Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3950 ggr
Nansy
0

Tips på frukost!

Hej.

Är så väldigt trött på ägg och bacon till frukost att jag behöver tips.

Idag har jag ätit mörk choklad med hasselnötter till frukost och det är ju inte så bra.

Så tar tacksamt emot tips:-)

Veratatto
0

Hejsan:-)

Jag åt till morgonen Turkiskt yoggi & jordgubbar, otroligt gott. Ca 1 dl av varje och jag orkade inte ens æta upp allt*s*

Mvh//Vera

linsen
0

Mezeyoughurt och hallon är himla gott.

jag förstår att du tröttnar lite.. det gör man ibland. annars kan du ju göra "polarbrödet" och ha smör och ost på så blir det som smörgåsar.:)

jonman1
0

Ät resterna av middagen från igår.

Santhe
0

De senaste månaderna har vi ätit 3 stekta ägg var, med örtsalt, paprikakrydda och mejram. Innan där åt vi äggröra. Tycker att det är fantastisk att jag inte tröttnat än. Däremot tröttnade jag väldigt fort på ägg o bacon, bytte bacon mot fläsk ett tag.

Pröva polar/äggbrödet. Eller kanske kokospannkakan. Nötbröd med pålägg? Paprika, gurka och dippa i cremefraiche?

greensis
0

Min favorit: Bladspenat stuvad med vispgrädde (i teflonpannan) med en burk makrill

Kokt ägg (prydligt skivat/klyftat så det ser smaskigt ut). Klick bregott eller hemgjord majonäs. 1-2 skivor valfri grönt. Pudra över örtkryddor.

Ostrullar(många) med 1-2 skivor grönt/rött.

Hemmagjord leverpastej/paté-skiva med tunnhyvlad färsk gurka uppepå. En enstaka kapris eller några pumpafrön är gott på, om man äter sånt.

Avocadohalva med creme fraiche och räker eller rom.

Fabricati diem, pvnc!

Kvinnlig40talist
0

Frukost-TIPS

Fet hälsofil/yoghurt med "några" clementinklyftor och lite kanelstänk alternativt "några" KRAV-apelsinklyftor eller "lite" av någon annan frukt eller bär.  

Ett glas varm choklad (fetmjölk och riktig cacao). 2 tsk cacao röres med 2 tsk vispgrädde - häll sedan på varm fetmjölk.

Flatbröd med smör och ost.
Flatbröd med smör, köttbullar/köttfärslimpa (ex fläskfärs).
Flatbröd med smör, ost och färska grönsaker, ex avocadoskivor eller paprikaskivor.
Flatbröd med smör och skivat ägg.
Flatbröd med smör, makrill/strömming.
Flatbröd med smör och (jul)-kalvsylta.

Nansy
0

tackar för tipsen!

men är flatbröd ok ätt äta?

Bjorne
0

Vi gör ett bröd hemma som är lika gott som enkelt att göra.
Blanda 3ägg, 100gr riven ost, 50gr sesamfrö, 50gram linfrö, 20 gr kruskakli samt lite bakpulver. Bred ut smeten tunt på en plåt och grädda i någon kvart. Det blir ca 8 skivor och en skiva innehåller ca 1gr kolhydrat om jag räknat rätt. I senaste satsen skippade vi osten och det gick precis lika bra. Jag brukar ta två skivor med ordentligt med smör och köttpålägg till frukost och det räcker bra.

Besika
0

Fritatta, det kan man variera i all oändlighet

Mimsivimsi
0

jag brukar äta en skinkschnitzel eller en bit fläskfile eller karre med guacemole och oliver till frukost.

Fast idag blev det lite nötter och en kaffe..

Cowboy
0

Hur kan man tröttna på bacon och ägg?

Mervi
0

Jag blev trött på att steka detGenerad och så tyckte jag baconet var för salt. Idag äter jag kokta ägg.

silvertopp
0

En riktigt god frukost : ett kokt ägg räkor i lake, någon skiva gravad lax, gurka, saladsblad, någon god majonäsröra och lite brieost. Ja detta lägger jag upp snyggt på en talrik och äter som en mycket god frukost.

MajaMaja
0

Min frukost idag:

Gorgonzola, körsbärstomater som rullades in i 4 skivor kokt skinka och en avacado med räksallad (hemmagjord).

Igår blev det:

2 OE-bröd med majonnäs salladsblad, kokt ägg, rökt lax och gurka.

Imorgon har jag planerat:

Stekt Ugglarps kabanosskorv, äggröra, körsbärstomater och en bit värmd Brie.

Kvinnlig40talist
0

Norskt flatbröd är ok = 3,5 kolhydrater/skiva

Wasa Fiber Plus är ok = 5 g kolhydrater/skiva

magma
0

För mig skulle det inte vara OK, var och en får välja vilken nivå man vill lägga sig på. Sedan beror det på av vilken orsak man äter LCHF- för min del var det livsnödvändigt att sluta med pasta, ris och bröd, lika nödvändigt som för en alkis att sluta med alkhohol.

För dem det fungerar att äta bröd utan att väcka suget eller brödbegäret, gå upp i vikt etc så är det OK! Men jag som är en gammal mackoman/pastaoholic skulle det inte fungera för. **Tyvärr!

**För att återgå till frukosttips: Ibland dricker jag äggmjölken till frukost om jag jobbat natt och inte får ner lagad mat. Annars kan det ofta bli omelett med räkor och majonnäs…Gott!

jaghetersophia
0

mixa hårdkokta ägg, majonäs och aromatkrydda,dill i mixer.

servera röran till avocado :)

Frualbertsson
0

Har inte läst hela tråden, men jag har ett tips.

Blanda tonfisk i olja med keso, hackad purjolök, svartpeppar, ett kokt hackat ägg och majonäs.

Det blir en supergod röra som lätt går ner som frukost, och om man vill kan man ta det på flatbröd, nötbröd eller polarbrödet.

kareninanna
0

pannkaksfrälst som jag är äter jag ofta omelettpannkaka. två ägg, en skvätt grädde plus massa kanel o lite kardemumma. vispas ihop till en jämn smet, steks i smör i ett stort järn (så den blir tunn) vänd. brukar ha lite kanelkryddad crème fraiche till. godis! o jag saknar inte pannkakor ett dugg :D

NancyAlke
0

Om man äter bröd som innehåller 3-5 g kolhydrater/skiva så har man snabbt konsumerat nästan hälften av dagens kolhydratsintag, om man är strikt alltså. Dessutom brukar man rekommendera att man ska utesluta spannmål, och då går brödet bort.

Man får så klart själv avgöra var man sätter sin gräns för low i lowcarb, eller rättare sagt känna av vad kroppen vill.

Nötbröd fungerar bra i stället för vanligt bröd för mig.

Amiechan
0

#17: Om man vill undvika glutamater (som jag) får man dock skippa Aromat. Den innehåller otroliga mängder glutamat…

bernil55
0

Magma skrev "För dem det fungerar att äta bröd utan att väcka suget eller brödbegäret, gå upp i vikt etc så är det OK! Men jag som är en gammal mackoman/pastaoholic skulle det inte fungera för. Tyvärr!"

Tack! Mycket, mycket viktig för mig, som just satt här och blev glad över frukosttipsen. Inte minst när det dök upp lite bröd… Generad

Frualbertsson
0

#17 aromat har jag fullkomligt älskat förut… men nu tycker jag bara att den är salt och trist. Används inte alls längre… flåt OT.

Mervi
0

Aromat kan bytas ut mot örtsalt  typ Herbamare.

magma
0

bernil55: Då borde du antagligen, precis som jag, hålla dig undan från allt vad bröd heter…Hemlis Prova att baka "polarbrödet" om du vill, en enklare variant är att blanda riven ost, avrunnen keso (jag är otålig och brukar skölja den i ett durkslag, istället för att vänta på att den ska rinna av…) med ägg och oregano. Sedan smetar man ut den på ett bakplåtspapper på en plåt, och kör in i ugnen. Jag brukar göra en stor sats och använda som pizzabotten…

fettbramat
0

Om ni vill undvika glutamater ska ni läsa noga även på räkor i saltlake. På Ica fanns inte några räkor i saltlake utan smaktillsatser. *morr*
Fundersam

jaghetersophia
0

Herre gud..fattar inte hur mycket skada ett kryddmått aromat kunder göra…det är ju nästan sjukt…sorry för förslaget

bernil55
0

Var inte ledsen, jaghetersofia! Jag försökte en gång undvika mat med glutamat men höll på att svälta ihjäl. Detsamma när jag försökte undvika mjölk. Ändå orkade jag laga en del mat på den tiden. Tror det börjar bli lite bättre med glutamaten, men vi måste påverka också. Jag har skrivit till Knorr faktiskt, men ska utveckla mina tankar mer till dom. Jag brukar skriva till ICA också om mina synpunkter. Tänkte i alla fall berätta att COOP gjort en fond utan glutamat!

Det är inte lätt! Och jag måste ge upp något och då kommer det att slinka med lite glutamat, tyvärr.

bernil55
0

Förlåt, jaghetersopha, stavade ditt namn fel! Försökte kopiera först men då blev det en länk.

jaghetersophia
0

Nu blev mitt namn fel igen…jaghetersophia var namnet…men sak samma… Tycker bara det är lite överdrivet med sånt rabalder..jag menar..finns massa recept här som är spännande, men allt passar inte alla så det är väl bara att man gör om det bäst man vill utan att klada så jäkla mycket. Själv brukar jag ha i en liten klick kaviar för att få i lite sälta, men har även aromat ibland…för mig är det inte så big deal…Inget man dör av precis..

Skaldeman
0

Jag äter för det mesta rester från någon tidigare middag på morgonen. Lagar man dubbel middag har man alltid en massa mat att tillgå. Enkelt uttryckt äter jag "middagsmat" tre gånger om dagen. Då slipper man alla frukostproblem.

/SSS

fettbramat
0

#30 - vi är helt klart olika men glutamat är något som livsmedelsfabrikanterna verkar vilja peta in i det mesta och som många inte mår särkilt bra av. Läs gärna mer här om du är intresserad.

Det är bara av välmening vi som skyr glutamat gärna informerar andra om förekomsten eftersom det "gömmer" sig i så mycket.

Själv kommer jag ihåg "aromatmackorna" vi körde med i skolan när maten inte passade, hårdbröd med margarin och massor av aromat.
Förvånad  

Ha det gott!

MegN
0

Frukosttips - "Megs special" äggtoddy:

- Smält 50-60g smör (ta gärna hälften osaltat, annars blir det ganska kraftig sälta - tycker de saltkänsliga…!)
- Kläck ner 4-5 äggulor (använd vitorna till ansiktsmask eller nåt, vad vet jag? - Själv slänger jag eller ger till hundarna)
- Värm på lite granna ytterligare, under omrörning, så att gulorna tjocknar en aning. Obs! Bara lite lite, annars blir det grynigt.

= Färdigt! Själv äter jag med sked, men det går förstås att dricka också.

Kvinnlig40talist
0

Jag ser att många reagerat över mitt tips på frukost med flatbröd.

Jag menar inte att man ska äta mängder med flatbröd, ett kan väl räcka med både smör och något mer ovanpå.

Allt beror ju också på hur man har det med övervikten, hur man har det med sin diabetes eller om man har någon sjukdom.

Själv har jag lyckligtvis varken diabetes eller någon sjukdom, inte heller så mycket övervikt. De första sex månaderna med LCHF åt jag inte alls spannmål (vad jag minns), men nu, när mina 8-10 kg är borta, så har jag besökt "flatbrödhyllan" då och då.

Men - det kanske inte är så bra för alla - det ingick som ett frukosttips.