Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-fågelrätter
Läst 6873 ggr
asagasa
0

Expert på stekpåse? Se hit!

Ikväll tänkte jag för första gången göra kyckling i stekpåse, det verkar ju vara en succé. Jag har läst recepten här och köpt både kyckling och påse. På anvisningarna för stekpåsen står det att man ska klippa ett hål i ena hörnet så att påsen inte spricker, men det har jag inte sett i något recept.

Vad gäller egentligen?

magma
0

Du ska nog klippa hål! För att påsen inte ska explodera när luften i den hettas upp. Jag brukar klippa upptill på påsen så inte geggamojan rinner ut.

asagasa
0

Ok, tack för det snabba svaret!!

Mona-Stina
0

Jag klipper aldrig hål i påsen. Jag anväder stekpåse flera gånger  veckan.

asagasa
0

#3, det tolkar jag som att det går bra vilket som!Glad Finns det nån särskild anledning till att du inte klipper hål i påsen? Blir det mer sky då?

/Åsa

evacarina
0

Kanske beror på hur hårt man drar åt klipsen, om man behöver klippa hål eller inte?

Vet inte, jag har alltid klippt ett litet hål. Mycket sky och krispigt skinn på kycklingen blir det.

En av favoriterna!

Airam1
0

Jag klipper aldrig hål i stekpåsen därför att man då riskerar spridning av hålet och därmed risk att buljongen går till spillo. För hög värme kan kanske vara risk för explosion, men inte annars. Länktips.

evacarina
0

Jag använder det lilla uppklippta hålet när jag häller ut skyn för att göra såsen. (det går ju att klippa sen oxå..) Grytlappar och ett rejält grepp om kycklingpåsen och häll ut i kastrull och på med grädde. Kycklingen ligger under tiden kvar i påsen och gottar till sig. Har aldrig varit med om att hålet spridit sig eller att skyn läkt ut.

Lynxx
0

På märket Toppits förpackning visar de att man skall göra ett hål i påsen. Lägg den med ena hörnet nedåt & klipp bort det övre hörnet.

Då blir det ju åxå lättare att hälla ut spadet.