Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 3116 ggr
Cattis77
0

För mycket Creme Fraiche/grädde??

Är lite orolig att vi äter för mkt fett i den bemärkelsen att vi äter för mkt creme fraiche o gräddsåser och inte så mkt just fett som i smör mm.

Det blir ju oftast mat med just creme fraiche i, ost, grädde osv.

Känns som jag kanske har missuppfattat hela konceptet ibland när jag står och gör mat. Kanske borde koncentrera sig mer på kött med smör på, smör i kaffet/te säger ni…Smör på ostrullar…Har inte kommit dit än, men visst smör är ju gott.

Ett axplock av vår vecka ser ut så här:

*Lasagne med aubergine och creme fraiche sås samt ost.

*Färdiggrillad kyckling gratineras med sås av creme fraiche, grädde, tomatpuré & kryddor.

*Ugnstekt falukorv med gratinerad broccoli/blomkål av creme fraiche, kryddor och ost

*Kött stekt i smör, med färdig Knorrs färska såser typ Bearnäs, pepparsås el dyl

Till frukost blir det oftast Turkisk yoghurt med hallon och nötter. Eller ägg och bacon.

Tycker det blir lite mkt cremefraiche såser med andra ord och missförstå mig inte nu, VI ÄLSKAR CREME FRAICHE så vi använder det gärna men ser det fel ut i matval??

Ulf-S
0

Jag kan inte se något direkt fel med att använda mycket grädde och creme fraiche…

För mig personligen funkar det inte om jag vill gå ned i vikt, men det är min alldeles egna invändning.

Wildrat
0

När jag gör varm sås så har jag i smör och kokosfett förutom (havre)grädde. Då får jag upp fetthalten rejält.

Äter ost ibland, även om jag inte borde, och gör då rullar med Bregott i. Gillar inte riktigt smörlukten, doftallergin (eller nåt) spökar då…

Går du ner i vikt och mår bra finns det ingen anledning att sluta med creme fraiche.

Mervi
0

Cattis 77, det är svårt att veta vad just du kan äta. Vi är olika, det är bara att prova sig fram.

andreas0
0

Jag tycker dina maträtter ser jättebra ut. Om du är överviktig och efter 2-4 månader på en sådan kost inte börjar gå ner i vikt så kan du överväga att bli lite striktare, men njut av den goda maten tills dess.

Fast knorrs färska såser bör du nog undvika, dom är nog rätt rejält sockrade. Rätt många falukorvar är dåliga också, men det finns bra sorter.

monica1942
0

Jag använder cr.fr och grädde nässtan varje dag till lunch tillsammans med karré kotlett kassler köttgryta skinkstuvning och så förstås mos på blomkål och broccoli till stömming.

Har ätit så dedan jag började med denna kost jan -07 och gått ner 15 kg. Min viktnedgång stannade av efter 4-5 mån och sedan dess har jag stått still. Det är fantantastiskt att kunna äta så här gott och ändå inte gå upp i vikt. Varje måltid är en fest.

När vi har våra vänner här ibland och dom får smaka våran mat brukar dom säja: Gud vad gott, hur har du gjort?

LCHF-livet är härligt

fiffi86
0

Jag har exakt "samma" problem! Jag älskar creme fraiche och äter det 1-2 ggr om dagen…

Creme fraichen jag använder innehåller 2,5g kol per dl om jag jämför med grädden som innehålller 3g per dl.

Jag är lugn i magen men förlorar heller ingen vikt. vilket är lite av grejen med lchf för mig…

Cattis77
0

#4 Jag är inte överviktig. ´Snarare tycker många av mina vänner att jag är alldeles för smal. Men min man äter samma mat som jag och han gick ner ca 2 kg på 6 dagar in i kosten men sedan inte rört sig ner nåt mer på en vecka. Kanske för tidigt att avgöra än.

Aha, är det så mkt socker i dom färdiga såserna?? Jag hade för mig att det var ok att äta dom. Får gå över till rena gräddsåser jag gör själv efter man stekt kött o dyl. Blir ju kanongott utav det.

#6 Det känns enormt lyxigt att äta CF två gånger om dagen men jag antar att det är en omställnignsfråga för en tidigare fettskrämd. Är oxå mkt lugnare i magen nu med denna kost än innan och det är därför jag hittat hit. Vill bara bli av med lite som lagt sig runt magen sedan graviditeterna och den dag man fyllde 30. För då förändrade sig min kropp över en natt känns det som. Eller så är det jag som fick en 30-års kris och började se på mig själv med andra ögon.

2,5g kolh per dl CF kan inte vara så farligt då vad jag förstår. Med tanke på hur mkt kolh man stoppade i sig tidigare i form av kvällsmackor, pastaholics som vi är, potatisgratänger och ris mm.

andreas0
0

#7, sök bland recepten här på sidan, det finns flera recept på goda hemmagjorda såser, bland annat en jättegod på hemmagjord bearnaise. Kolla även dom som finns under ariklar, dom kommer inte med i en vanlig sökning.

Om du inte är överviktig så klarar du antagligen högre andel kolhydater än dom flesta, så ät du din CF om du vill, utan att tänka på det.

Margareta
0

Cattis77 - läs på alla förpackningar i början och se om innehållsförteckningen innehåller socker. Om sockret kommer efter salt kan det vara ok ändå. Allt kommer i mängdordning med största mängden först.

Om man håller sig till livsmedel som inte innehåller mer än 3% kolhydrater (3g/100g) så slipper man oftast både mäta/väga/räkna eftersom det blir stora volymer innan det hinner rasa iväg och bli mycket kolhydrater.

Numer pensionär i Nynäshamn