Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5578 ggr
miagumman
0

Sluta med det där nu!

Imorse när jag satt och åt frukost ringde en av mina systrar. Jag nämde vad jag åt och att jag kände mig lite less på ägg och bacon och då sa hon: men sluta med att äta så där nu! Det är ju inte bra med sådär mycket fett det säger ju alla! Jag bara skrattade och bytte samtalsämne. Orkade inte med att försvara mig osv Samtidigt som jag blir trött av att höra såna kommentarer så förstår jag henne. Hon är troligtvis orolig över att det är skadligt med allt fett för mig pga att vi har stora hjärtproblem i släkten mm, det är ju jag med ibland.Ledsen

Tänkte idag på hur sällan jag känner av mitt förr så dagliga sötsug. De gånger jag känner av det är direkt efter jag ätit lunch eller middag. Förr tog jag alltid en god kaka och kaffe på maten eller så åt jag choklad eller lösgodis,inbillade mig att det gjorde minst skada då…Kan det vara därför suget blir som störst den tiden,att kroppen är van vid det eller vad beror det på att sötsuget kommer direkt efter maten?

Nu när jag känner sådär tar jag kaffe och nån bit mörk choklad istället och sen får det vara bra,men visst känner jag att det finns där i bakhuvudet men jag kan numera hejda mig iallafall!Glad

venuseva
0

Testa att äta något annat som du inte är less på. Föreslår ett löskokt ägg med smör och lite makrillfilé.

Mervi
0

Det är säkert vanan att äta något sött efter maten som spökar. Ta en bit ost och en kopp kaffe om det blir för svårt.

chapp
0

Låter som du blir (vänligt) dominerad av syrran. Bit ifrån, det är bättre för självkänslan, i min erfarenhet.

Suget bleknar! Efter ett år - borta. Det blir lättare och lättare att avstå.

[Norum]
0

Känns lite märkligt ibland när man äter… Folk tittar på tallriken och på mig som att "År hon inte riktigt riktig den människan??" Men dom skulle bara veta vad bra kroppen mår på maten… Deras förlust, inte min! :-)

Anders-S
0

Benägen att hålla med din syster. Omega-6/omega-3 kvoten beräknad som linolsyra/EPA+DPA för stekt bacon blir 61:1 enigt Fineli.

Idealet att sträva efter är 1:1.  Färdigförpackad bacon innehåller också en massa tillsatser som inte är roliga.

Du bör alltså komplettera din måltid med något som innehåller mer omega-3 t.ex. lite fet fisk, sardiner, sill, böckling, makrill, eller vildfångad lax. 

På min önskelista står en automatisk framräkning av omega-6/omega-3 kvoten enligt ovan i t.ex. minmat.net

Hade du valt en skiva lever istället är kvoten 2.6:1 istället för 61:1 enligt Fineli. Inte lika inflammationsskapande.

miagumman
0

Anders_S, vad menar du? Är inte bacon bra i den här kosten? Eller menar du att tillsammans med ägg och bacon skulle jag ha ätit ex,makrill då hade det varit bättre? Jag brukar vanligtvis äta bacon eller rökt skinka tillsammans med en äggröra gjord på 2 ägg och 2 msk grädde, sen kaffe med en pytteskvätt grädde i + nån skiva fet ost. Ohälsosamt tycker du….?

Jag väger inte det jag äter och har ingen koll på ratio osv så det kanske blir heltokigt det här då….För mig skulle det här inte funka om jag var tvungen att väga,och räkna ut en massa värden;skulle kännas som vv el dyl,  utan jag försöker läsa allt jag kan komma över istället samt ta del av tipsen härifrån. Men vem vet i slutänden kanske jag har ätit heltokigt ! Det är det jag är rädd för och då känns det ibland säkrare att kanske hoppa av det här….Usch,va svårt!

Jennix
0

#6  Ta det lugnt! Nu pratar vi om att jaga kameler eller mygg. OK? :)

Man tar bort och ändrar kosten i den fart man känner att man orkar. Du ska INTE behöva väga maten du äter, tycker jag. Jag gör det inte och har klarat mig bra.

Det är fullt möjligt att det finns bättre saker än bacon att äta men det finns också betydligt SÄMRE saker att äta!

Så du som nybörjare, miagumman: ät ditt bacon i lugn och ro du. Är du trött på det, byt ut mot nåt annat: fisk eller kött eller ägg. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Lehane
0

#7 Håller helt klart med dej Jennix. Bara att sluta med kolhydrater o att tillföra kroppen animaliskt fett är en god början till ett hälsosammare liv. När man blivit mer varm i kläderna kan det vara bra att börja öppna ögonen för e-nummers skadlighet, omega3 kvoter osv

Fnyfniken
0

Anders_S, har du läst på EvaKs blogg att engelska livsmedelsverket kommit fram till att kvoten n3/n6 inte spelar någon roll? Jag vet inte hur de har kommit fram till det, för jag hittar bara abstract från rapporten på PubMed. Vill du ha länk? Antagligen är de ute och cyklar igen.

vikingmormor
0

Intressant vad som händer när en person hållit på med denna koständring en längre tid, jfr Anders kommentar #5. Först håller man reda på var de kolhydrater man ska undvika finns, sedan börjar man titta på fetterna, kvaliteten på proteinerna, livsmedelstillsatser…ekologiskt…

Min äggrör består av 6 ekologiska ägg, 3 dl ekologisk vispgrädde, lite salt och vitpeppar, men efter sju år med min kostomläggning, så ser jag annorlunda på omega-6 och omega-3 innehåll och kvoter. Det sker en succesiv förändring av den ursprungliga livsstilsförändringen. Det är inget man måste skynda på, det kommer nog automatiskt, i takt med erfarenheter och kunskaper ökar.

Amiechan
0

#10: Jepp, och det gäller att komma ihåg det också när man skriver och ger råd. En sak i taget så att man orkar och vill.

vikingmormor
0

Ameichan, tror inte det framgår någonstans för en nybörjare, just detta med att en "lätt"  och enkel rak fråga - kan få många nästan olika svar. Allt beroende på hur frågan tolkats av läsaren  /läsarna.

Att de flesta ökar på sin kunskap angående matens olika beståndsdelar, förstår hormonernas samspel, kvaliteten på råvarorna - ekologiskt - över tid, kan tyckas självklart men kan inte tas för givet. Jfr råden till typ 1-sockersjuka, de inom sjukvården och de med typ 1, med LCHF-kostövergång klar -uttrycker sig mycket försiktigare.

En hel del av "språkförbistringarna" inom KiF, beror säkert på detta, men för den saks skull bör väl felaktigheter/missförstånd korrigeras?

miagumman
0

Ja, det är inte lätt att veta om man gör "rätt" när man som jag är nybörjare på det här….Jag är så himla rädd ibland över att jag mixar ihop maten på fel sätt  så det blir typ.katastrof på mina värden i slutändan….Och då tänker jag främst på att hjärtat ska ta skada osv efterssom vi som sagt var har stora hjärtproblem i släkten. När de tankarna kommer funderar jag på att hoppa av alltihop och inte "laborera" mer.Ledsen Man har ju i alla tider blivit "hjärntvättad" med varningar över hur farligt det är att äta fett så det sitter djupt. Men jag har köpt hem 4 böcker nu av Skaldeman,Litsfeld och Dahlqvist som jag ivrigt studerar!

En matdag för mig kan se ut så här:

Frukost: Bacon och äggröra på 2ägg och 2 msk grädde samt kaffe med grädde och en ostbit.

Lunch: 1 kokt ägg med majonäs och makrill samt en avocado, kaffe och ibland 1 bit mörk choklad.

Middag: Entrecot med vitlökssmör och romansallad

Jag dricker vatten till alla måltider förutom på helgen när det kan bli ett glas vin till middan istället.

Mellanmål kan jag glömma ibland men om jag äter det blir det kaffe och en ostbit, eller nötbröd med bregott och ost el dyl.

Så kan det se ut ,och på helgerna blir det gärna nån god ost,vin, hemgjord glass eller nåt annat gott. Vad tror ni om det? Är jag helt ute och cyklar?

Jag har gått ner ca 3,5 kg på dessa 3,5 veckor och vill tappa ytterligare några kilon,( ca 3,5 till ) men först och främst vill jag tappa mitt sötsug som nu försvinner mer och mer!Glad

magma
0

Jag tror att om man går in och petar i detaljer väldigt ingående, så är det risk att man som nybörjare blir avskräckt- eller tycker det är så krångligt och svårt att man så småningom väljer att återgå till sin tallriksmodell. Och det vore sämre än att faktiskt äta sitt bacon, trots omega3/6 balansen… Så småningom kommer man dithän att man är så säker på kosten att man kan börja rikta energin mot finliret.

miagumman: Jag tycker det ser alldeles utmärkt ut det du äter, och om du mår bra så fortsätt i den stilen!

miagumman
0

Magma, jag mår bra men tycker jag känner mig mer matt i kroppen än vanligt ibland och då främst på morgonen. Sen har jag mer hjärtklappning oxå än tidigare. Vissa dagar känns det i kroppen som när man legat sjuk i feber,influensa el.dyl och håller på att återhämta sig….

magma
0

Hur länge har du hållit på? Det kanske du har skrivit, minns inte…

miagumman
0

I måndags gick jag in i 4:de veckan

magma
0

Många känner en varierande grad av matthet, trötthet, huvudvärk och att kroppen är orkeslös de första veckorna. För en del går det över på första veckan, för andra tar det längre tid- för mig tog det tre veckor innan jag kände att det vände på allvar, och träningen funkade inte bra förrän efter två månader. Eftersom du bara hållit på fyra veckor tror jag mattheten beror på det, hjärtklappningen kan jag dock inte svara dig om.

Kanske någon annan känner igen sig och kan svara på det?

Effie
0

Jag har för mig att det är flera som undrat just över hjärtklappning - inte att det slår fortare, men att det slår hårdare på något vis. Det märkte jag i början, och det gick över efter några månader, ungefär. Jag tänkte inte närmare på det; det är därför jag inte kan ge något klarare besked.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

ullna
0

Jag tycker också din meny ser exemplarisk ut. Dina bokval också. Och resultat får du med. DU KAN!!!!

miagumman
0

Tack alla snälla för svaren! Ang.hjärtat så känner jag av det mer, vet inte riktigt hur jag ska förklara men det typ. hoppar till och slår lite mer oregelbundet än vanligt mm samt så känns pulsen mer oxå. Har även känt av lite mer ångest på morgonen  och det oroar mig för det hade börjat lätta lite innan jag började ändra på maten.( Äter sertalin för ångest och sömnproblem sen ca 1 år tillbaka och målet är att jag ska kunna sluta med dem så småningom.)

Men jag försöker intala mig att det är omställningsproblem som ställer till det.

Kram på er alla!

Amiechan
0

#12: "En hel del av "språkförbistringarna" inom KiF, beror säkert på detta, men för den saks skull bör väl felaktigheter/missförstånd korrigeras?"

Nej, men det är väldigt stor skillnad på vilket sätt man korrigerar saker. Att som i #5 ta upp saken var på Anders_S nivå och inte Miagummans och fick snarast motsatt effekt. Man bör försöka vara smidig vikingmormor och det går att vara smidig samtidigt som man hjälper till en större kunskap.

vikingmormor
0

Miagumman - jag har också en massiv ärftlighet för hjärtkärlsjukdom i släkten, hjärtinfarkter, hjärtsvikt till följd av detta och även död-kanall-fall i hjärtinafrkt.

Trots detta har jag hållit mig till denna kost i mer än sju år, jag har kollat vissa blodprover, men det är sånt man gör av nyfikenhet om man själv är i branchen, Kan trösta Dig med att mina konstigt nog fina värden (bara siffror, som egentligen inte säger så mycket) är lika fina nu, som före kostbyte, under tiden när jag började. Ingen skillnad, jag lovar, så det är inte nödvändigt ens med en tillfällig förändring av kolesterol vid kostbyte, ökar det är det logiskt med behov av reparationsämnen = kolestrol.

Om Du tänker tillbaka på tiden innan kostomläggning, så hade Du kanske mycket blodsockersvängningar och stora variationer i blodsockervärdena, när man har det, så kan man känna yrsel, hjrtklappning, illamående, det svartnar för ögonen… om man därtill är lite ångestbenägen (Sertralinbehovet) så tolkar man desa symptom som farligt, ångesten ökar ännu mer, tänker på släktens hjärtsjukdomar, än  mera ångest, oron ger diffust sug, sockerätandet ökar,  ångesten går ner då kroppen får socker och men återkommer när sockret sjunker ytterligare, sedan p.g.a. insulininsöndringen så är hela cirkeln igång igen.

Tänk på att vara i verklig balans när Du beslutar Dig för att sätta ut Sertralinet, de insättningsfenomen Du då hade, återkommer som utsättningsfenomen , alltså samma biverkningar in, som ut. Sertralin är det SSRI-preparat med mest problem med utsättningsproblem. Det är inte abstinens utan en ren kemisk effekt. Tänk också på att en bra kognitiv terapi är en livslång lösning på ångest utan läkemedel, men ta en sak i taget, föreslår kosten först, då Du nu börjat, låt Sertralinet vara till Du även lärt Dig de kognitiva teknikerna för att hantera tankar som far vilse och ger ångest. Du har börjat bra!

magma
0

Miagumman, äter du cocosfett? Jag har ett svagt minne av att en del här känt av hjärtklappning o.dy när de ätit cocosfett.

miagumman
0

Vikingmormor, jag har ätit ssri-preparat förr så jag vet en hel del om både biverkningar och utsättningsproblem, tro mig!Ledsen

Det är ju inte så att man kastar sig över dem precis och jag stålsatte mig i det längsta även denna gång men ibland finns det som inga andra alternativ. Kbt har jag oxå prövat på och det är nog bra på sitt vis men allt för dyrt  tyvärr.

Jag tänker absolut inte börja med nån utsättningsperiod nu i det här skedet, det förstår jag inte skulle funka, men kanske till sommaren nångång och då i väldigt lugn takt. Men jag har inte ätit en enda losec sen en vecka tillbaka så dom gick det bra att sluta med, jippi!Glad Hoppas det håller i sig.

magma, nej jag äter inte cocosfett.

Mervi
0

Jag åt mycket bacon i början men sen plötsligt så blev det för salt tyckte jag och slutade nästan helt med den. Använder den ibland i matlagningen. Jag tror att många saker man äter i början ramlar bort på vägen och man hittar nya. Och så lär man massa nytt hela tiden. Jag tycker också att din mat såg jättebra ut.Skrattande

stellina
0

Prova på att äta något annat. I längden blir det väldigt trist (tycker jag och tydligen du) att äta samma sak hela tiden.

Tex;

En blandad sallas med olivolja och någon fisk. Eller med endast olivolja. Fin ekologisk ost och tomat och broccoli.Fetaost med omelett. Lax. vispad grädde med lite bär.

Finns massor att välja mellan!

vikingmormor
0

Miagumman, det finns kurser på nätet i både kognitiv terapi och kognitiv beteendeterapi, de är ganska lika. Har sett gratiskurser och såna man betalar för, men summan är aldrig som att gå till privat terapeut, vanliga sjukvården har för få terapeuter och de flesta vill inte överge sin Freud, den psykodynamiska terapin.

Här är så många datorkunniga på KiF, vana att leta efter saker på nätet, någon kanske är snäll och kollar in bra info till Dig om kurser som ej kostar något, jag vet att det finns, känner också en som blev av med sin panikångest, men han säger han glömt adressen.

venuseva
0

#21 funderar på om du skall lägga till magnesium ett tag för hjärtats skull. Känn in om det gäller för dig.

Anders-S
0

Låter lite konstigt att man först skall rekommendera en nybörjare att äta t.ex. bacon och sedan efter en tid tala om att det är nog inte så nyttigt.  Ger det förtroende?  Jag tog upp detta redan i slutet på sommaren och det vållade även då en hetsig diskussion.  Tycker det är enklare att från början ge nybörjare råd som man kan stå för.  Då kanske även dietister och vårdpersonal får förtroende för våra åsikter till slut.  Jag hävdar i alla sammanhang att man inte behöver äta några konstigheter, att det räcker alldeles utmärkt med enkla, billiga råvaror som finns i vanliga matbutiker. Tycker inte heller att man behöver hålla på att räkna % eller kvoter dagligdags.

Men eftersom jag inte anser mig ha någon egen kunskap om vad som är nyttigt och vad som är farligt utan måste bygga på det jag inhämtar från andra, anser jag också att det är bra att vara försiktig.  Tror Skaldeman fomulerade det så att vi har inte råd med några dödsfall. Går man emot vedertagna åsikter och rekommenderar någon att äta vissa matvaror, t.ex. bacon, har man faktiskt bevisbördan. 

Att däremot råda någon att avstå från något, som många är överens om är olämpligt, är mindre riskfyllt. Du blir knappast sjuk av att inte äta bacon.  Det är också ganska okontroversiellt att påpeka att en låg omega-6/omega-3 kvot anses bättre än en mycket hög, speciellt om man har hjärtproblem i släkten.

Ja, miagumman, man kan kompensera vissa ingredienser med att kombinera med andra. Det är därför jag ofta skriver att det är bra att äta lite fet fisk som förrätt.  En måltid med flera ingredienser eller rätter är oftast, men inte alltid, bättre än att äta ensidigt.

Ulf-S
0

#30: Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att inte avråda från bacon.

Självklart bör man kasta in en brasklapp om att rena råvaror är bättre än processade, t.ex. är ju rent kött mycket bättre än de flesta charkuterier (med väldigt få undantag) man hittar i butikerna.

Men om man övergår från att äta skräpmat med kolhydrater till att äta ägg och bacon menar i alla fall jag att man gör en stor hälsovinst eftersom kvoten mellan omega 3 och 6 knappast försämras, samtidigt som man slipper påfrestningarna från kolhydrater.

Vi måste vara öppna och acceptera att alla inte orkar sträva efter att äta en teoretiskt optimal kost. En del bryr sig helt enkelt inte. Andra inser gradvis hur kosten kan förbättras och finjusteras.

Jag anser att det är vansinne att förvänta sig – nästan kräva – att alla som äter lchf ska äta en extremt "hälsokostinriktad" variant. Människor inom alla kosthållningar äter mer eller mindre bra, så är det bara. Ingen gillar att få skrivet på näsan hur det ska gå till.

Alla måste själva få göra sina egna val, vare sig vi gillar eller ogillar vad resultaten blir.

dufva
0

Man kräver inte av en nybörjare på piano att dom ska spela mozarts menuetter på den första lektionen.

Man tar grunderna först och bygger sen på efterhand som intresset och kunskaperna växer Fundersam ..

Anders har förstås helt rätt när han påpekar att omega 3/6 kvoten är viktig.  

Frågan är dock mångfasetterad och kräver nog helst  egna trådar för att kunna tränga ner djupare i frågan 

Många av oss som varit kostintresserade ett längre tag funderar på både det ena och det andra vad gäller finslipandet av en optimal kost.

Fettsammansättningar, tillsatsämnen, sötningsmedel, kosttillskott mm. är frågor som dyker upp efterhand, och dom diskuteras också flitigt och på djupet i en mängd trådar här på sajten

Det är upp till var och en att när som helst söka bland dessa trådar. Det är helt ok att "sparka liv" i en äldre tråd eller starta en ny angående nåt specialämne.

Men som sagt tror jag att man ska vara lite återhållsam med att kräva mer av en nybörjare än vad man är säker på vad hon kan hantera utan att pekpinnarna känns för avancerade.

Det är nog tillräckligt mycket  i början med en ny kost och med hur den egna kroppen reagerar på omställningen som följer..

blodtopp
0

Om du vill öka serotoninhalten själv kan du göra det genom kosten, för att kanske lättare kunna handskas med sertralinet och eventuella utsättningsproblem när du bestämmer dig för att dra ner. Jag har fått samma medicin, men jag bestämde mig för att inte äta den då jag inte är depressiv (han skrev ut den för att jag ska få sova om nätterna, vilket är lite underligt då serotonin är ett vakenhetshormon…). Jag har letat info på nätet på alla möjliga håll och hittade vad man kan göra själv.
  Om man äter mycket kött, ägg, mjölkprodukter och tomater och även kanske tar magnesium och kaliumtillskott så ökar man kroppens egen produktion av serotonin och melatonin. Dessa livsmedel innehåller mycket tryptofan som bildar de hormonerna. Kanske nåt att tänka på? Om du vill läsa om det på nätet så sök på tryptofan/tryptophan, serotonin mat och liknande. Det gjorde jag, och det är jag glad över då jag på detta sätt slipper äta tabletterna.

Och du! Ät bacon om du vill det, vill du inte så strunta i det. Huvudsaken är att Du mår bra!

andreas0
0

#33, Serotonin är inte ett vakenhetshormon. Serotonin har flera funktioner i kroppen. En av dom är att det får oss att bli sömniga och sova, när det finns större koncentrationer i hjärnan. Framåt kvällen börjar kroppen utsöndra en massa serotoning så att vi blir trötta, och somnar. När vi sedan sover så minskar mängden serotonin i hjärnan, och andra hormon tar över (bland annat kortisol). När mängden serotonin har minskat tillräckligt mycket, och blivit övertaget av andra hormoner, då vaknar vi igen. Det är så kroppens kontroll av sömnen fungerar.

Sådana med sömnstörningar och äldre personer har ofta svårt att tillvärka tillräckligt med serotonin. Det är därför äldre personer sover mindre, det är inte sömnbehovet som minskar, utan dom vaknar för tidigt på grund av för lite serotonin helt enkelt (och känner sig pigga, eftersom serotonin är det som gör oss trötta). Därför är det rät logiskt att ta serotonin om man har svårt att sova. Men det viktigaste är att kolla på det som har minskat serotoninproduktionen, och det vanligaste är att stresshormoner har tagit överhanden istället när man blir stressad.

Serotonin är också t.ex. det ämnet som koffein motverkar effekterna av, därför man blir mindre sömnig av kaffe.

Detta är altså vad som händer i hjärnan, i övriga kroppen har serotonin en del andra roller, bland annat i nervsystemet. Men det är inget vakenhetshormon för det.

Dina råd är säkert bra i övrigt, ville bara påpeka att det inte alls är något vakenhetshormon.

(Nu är detta något förenklat, för det är inte serotonin direkt som används, utan serotoninet omvandlas för till melatonin, men effekten är samma. Den här omvandligen sker inte när man är utsövd, därför blir man inte trött av serotonin på dagen, då det spelar andra viktiga funktioner i kropen.)

blodtopp
0

#34 Aha! Där sa du nåt jag missat. Jag har trott att serotonin och melatonin är två vitt skilda hormoner men som 'jobbar ihop'. Och därför har jag inte riktigt hängt med på varför båda bildas av tryptofan. Men nu förstår jag bättre.
  Men jag tycker ändå det är synd att det är ssri-preparat som skrivs ut när det är sömnproblem man har. Nu har jag dock melatonintabletter hemma som jag äter istället. Tyvärr vaknar jag ändå flera gånger om natten om jag är nervös och orolig för nåt jag ska göra dagen efter… *suck*

Nåja, det var lite OT.

andreas0
0

Det är alldeles säkert höga kortisolnivåer som ställer till det för dig. Det får man när man oroar sig för saker.

Det enda man kan göra åt det som fungerar i längder är att sluta oroa sig, men det är väl tyvärr lättare sagt än gjort.

Hoppas du hittar någon lösning.

SvartKaffe
0

Andreas, du skrev så här ovan…

"Serotonin är också t.ex. det ämnet som koffein motverkar effekterna av, därför man blir mindre sömnig av kaffe."

Vi måste vara tvärsemot i vår familj, min pappa kunde inte somna om han inte tog sig en kopp kaffe innan läggdags och jag har inte heller några problem att hälla i mig mycket kaffe under kvällens gång utan somnar ändå utan problem.

blodtopp
0

#36 Jo, jag är ju sjukskriven för utbrändhet igen, så kortisolhalten är nog på tok för hög. Ännu en orsak till att jag är anti-ssri-preparat Flört Tror inte att det är riktigt rätt väg att gå för mig. Men nu ska jag sluta kapa tråden Hemlis

venuseva
0

#38 fortsätter din kapning med ett litet tips för att undvika stress inför morgondagen, genom att aldrig bestämma i förväg vad du skall göra. Iallafall om det som inte behöver bestämmas i förväg. Det har underlättart för mig och min sömn. Samt att jag dricker magnesiumvatten innan jag lägger mig och ett löskokt ägg med lite smör. Oskyldig

blodtopp
0

Venuseva: Inatt var det lite svårt att undvika stressen då jag skulle till läkaren imorse. Annars gör jag som du brukar göra, men det hjälper inte. Men nu försöker jag komma ut på dagarna och hoppas på att det hjälper.

venuseva
0

Precis, det var det jag menade, att vissa saker måste bestämmas. Hoppas du hittar sätt att komma till ro. Kram till dig.

andreas0
0

#37, Koffein har olika verkan för olika. För en del så verkar det så svagt att dom inte märker av den effekten. Speciellt om man dricker mycket kaffe och/eller har druckit det under en längre tid så har kroppen blivit så koffeinresistent att den inte märker av det.

Koffein är också beroendeframkallande, och om din far alltid dricker mycket kaffe så kanske han är så kraftigt beroende att  han behöver en "fix" för att inte få abstinensbesvär på kvällen? Och att abstinensbesvären uttrar sig genom att han får svårt att sova?

Margareta
0

Allt det här beskrivs i boken Matmissbruk av Anne Katherine - det var den boken som fick mig att sluta med vetemjöl. Det var 2001 i februari - 7 år sedan.

Numer pensionär i Nynäshamn