tycker att det är en otroligt bra idé med ett sådant här forum, har ingen i min vänkrets eller familj att prata om det med då de flesta tycker jag är galen som äter såhär. Undivker alltså helst att prata om det. Som en presentation av mig själv, för den som intresserar sig, kan jag berätta att jag arbetar på TGI Friday's, en amerikansk restaurant i Stockholm där det är VÄLDIGT lätt att äta HF mat! Annat hade det väl varit om det var en italiensk pastarestaurant…
Jag har tänkt gå på TGIF flera gånger, men tvekat inför menyerna. Vad skulle du som jobbar där rekommendera. Jag har stått stilla i vikten ett halvår och brukar suga i mig en trea grädde till mellis ibland, men oftast blir det yoghurt eller crème fraîche i stället. Jag tycker nästan att grädde kan smaka för sött.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Jag kan inte med kossa mu-mat så mycket alls har jag märkt. Men kostar på ibland.

För många (men inte alla) är mjölkprodukterna ett hinder om det blir större kvantiteter.
Det beror delvis på mjölksockret men även mjölkproteinet som triggar igång insulinproduktion.
Inte så konstigt egentligen.
Mjölk är ju faktiskt till för att små kalvar snabbt ska växa till sig och öka i vikt..
Har i princip samma effekt på oss fast som vuxna kan vi ju bara växa på bredden
.
Tack för era svar! Jag får helt enkelt prova själv! :)
#1 : Vi har ju mycket hamburgare och jag skulle rekommendera att ta en sån utan bröd (går även att beställa utan s k "burger set", alltså utan pickle, tomat & sallad) istället för pommes frites kan du få en "side-salad" men det skulle inte förvåna mig om du kunde få ett kokt ägg på sidan, om du vågar fråga förstås ;)
Min vanliga personalmat är Friday Chicken Burger utan bröd & pommes frites, det är som det låter, grillad kycklingfilé med smält ost och två skivor knaperstekt bacon. Kan inte säga att man blir jättemätt men visst kan man jobba ett 6timmarspass efter!
Annars har vi en "low-carb cobb salad" som är bra, har aldrig testat den själv men det är tärnad bacon, kokta ägghalvor och annat smått och gått, länge sen jag kollade ingredienserna till den men till den ingår även valfri dressing så varför inte ta en blue cheese dressing eller majonnäs till?

Jag använder grädde i kaffa 2 ggr om dagen och till att göra goda såser av. Eftersom jag går ner långsamt efter att ha stått still väldigt länge, äter jag det jag gillar och det är grädde. Jag går upp ett par kilo om jag äter mycket sallad. Ibland blir jag sugen på en stor sallad och det märks på vågen ett par dagar efteråt.

#Låter så konstigt för en nybörjare det där med viktuppgång o sallad. Det är verkligen en helomvändning man får tänka numera.

#6 ja i början när jag läste här, satt jag och skratta för mig själv, för en del låter ju helt knasigt!