Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 2483 ggr
[linda-pinda]
0

OT Deo som är bra?

Helt OT, men jag ställer frågan ändå: vet någon om det finns någon deo som är bra för kroppen och som verkligen fungerar? Svettas massor under armarna och har nu hört/läst att vanlig deo antagligen inte är bra för kroppen. Vill därför hitta något annat som fungerar.

AnnaCathrina
0

I vanlig deo finns det aluminum som inte är så bra för kroppen. Det ska finnas en spray som är utan på apoteket men jag vet inte hur bra den är.

Jag har tyckt mig märka att jag blir mindre svettig om jag inte rakar mig under armarna. Fast det kanske bara är nåt jag fått för mig. Nån annan som vet?

MaMaMade
0

Svett i sig luktar inte. Det är svetten i kombination m de bakterier som finns på kroppen/håret under armarna som gör att det börjar lukta.

Jag är en lat människa m håriga ben men under armarna tar jag bort håret just för att det inte ska lukta lika mkt svett.

Tänk på att vissa kan dofta mer, inte för att de har dålig hygien utan för att de kanske har en rikare bakterieflora, alltså inget att skämmas för!

Perla
0

En av mina väninnor använder Deokristall och det verkar fungera bra. :) Jag har dock inte provat den själv men jag hittade den här sajten när jag googlade: Do2

Trollbus
0

Jag använder en deo från Rosenserien som faktiskt funkar jättebra. Det är inget aluminium och bara naturliga ingredienser. Dock luktade det ganska illa i en kort övergångsperiod eftersom aluminium hade täppt till mina porer rejält och samlat på sig slagg som borde svettats ut. Nu funkar den hur bra som helst och jag tycker inte jag svettas lika mycket under armarna som förut. Finns i hälsokostaffärer eller billigare på nätet:

http://www.bodystore.com/

sussie
0

Jag använder ett Aloe stick som heter ever-shield. Jag varvar det med en aloe roll-on från apoteket. Jag tycker det verkar som att kroppen vänjer sig vid en sort och den får mindre efferkt. Därför har jag två sorter hemma.

[linda-pinda]
0

#2 jag har rakat mig under armarna sedan jag var 15 så inte är det på grund av håret som det luktar. ;-)

Tack för tipsen om deokristall, aloe stick och rosenserien! Skall kolla upp detta!

MaMaMade
0

Hår = mer yta för bakterierna att fästa på.

Lillianna
0

Jag har provat mig igenom en drös av olika sorter, inga konstiga utan sånna man köper i mataffären. Den som jag tycker fungerar 100% är Fresh, finns i några olika varianter. Tex Men, fresh och active. Mörkgrön 'rull' -flaska. Svider inte och ger inte vita märken på tröjorna.

Vet inte om den är mindre farlig än andra men man slipper lukta svett iallafall….. 

Svettlukten förändras även den beroende på vad jag ätit. Har jag ätit för mycket kolhydrater och sen skär ner igen luktar det kattpiss tycker jag. Oavsett hur 'ren' man är….

/Lillianna

~ Lillianna ~

batman
0

Jag kommer ihåg att när jag började äta lchf så svettades jag mer än vanligt + att svettet luktade sk*t (typ kattpiss!) Obehagligt som 17 men det försvann och nu känner jag ingen svettlukt. Hoppas det går över!

(jag rakar mej under armarna)

Besika
0

Jag använder också Forever Ever-Shield.

Ett stick med aloe, och inga aluminiumklorider.

Fick högsta betyg i Plus av de som inte har aluminium.

Messa mig om du vill testa.

[linda-pinda]
0

#7 ja, jag vet, men det har som sagt inte funnits hår i mina armhålor på över 20 år ;-).

#9 jag tror också att det har ngt samband med kosten. Sedan jag började äta mer animaliskt fett har svetten börjat lukta (och jag svettas mer också). 

Nåväl, jag skall undersöka de alternativ som tipsats om här. Den där kristallsprayen (DO2) lät ju intressant, men jag har ju fått lära mig att alun är farligt, så lite fundersam är jag ng. Någon som vet mer om detta ämne? (aluminiumammoniumsulfat-12-hydrat står det på deras hemsida)

Wildrat
0

När ketosen börjar producerar kroppen lite för mycket. En del kissar man ut, det kan man mäta med stickor, en del andas man ut, metallsmak i munnen och "dogbreath" och ytterligare en del följer med svetten och gör att man luktar sådär gosigt…

Kristallsprayen är alun (som även finns i kryddhyllan) som är sammandragande. Du hittar det också under namnet "Thaisten" på bla hälsokostaffärer och en del invandrarbutiker, antingen som spray eller en hel sten som man fuktar och smörjer med…

Mervi
0

Jag har inte hittat någon som jag tål, det kliar och huden blir irriterad. Som tur är så svettas jag inte så mycket så det blir problem. Tvättar mig och klarar dagen med det. Luktar inte svett någonsin.

Brynhilde
0

Deodorantsten/Thaisten har jag använt länge. Tycker den är effektiv.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

magma
0

Jag tycker jag aldrig luktar armsvett de gånger jag är lurvig under armarna… Hemlis