Frukt är godis
Tidigare har jag retat mig på folk som jämför frukt med godis. När jag klagat över mitt sötsug har jag fått höra: det är väl bara att ta en frukt så går det över osv. Jag kontrade alltid och sa att frukt är frukt och godis är godis,grrrr…! Tog jag en frukt så hjälpte det ju aldrig, jag blev ofta ännu mer sötsugen efteråt och fattade ingenting….
Men nu har jag förstått att dom hade rätt hela tiden: frukt ÄR verkligen godis! En massa kolhydrater som enbart triggar sötsuget helt enkelt. Naturligtvis blev det ännu värre sockersug för mig efter jag ätit min kära "nyttiga" banan etc. Så nu har jag kapitulerat: FRUKT ÄR GODIS SÅ TA EN FET BIT OST ISTÄLLET!
Jajamensan, jag kan bara hålla med! Frukt är godis fast det är nyttigare än godis, på nåt sätt ändå. Bara inget som vi ska äta som mat…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#1, Det enda som är nyttigare med frukt är att vi slipper en massa kemikalier, färgämnen, osv. med dom. Om man kollar på sammansättningen så är dom inte ett dugg nyttigare. Jag antar att du läst kostdoktorns sida om frukt.
#0, helt rätt, fet ost ska det vara! 

Visst känns det ovant att tänka i dessa banor men faktum kvarstår:
Banan innehåller nästan dubbelt så mycket kolhydrater som cocacola
Om man spetsar colan med en halv tesked vetekli får man motsvarande mängd fibrer som i bananen 
#2: Men den skillnaden är faktiskt rätt stor. Tänk azo-färger…
#2 #3 Ja, jag förstår och håller med absolut. Men jag anser fortfarande att naturlig frukt är nyttigare än kemiskt godis. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Det är nog väldigt olika hur man tål frukt. jag kan äta en frukt om dagen utan att bli triggad. däremot kan jag inte alltid äta ost, det sätter igång matbegäret. ett äpple och ett stort glas vatten fungerar bra som mellanmål på eftermiddagen. banan däremot fungerar inte lika bra. men bäst är avokado, då blir jag nöjd.
Protein g E% Fett g E% Kolhydrater g E%
Avocado 2 5 15 86 4 10
Banan 1 4 1 5 22 90
Äpple 0 2 0 1 12 96
Källa Miljömat
LCHF hälsningar
.
:)
I morrn ska jag äta en vitaminrik lever, och idag blir det nog en camembert till lunch. Cripps Pink, som jag skriver om på min sida här på KiF, aktar jag mig för!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus