Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2065 ggr
aussiemia
0

Grädde och flæskesvær

Häromdagen köpte jag svål och gjorde eget snacks enligt airams recept. Gudars vad gott det var!! Sonen på 8 år  älskar det och får med sig en burk med sånt till skolan, de andra ungarna har med sig chips eller donuts…  Och idag ska jag köpa massa mer och göra eftesom den första satsen tog slut rätt fort.. Glad

Jag har också provat receptet på glass härifrån, jag tror det var mamamades recept med grädde, vispad äggvita och äggula. Jag tyckte inte det var så sabla gott, med resten av familjen diggade den starkt! Men jag reagerade jättekonstigt på grädden (tror jag iallafall att det var) Direkt efter jag hade ätit lite grann av glassen så fick jag ett stort hungerhål i magen. ni vet ett sånt där sug som gör att man nästan mår illa. Jag åt en ostboll och drack massa vatten och la mig tidigt. Inatt vakande jag och mådde gräsligt illa… Samtidigt hade jag som sura uppstötningar men utan uppstöt, liksom..Det känns jättekonstigt i matstrupen och jag vaknar ganska ofta av det, vare sig har ätit grädde eller inte. Jag trodde halsbränna skulle bli bra av det här och jag har aldrig lidit av det tidigare, förutom när jag varit gravid vill säga.

Annars så mår jag så himla bra, i morse i spegeln såg jag nästan slank ut även om vågen visade +1 kg, men det är så dags i månaden vilken dag som helst nu så jag deppar inte för det.

aswedishsmorgasbord.com

andreas0
0

Om du är extremt kolhydratkänslig så kan suget gå igång på mjölksockret som finns i grädden. Inte många som är så känsliga, det är ändå ganska lite, men det kan vara det.

Kul att du har hittat recept som du och familjen uppskattar. Ska testa dom själv någon gång.

aussiemia
0

Jag harinte tidigare reagerat på mjölksocker, iallafall inte så här starkt..Ibland vispar jag ur stekpannan med grädde och gör sås och de märker jag ingenting av. Men den grädden är ju iofs kokad, kan det ha någon betydelse?

aswedishsmorgasbord.com

andreas0
0

Nej, jag tror inte det har någon betydelse. Men det kanske blev större mängd när du åt glass än vad du har i såser?

MaMaMade
0

Hej! Inte mitt recept men det var ju trevligt att fam gillade glassen. Nyttigare än den man köper. Synd bara att du skulle börja må dåligt.

Mina töser är laktosintoleranta men tål en mindre mängd "vanliga" mejeriprodkukter; smör, 1 msk creme fraiche, grädde o kokt mjölk i mindre mängd…kan du äta "råa" mejeriprodukter i vanliga fall? Du kanske är lite överkänslig…

Airam1
0

Va´ kul att fläsksvålarna blev till belåtenhet! Jag har bloggat om det två gånger. Här och här.

aussiemia
0

Min man är från Norge och vi bodde där innan vi flyttade till Australien och här finns det bara ett märke och det är fullt med stärkelse och taste enhancer och annat skit.  I Norge därimot finns det ju hur mycket som helst och det har länge varit ett stående inslag på snacksbordet hos oss. Jag blir jätteglad att lillfisen på 8 år gillar det.

Så nu kommer jag alltid ha egenproducerad baconsvor hemma! Glad

ps, Din matblogg är verkligen jättefin och inspirerande Airam!

aswedishsmorgasbord.com

Jennix
0

Aussiemia, jag har absolut för mig att folk har reagerat olika på kokt grädde och icke-kokt grädde!

Lita på din kropp, märker du att det inte funkar med grädde - skippa det eller ta mindre. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

aussiemia
0

Jennix- japp jag är övertygad om att det spelar roll, men det _kan_ ju också ha varit för att mängden blev ganska stor i glassen..Å andra sidan så älskar jag sås och är den som äter mest av det till köttet. Men hursomhelst, glass blir det inte fler ggr för mig iallafall!

aswedishsmorgasbord.com