Sugen på Gräskött
Är och läser på hemsidan om Gräskött och kollar kartan var man kan hämta det i Stockholmstrakten. Har ingen bil och det är alldeles för långt från pendeltåget.
Finns det någon som jag kan åka med för att hämta en Stockholmslåda? Kan alla dagar alla tider.
Vi kommer att åka framöver, men jag vet inte ännu när…
Numer pensionär i Nynäshamn
Ok, Margareta. Det vore guld värt att kunna åka med er. Gör en beställning imorgon. För avhämtning när det blir dags.
Jag har ingen aning om när det blir av. Vi har rätt mycket omkring oss just nu och flera andra "resor" inbokade. Hur långt i förväg måste man boka?

Jag tänker också handla, inom de närmsta veckorna, dvs inte nästa men nästa! Tror jag. Har fått en vattenskada i köket så det måste byggas om och tänkte passa på att tömma frysen!
//Karin
Vi kanske kan koordinera hämtningen till att passa flera stycken? Skall ringa dem imorgon och fråga hur länge iförväg man skall göra sin beställning innan leverans osv. Meddelar svar när jag vet.

Jag har bil och kan hämta iallafall!
//Karin
Juste, Karin20. Skall ringa och höra hur lång framförhållning man skall ha från beställning till leverans, osv.
Jag bor ju inte så långt ifrån, men kör ej bil (inget körkort). Jag har varit in och kollat hemsidan, men hittade inget om "Stockholmslådan" Vad innebär den? HUr stor? HUr många kilon? Kan den transporteras i en sk dramaten?
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Har pratat med gården och diskuterat olika upplägg. Om man är 3 st kan man dela på Stockholmslådan, fast precis är 5:- mer/kg. Det går buss till Odenslunda kyrka och därifrån var det inte långt, de kunde komma dit och leverera. Ev kunde de komma till pendeltåget också i Märsta. Så för mig blir det antingen en Husmans på 9kg med köttfärs och grytbitar eller en del Stockholmslåda där ädelbitar är med också. Kvinnan fick mig verkligen att fatta hur gott kött är utan "kraftfoder".
Det vore kanon att vi är 3 som delar på en Stockholmslåda, c:a 10kg var. Borde gå ner i en Dramaten.
Leta lite till anki1, under prislista tror jag du hittar vad du söker.
Kvinnan sa också att man bör inte äta kött varje dag, fniss
. Jag sa att jag gör det.

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
Nu har jag gjort min första beställning och åker och hämtar den imorgon. Det blir lite av varje på 8kg. Jättetrevliga människor som driver Lundby gård i Märsta. tel 08-59148033. Får leveransen till pendeltåget. Kanon, jag är jätteglad.
Lycka till med köttet. 
ok, jag kollar lite till.

Inte för att jag tror att alla läser denna tråd, kanske mest för Stockholmare eftersom det kom upp via Smaklust, mässan i Stockholm. Men, jag tycker alla kan gå in och titta på deras hemsida, de finns ju på flera ställen i landet. Några till hade egna hemsidor och andra kan man säkert hitta via Eniro. Och de hade transporter via Bussgods, så detta är för alla!
//Karin
Jag tycker det är för dyrt. För mig ivf. Dessutom är jag mer intresserad av styckdetaljerna som inte finns i lådorna än av de som finns i dem.
Kanske man kan hitta gräskött någon annanstans? Kött fritt från kraftfoder, alltså.

Kan man inte be dem som tar fram lådor med t ex gräskött att ta fram LCHF-lådor också med fetare styckningsdetaljer?
Var till Märsta och hämtade kött vid pendeltåget. 5kg köttfärs, en stor rostbiff och en stor ytterlår. 7,5kg och 140:- per kg fick jag betala för detta i förväg frysta kött, som var paketerat i 1kg:s påsar för köttfärsen. Trevlig bonde.
Skall bli spännande att tillaga och smaka på senare.
Lycka till med köttet!
jag håller på att övertala min bror som ska gå över till köttdjur från mjölkkor att han ska titta på det där med gräskött om inte det så iallfall ekologiskt. Operation övertalning pågår alltså
Håller tummarna för ditt övertalningsförsök.
Äve jag håller tummarna… jag påverkar ortens bönder så gott jag kan och skickar länkar mellan varven och säger att detta är "coming" och att det gäller att vara med från början…

# 17. Hos Sveriges KRAV-bonde nr 1, han med ett eget slakteri, har jag lyckats med det, i alla fall. Han håller till i Vallentuna. Han tror själv absolut inte på det där med Atkins. "Å människan har nog alltid ätit en hel del frön…" Det kan han väl få tro då, så länge han producerar och säljer förbaskat bra kött - och fett. Undrar om han faktiskt inte är lite billigare än trevliga Gunnar i Lundby, trots att han är KRAV-ansluten, och inte Gunnar. Svårigheten är väl att hämta köttet, om man inte har bil… Med lite samordning så ska väl det inte vara något problem, dock.
Gunnar berättade eller hans fru kanske, att ekologiskt kött innehåller "kraftfoder" och det är ju det man vill undvika.
Vad gäller hämtningen blev det smidigt för mig, Bengt-Olov, eftersom Gunnar kom till pendeltågsstationen. Så jag hann med vändande tåg som gick 8 minuter senare tillbaka till Stockholm. Det gick buss till Odenslunda kyrka och de kunde komma dit, sa frugan.
Känslan var nästan lite högtidilig, vid överlämnandet. Skall laga av köttfärsen idag.

Jo, vanliga KRAV-djur, får kraftfoder. Fast min Vallentunabonde producerar verkligen gräskött, bara det att han är med i KRAV ändå. Hur han kan matcha Gunnar i pris trots detta, förstår jag inte… Har gräsligt svårt att välja mellan dessa.

Vid Engsö slott utanför Västerås/Enköping finns en gård där man säljer färskt naturbeteskött Kungsbyn . De har även en fräsch matservering, så det är ett utflyktsmål jag rekommenderar!
#25 "gräsligt" Hihi…
Vad spännande.
Vilket bra initiativ. Du måååste berätta om smaken. Är det så man ska göra….
Har själv tittat runt men det föll på att jag inte är så rörlig.
Man kanske kan killa sonen under hakan….

Jag blir så avundsjuk! Har ju merparten av släkten minst 60 mil bort så morbröderna där är ju inget jag kan utnyttja. Men jag minns ju hur underbart gott köttet var från kalvarna som gått ute hela sommaren och bara haft det bra. Måste nog kolla om det inte går att fixa lite kött från någon släktning om vi åker upp över jul (om vi gör det), då är ju bilen så pass kall att köttet borde hålla sig fryst i dem tio timmarna det tar att köra (vi har en bunt barn så det tar lite tid att åka med alla pauser
)
är det minusgrader kan du ha köttet på takräcket eller i takboxen om du använder dig av sådant

korseett. smart! så får det bli (om vi åker upp vill säga)
… så slipper barnen sitta på de frusna köttbitarna… ;-)
det är nog för dyrt för mig med. ska kolla in "bondens butik som ligger väldigt nära där jag bor.
Ja, vad kan man säga. Gott var det att enbart steka köttet som det var. I fyrkantiga bitar. Endast peppar och lite örtsalt och smör till. Visst smakar det väldigt bra.
Tron försätter berg sägs det. Däremot vetskapen om att denna mat innehåller inga extra tillsatser av något slag, mer än vad som faller ner från himlen eller växer upp i från jorden, så kan man känna sig säker där. På så vis känns det väldigt bra. Och summan av kardemumman är ju alltid vad jag lägger i det jag gör. Blir lite filosofisk märker jag. Kanske inte första gången och inte sista heller, för tankens kraft är som den är.
Sitter jag vid ett vackert bord, välsignar min mat, så smakar säkert en köttfärs från den billiga disken också himmelskt.
Fast jag njöt väldigt igår, måste bara tillägga det. Och idag med. För vetskapen om, ja, det har jag redan sagt, spelar roll trots allt. Venus

Nu har jag ätit gräsätarkött sen i fredags och det har varit urgott. Visst är aromen finare 
Ja, mitt 12-åriga barnbarn sa att det luktade mycket godare. Och det smakar väldigt bra också. Snart dags att köpa mer.
Älgkött är inte det naturbeteskött?
Älgarna har väl varken fått kraftfoder eller andra tillskott?
Om man inte jagar själv så brukar det finnas att köpa under säsongen till bra pris, ser ofta annonser om det.
Personligen tycker jag att det smakar 10 ggr bättre än allt nötkött.
Tittade på Kungsbyns hemsida. Verkar bra. Då vår familj har sommarställe mellan Enköping och Strängnäs så ligger det idealiskt till. Billigare än Märsta också. FAst man måste ha bil förstås.

#38 om du åker dit kan jag också verkligen rekommendera den 38%-iga kungsbyosten. Magnifico. Troligen inga kolisar i heller.
Dags för inköp igen. Var det inte någon som efterlyste gräskött för ett tag sen?