Köttbullar mm en fälla?
Hur är det med färdiga köttbullar, hamburare och korv t ex De innehåller väl ströbröd och potatis? Ska man låta bli såna produkter.
Hade några stänkt sojasås i gräddsåsen för det är ju så gott men insåg sedan att den innehåller ju socker! en tabbe..eller? Mängde socker i hela anrättningen borde ju vara minimal..

Innehållet varierar mellan olika produkter. Det går inte att säga något generellt, utan man måste läsa på innehållsförteckningen för varje vara. Det lär t ex finnas färdiga hamburgare som består av 100 % nötkött. Vill man göra egna köttbullar så går det bra att steka dem i ugnen. Gör en stor sats och stek dem i långpannan i 225 graders ugnsvärme tills det är färdiga. Den mängden sojasås du hade i gräddsåsen måste vara försumbar. Eller märkte du att du blev dålig eller sötsugen av den?
Ja, det kan vara svårt i början men man lär sig en del efter ett tag. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Det är hemskt dålig köttmängd i många av de korvar jag och min kille köpte innan jag började med LCHF. Detsamma med köttbullarna. Rätt otäckt faktiskt. Men, samtidigt känner jag LCHF:are som inte påverkas så mycket av det, medan vissa andra gör det. Jag försöker dock undvika potatismjöl. socker och andra tillsatser. Korv ska vara kött, inget annat! 

Gör man egna köttbullar så kan ströbrödet ersättas med friterade fläsksvålar, som man mal eller krossar, från danska Lyca.
efter att läst Den hemlige kocken vill inte jag äta köpta köttbullar någon mer gång… *blärk*
Eldorados hamburgare är riktigt goda. Har 0,5 % kolisar om jag minns rätt. Jag brukar steka en i pappn, blanda till lite dresng av creme fraiche och majonäs, ta två blad från ett vitkålshuvud klicka i dressingen och lägga hamburgaren emellan. Jättegott!
#1 nej

ICA´s stora hamburgare (150g) består av 98% nötkött, salt, svartpeppar. 18g protein, 0 kolhydrater och 20g fett/100g.
En del här äter majonnäs har jag sett men det innehåller ju också socker! och rapsolja som ju inte rekommenderas…?

#9 De flesta "äkta" (?) majonäser innehåller väldigt få kolhydrater…men däremot rapsolja, om man har tur.
Många med ospecifierad olja kan mycket väl vara gjorda på sojaolja, jordnötsolja, solrosolja eller majsolja som är betydligt mycket sämre.
Om man skall ta bort rapsolja eller inte handlar mest om finlir…att optimera intaget av omegafetterna så man får balans.
Man kan ju börja med det väsentliga :) Som det du gör nu stallostby tänker på vad du egentligen har i maten, jag var likadan förut, som du är nu, läste på allt och fick en chock, som vi diskuterade i en annan tråd att det är så mycket skräp i olika kryddblandningar! Grillkrydda ska vi ju inte ens prata om, men en så oskyldig blandning som citronpeppar slog mig med stor häpnad.
Majonäs innehåller alltid kolhydrater efterom det är kolisar i äggen, men i riktig majonäs ska det inte vara något socker. De flesta äter inte såna jättemängder majonäs att man måste vara så rädd för rapsoljan heller.

Wildrat - En orsak till att man inte äter jättemängder majonäs är just för att man är rädd för rapsoljan!

Precis Pasi! Som vanligt huvudet på spiken

Oavsett vad så kan man nog räkna med att E621 slinker med. Nej, kommer aldrig mer i livet äta något som jag inte köpt som råvara.
köpte "äkta" majonnäs…men vill eg inte använda det efterson det innehåller raff.socker. hellre annan kolhydrat. Majonnäs känns lite sött numera.
Måste berätta att jag gjorde en tabbe. Köpte Sojadryck (alpro) som var naturell, kh på 2,7. Gogreens osötade är på 2,0. Jag tog för givet att naturell var osötad men höll på sätta drycken i halsen! jättesöt (och god) då var den tillsatt av rörsocker! Ack vad jag bedrog mig, får ha den som efterrätt för av nån anledning krävs det sött efter en (fet) måltid…
socker finns ju även i buljong! som innehåller runt 35 kh. Buljong köpt på hälsokosten innehöll ca hälften.
Dom färdigjorda är nog inte så bra, ofta mycket potatismjöl och ströbröd i dom. Men det är ju jättelätt att göra hemmagjorda hamburgare av rent nötkött, och hemmagjorda köttbullar är också lätt att göra. Dessutom blir dom hemmagjorda godare.
Vad gäller soja, så anser en del att det är rena giftet för oss, och jag håller med. Läs mer här:
http://www.westonaprice.org/soy/index.html
Vad gäller korv brukar det finnas ett par tyska som är bra i lågprisaffärer som lidl. I stort sett inga kolhydrater i dom. Svenska har alltid en massa mjöl i sig.
Vill du ha majonäs så är det rätt lätt att göra hemmagjord. Dom flesta recept har socker, men ta bort det bara, det går lika bra ändå.
Buljong som finns att köpa är nästan alltid helt värdelös. Smaken kommer från kemikalier istället för kött/grönsaker, och dom nyttigheter som finns i riktig buljong får man inte i sig. Testa det här receptet så gör du riktig hemmagjord buljong. Otroligt gott att ha som bas i såser och soppor, och dessutom har det massa mineraler i sig som utvinns från benen när man kokar buljongen, så det är väldigt nyttigt.
Varför står det så olika innehåll av kolhydrater?? Vissa produkter innehåller 0 på livsmedelsverket och 3,5 på burken (oliver) antar att det har med inläggningen att göra.
Men det finns stora skillnade mellan olika tillverkare. På nötter t ex, skillnad på naturella nötter, stor skillnad, svårt att veta vad man ska tro på.