Nån som kan räkna
Jag undrar om någon vänlig själv kan hjälpa mig att räkna ut detta.
Jag har varit kass på matte hela livet oh sen gymnasiet har jag struntat i att använda det i annat än snabbt överslag på butik och med miniräknare till räkningar.. så.. Jag undrade om någon kunde räkna ut procenten på mina supergoda färsbiffar?
400 g 20 % fläskfärs
2 ägg hela
150 g riven 29 % ost (texmex)
salt och peppar
Det blev 4 biffar
Igår åt jag en sås till som bestod av steksmöret efter biffarna, 2,5 dl grädde och ½ tsk röd currypasta.
Hjälp mig! Vad blir procenten per biff? Jag lägger inlägget i denna grupp för att det är verkligen mummiga biffar :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Energi kcal:
1673,10
Energi kJ:
7002,70
Proteiner:
118,51
Fiber:
0,00
Kolhydrater:
3,64
Vatten:
394,20
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
133,11
Kolesterol:
809,20
E-mättade:
47,50
Mättade:
65,38
F-mättade:
11,02
Vitaminer:
A:
611,40
B1:
2,51
B2:
1,80
B3:
14,80
B6:
1,31
B9:
218,40
B12:
6,70
C:
0,00
D:
3,84
E:
4,63
Mineraler:
Fosfor:
1713,00
Järn:
5,44
Kalcium:
1208,00
Kalium:
1564,60
Magnesium:
156,80
Natrium:
1018,20
Selen:
64,45
Zink:
16,88
Detta är per hela sats.
Per st
418 kcal, 0,9 g kolhydrater, 29,6 g protein, 33,25 gram fett
%
Wow! Vilka underbara siffror! :) Me like :D
Tack så jättemycket!
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag råkade titta till här. FANTASTISKT, Mervi! Jag är mycket imponerad! Är du näringsexpert eventuellt? ;-)
I länkar här ovan finns en sida som heter Min mat, tror att det är den som Mervi använt. Bara att mata in råvarorna och få ut snygga tabeller 
Här kan du räkna din mat hur lätt som helst.
Mervi: Jag försöker lära mig räkna på Min mat net men jag hittar imte t ex grädde 40 % och vad väger 1 st ägg (ska jag behöva väga äggen). En kopp kaffe hur många gr är det? Kan jag lägga in egna produkter? Är nog lite trög tyvärr.
Cal Counter var mycket lättare tycker jag. Kan du hjälpa mig så jag kan börja använda min mat net. Tack på förhand!
Det står under vispgrädde. Ett mindre ägg brukar väga 50-55 g tror jag. De mellanstora 60-65 g. De jättestora (ofta m dubbel gula, superbra att få tag i!) vet jag inte. Har aldrig vägt enbart en gula.
De superstora som oftast har två gulor ligger på 65-73g. Dom köper alltid jag när de finns.
Jag läser ägg-vikten på kartongen, det står där. Och som sagt grädde finns inte men vispgrädde finns. Det lite klurigt ibland, man får testa.
Jag har vägt gulorna på dom äggen jag brukar köpa. Det är dom ekologiska som dom har på coop, märket är änglamark tror jag. Där väger gulorna 19-20 gram styck, äggen ca 60 gram styck. Aldrig sett dubbelgula i någon av däremot.
Då gör jag ett nytt försök. Jag tror jag letade under vispgrädde men det första man blir blind på är ju ögonen. Tack för hjälpen. Nu hoppas jag att jag kan komma igång med räkningen. Jo, kaffet, 2 dl tex hur många gram skriver man in där? För det blir ju några koppar varje dag ägg-mjölk.
Jag brukar räkna 1 dl=100 gram när det gäller vatten od. så kanske kaffet räknas så.