sötningsmedel
Hej! Jag undrar om det är OK med sötningsmedel? Jag dricker mycket FUN-light och funderar nu på om det påverkar min viktminskning? Jag undrar vilka sötningsmedel som höjer blodsockret och vilka som inte gör det?
Det är individuellt. En del klarar sötningsmedel, andra inte. Bland som som inte klarar det så finns det dom som triggar sitt sockeberoende, och dom som får insulinutsöndring (= stoppad viktnedgång, eller till och med viktupgång) för att kroppen förväntar sig något sött.
Du får testa dig fram helt enkelt. För min egen del hade jag aldrig ätit något med sötningsmedel även om det inte hade påverkat vikten, för sådana onaturiga kemikalier anser jag inte bra för hälsan. Dessutom brukar saker med sötningsmedel vara fyllda med massa andra kemikaler också.

Fun Light funkar för mig i måttliga mängder, mest för att jag tycker rent kranvatten är blekt, och man tröttnar på citrondroppar till slut. Men jag har aldrig varit sockerberoende och har inga kännar åt metabolt syndrom, heller.
Precis som andreas0 skrev, prova dig fram.
För mig är det grader i helvetet, här. Ja, tillsatser är kanske inte så bra, men det ska fungera i vardagen också. Man får hitta en balans som man kan leva med, för hälsan, samvetet och det praktiska.
Fabricati diem, pvnc!
Man väljer mellan pest och kolera.
Sen jag läste "Den hemlige kocken" skyr jag alla kemiska tillsatser som pesten.
Numer pensionär i Nynäshamn