Optimalt bröd med överblivna vitor
Jag har svårt att slänga bort det utmärkta protein som äggvitorna som blir över från äggmjölken utgör. Nedanstående bröd
*Två-äggvitebröd med optimal sammansättning*
2 äggvitor (som blir över efter äggmjölken) vispas lätt med handvisp
1/2 dl linfrön (30 g) och
1,5 dl kokosflingor (c:a 40 g) blandas ner tillsammans med 1 krm salt och 1 tsk bakpulver
Låt det hela stå och dra några minuter så att det blir en mer fast smet. Platta ut det till en kaka på en mattallrik och kör 1 minut på full effekt i mikron, vänd och sedan 1/2 minut till på samma effekt. Jag torrstekte sedan lite i stekpannan för att få en trevligare färg.
(Vill du steka allt i stekpanna redan från början använder du 15 g smör att steka i. Då gäller värdena inom parenets.)
Sammansättning: 4%K 78%F 19%P, 387 kcal
(Med smör: 3%K 83%F 15%P, 493,7 kcal)
Det blir fyra bitar, cirka 100 (-125) kcal/bit
Jag har inte räknat in bakpulvret eftersom jag inte lyckades få någon vikt på det.
/Maia
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Tänk bara på att linfrön innehåller cyanid och att intag över 2 msk per dag inte rekommenderas.
Okej. det kände jag inte till. Berätta gärna mer. Gäller det hela, hackade, tillagade, malda, allt?
#1 Jag ser i en annan tråd där du diskuterat det här att detta inte gäller om linfröna är hela. De passerar då glatt ut igen.

Det stämmer, men kräver att man inte tuggar dem. SLV har info angående cyaniden.