Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 9279 ggr
Mona-Stina
8

Torr i munnen. Tips?

Sedan i våras har jag varit otroligt torr i munnen och nu tycker jag att det börar bli riktigt besvärligt.

Ungefär samtidigt började jag äta Levaxin och övergick till den här kosten. Är det levaxinet eller maten som gör mig så torr i munnen?

Har någon något tips så jag blir av med det?

venuseva
1

kan väl alrig vara maten, finns det möjlighet att titta på biverkningar av medicinen?  Det går att sluta med Levaxin med hjälp av homeopatmedicin.

Bengt-Olov
0

Blir man inte alltid torr i munnen av piller? Detta medverkar också till ökad karies. Det är fint med piller… Rubbar tarmfloran är många bra på också. Piller iFokus nästan…

hemul
0

Generaliserar du inte lite väl friskt nu? Skrattande

Mona-Stina
0

# 1 och 2

Jag måste äta levaxin, behöver hög dos.

Behöver fortfarande tips på hur jag får bort muntorrheten.

Bengt-Olov
0

Det första är en fråga, Hemul, lite för att få respons. Min lilla erfarenheter säger vad jag misstänker. Sen säger jag inte att de flesta medikamenter rubbar tarmfloran. Fast på sätt och vis påverkar väl allt vad vi stoppar i magen tarmfloran. Å piller i fokus är väl verkligen motiverat. Varför piller så länge som det finns bra mat?

magma
0

"Å piller i fokus är väl verkligen motiverat." Hur menar du, skulle det behövas en piller.ifokus sajt tycker du, eller att KiF borde byta namn?

Och du undrar "varför piller när det finns bra mat". Mat botar inte allt, läkemedel kan ju vara befogat- som i Mona-Stinas situation med Levaxinet?

Bookjones
0

Om man är torr i munnen så hjälper det ju att tugga sockerfritt tuggummi. Fast vi inte gillar fusksocker så kan det ju vara en bra sak ibland.

Mervi
0

Jag har aldrig upplevt att jag blivit torr i munnen av Levaxin, ätit detta i snart 10 år. Men kosten har gjort att jag kännt mig torr i munnen, ju striktare kost ju torrare har jag varit, jag dricker mycket. Värst var det när jag åt bacon, kan varit saltet eller annat i det. Idag kan jag bli det ibland. Det enda jag kan rekommendera är att dricka mycket.

Mona-Stina
0

Tuggummiförslaget ratar jag, får göra som Mervi säger, dricka ännu mer.

Tack.

Sara40
0

Kan du inte testa med några bland från någon ört (?) som får det att kännas lite mindre torrt i munnen så som tex färsk mynta eller citronmeliss? Eller kanske en liten bit rå ingefära?

Shawy
0

Pepparmyntolja som finns på hälsokost! Jag brukar ta flaskan och slå lätt på botten så det kommer någon droppe i gommen. Jag är ofta torr i munnen och allra jobbigast på nätterna. Jag tycker det funkar. Just nu har jag slut på pepparmyntoljan och slänger upp någon droppe vademecum i gommen istället(med mintsmak) ….det går det å. Fast jag anar lite socker i vademecumet faktiskt. Men det tar jag,,,,gäller ju bara någon droppe så.

venuseva
0

suga på en kryddnejlka kan hjälpa dig.

Anterrabae
0

eftersom lchf-maten inte innehåller samma mängd vätska så brukar man behöva drica mer. Har inte heller blivit torr i munnen av levaxin.. men däremot riktigt törstig av maten när jag inte kommer ihåg att dricka ordentligt…

Hur mycket dricker du Mona-Stina? 

Bengt-Olov: Den frågan kanska kan vara motiverad när man pratar om andra medicinner, mediciner som går att vara utan… Levaxin är lika viktigt för en med låg ämnesomsättning som Insulin är för en typ1-diabetiker.. Man dör om man inte tar det. Det går fortare att dö utan insulin än utan levaxin, men tillslut så tar det död på en. Man har lixom inte valet att sluta, även om man vill.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Mona-Stina
0

Jag dricker nog för lite, bara till middagsmaten kan det bli ett glas vatten.

För övrigt är det mängder av te som gäller.

Mervi
0

Te är också vattendrivande precis som kaffe så nog får du dricka lite extra.

Skogiz
0

Jag har själv fått mycket mindre muntorrhet på LCHF. Mina tänder är fräschare än nånsin förr. Se bara huggtänderna på min avatar

<----

Det finns någon slags paraffintabletter på apoteket som man kan gå och tugga på (fanns förr i alla fall). Dom är väldigt effektiva, men problemet är förstås att man inte kan tugga dom på nätterna.

korseett
0

paraffin är kommet från råolja och jag tror inte du vill ha det i eller på din kropp….

Mona-Stina
0

Drack mycket vatten i går, lika torr i munnen ändå. Det är värst på kvällarna faktiskt.

korseett
0

det är vanligt bland mogna kvinnor att slemhinnorna blir torrare och skörare. Prova membrasin eller nåt annat omega7 preparat från hälsokost.

Bengt-Olov
0

Blir lite missförstådd ibland, tror jag… Fast en har väl sig själv å skylla, antar jag…

Mitt inlägg # 2 var en allmän påpekan om piller. Ja, som ett resultat av min stora skeptisism mot den föreställning som skapats om att det är på detta sätt som sjukdomar och åkommor botas. Jag tog inte hänsyn till det specifika problem (med sköldkörtelhormonet) du Mona-Stina har. På så vis generaliserade jag väl då. Fast jag tror absolut att frågan om konventionella "läke"medels nödvändighet (i ett större perspektiv) bör lyftas upp, liksom frågan om dess biverkningar. Skulle väl inte ha gjort det i en någons tråd om ett specifikt problem. Sorry Mona-Stina!! Jag ska ta och skapa mig en egen tråd i ämnet lite senare.

Det var inte så jag menade Magma. I övrigt bemöter jag dig/er på detta i den separata tråden lite längre fram…

Måste ändå få säga att jag inte skulle vara helt säker på att även problem med sköldkörteln faktiskt skulle kunna gå och bota kostvägen. Få sjukdomar beror nog på "deformerade gener". Desto fler som många års felaktig föda fått vår hormonbalans m.m. ur lag… Det faktum att kanske ingen ännu känner till ett tillräckligt snabbt sätt att komma tillrätta med problemet, gör dock att jag självfallet inte ser Mona-Stinas medicin i dagsläget som obehövlig, är det väl kanske bäst att tillägga. Flört

anki1
0

På apoteket finns det en del olika saliversättningsmedel , som man kan ta om man känner sig väldigt torr i munnen. Det är inte nyttigt att dricka för mycket vatten 2-3 liter är nog lagom. Men ibland är man torr i munnen trots att man dricker mycket och kommer de olika saliversättningsmedlen till pass. De finns som tabletter gele och som spray. Om man dricker väldigt mycket vatten så urlakas kroppen på viktiga salter och mineraler.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Fernis
0

Jag tror absolut att det är Levaxinet. Min mamma opererade bort en bit av sköldkörteln och fick börja äta Levaxin. Samtidigt blev hon väldigt torr i munnen, det kommer jag ihåg trots att det är flera år sedan.

Mervi
0

Fernis, kan vara så, men jag har fått min sköldkörtel behandlat med rafioaktivt jod när jag hade giftstruma, efter den behandlingen gick ämnesomsättningen ner rejält och jag har ätit Levaxin (150mg) 6 dagar i veckan i 10 år. Muntorrheten kom när jag började med LCHF men jag är inte torr hela tiden utan någon gång ibland, samma händer med min man och han äter inte Levaxin eller andra piller.

Under min tid med LCHF har inte ämnesomsättningen ändrat sig så jag har behövt ändra Levaxin-dosen, men jag har läst om andra som har kunnat minska dosen. Detta är säkert väldigt individuellt och beror nog på vilken forma av rubbning man har.

Mona-Stina
0

Jag har ätit levaxin ungefär ett åt nu, det var väldigt svårt att få in dosen men nu äter jag 150mg varje dag. Har testat värdena för någon månad sedan men ingen förändring har skett och doktorn tycker det ser bra ut.

Om jag ska vara ärligt började problemet med muntorrheten i samma veva när vi provade ut dosens storlek av levaxinet men jag uppfattar det som problemet ökat sedan jag började med kosten.

Det är helt ok Bengt-Olov med din förklaring. No hard feelings.

krambanan
0

Jag har fattat det som att muntorrhet är väldigt vanligt när man äter Levaxin. Jag har samma problem.

Och jag har ännu inte börjat med lchf (skaffar massa kunskap först).

ullna
0

Jag blev också plötsligt muntorr pch eftersom jag behövde gå till tandläkaren akut så skickade han på mig Proxident Pepparmint munspray.

Innehåller Xylitol visserligen. Men det hjälpte. Jag höll på några dagar och sedan har problemet klingat av. Jag tycker inte jag är så torr längre.

Mona-Stina
0

Tråden är flera månader gammal. Jag kan upplysa om att muntorrheten är borta.  Skrattande 

Jag tror själv att det hade med både levaxin och kosten att göra, jag ökade på vattenmängden så gick det över.

Gojkan
0

Hej!

Testa att suga på en tunn skiva citron någon minut. Brukar hjälpa många timmar. Jag har alltid munntorrhet när jag äter denna kosten. Även nattetid. Tycker dock inte det är ett jätteproblem nu när jag kan slippa det många timmar i sträck.

Testa och Lycka till

Mervi
0

Vad skönt Mona-Stina. Kanske denna gamla tråd hjälper andra i samma  sits.

sussie
0

Muntorrhet ökar risken för karies att suga på citron ökar förvisso salivutsöndringen men är surt och av sura saker får man karies! Spray eller tabletter från apoteket tror jag är det bästa att ta till.